هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

مشارکت حداکثری، عادلانه و آگاهانه در انتخاب دولت اسلامی سرنوشت‌ساز است

آیت‌الله اراکی در کرسی آزاداندیشی «شاخص‌های دولت تراز انقلاب اسلامی و انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم»

مشارکت حداکثری، عادلانه و آگاهانه در انتخاب دولت اسلامی سرنوشت‌ساز است

آیت‌الله اراکی با تصریح به اینکه دولت تراز انقلاب اسلامی، باید هم در ارائه لوایح قانونی و هم در اجرای قوانین، عادل و امانت‌دار باشد، تأکید کرد: دولت باید برای اجرای عدل دل بسوزاند و خودش را فدای مردم کند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، آیت‌الله اراکی که در کرسی آزاداندیشی دانشگاه کاشان با موضوع «شاخص‌های دولت تراز انقلاب اسلامی و انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم» سخن می‌گفت، با اشاره به نقش مهم دولت در نظام سیاسی اسلام، اظهار کرد: بر مبنای تعالیم اسلام، دولت از آغاز پیدایش شرع در جامعه وجود داشته و گردانندگان این دولت‌ها، انبیای الهی بوده‌اند.
آیت‌الله اراکی با یادآوری آیه مبارکه [شرع لکم من الذین ما وصی به نوحا …]، گفت: همزمان با شکل‌گیری جامعه شهری، تشریع دین و قانون هم برای مدیریت جوامع وضع شد.
وی با اشاره به اینکه آغاز دولت و تعلیم قانون‌گذاری و نظم در روابط شهری از سوی انبیاء(ع) بوده است و خود آن حضرات، سخنگوی دولت‌ها بوده‌اند، عنوان کرد: تحریف در تئوری قانون و عمل به قانون الهی، اساس انحراف در تاریخ بشر بوده است.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، سپس به قانون الهی جایگزینی توجه داد و خاطرنشان کرد: طبق قانون خدا به نام قانون جایگزینی، هر وقت فساد فراگیر شد، نیاز به انقراض جامعه و جایگزینی جامعه دیگر پیش می‌آید.
وی با تصریح به اینکه قیام سیدالشهدا(ع) بود که جامعه بشری را از وارونگی و انقراض نجات داد، افزود: یکی از مهم‌ترین فلسفه‌های قیام حسینی، ایجاد فرصت عدل در جامعه بشری بود.
آیت‌الله اراکی همچنین به آیه مبارکه ۱۵ سوره شوری اشاره کرد و گفت: مهم‌ترین رسالت انبیا و دولت اسلامی، برپایی عدل است و به بیان دیگر، همه روابط فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی جامعه باید بر مبنای عدل باشد.
وی با تشریح اینکه بر اساس قانون اساسی کشور، سه قوه مقننه، مجریه و قضائیه برای رسیدن به همین هدف متعالی تعریف شده‌اند، گفت: باید توجه داشت که قوه مجریه، تنها، ابزار عمل به قانون نیست؛ بلکه وظیفه فهم روح قانون و فهم تطبیق درست آن بر مصادیق را نیز بر عهده دارد.
عضو خبرگان رهبری، مشارکت حداکثری، عادلانه و آگاهانه مردم در انتخاب دولت اسلامی را مهم و سرنوشت‌ساز خواند و ادامه داد: آیاتی از قرآن کریم که عبارت «انی لکم رسول امین» را اشاره می‌کند، عملاً تصریح دارد که کارگزاران دولت اسلامی باید علاوه بر احاطه به دانش فهم روح قانون، امین و امانت‌دار باشند و همان روح قانون را بدون توجه به مصالح شخصی، فهم و اجرا کنند.
وی سپس به ضرورت نظارت دولت اسلامی بر کارمندان خود پرداخت و گفت: متأسفانه گاهی برخی کارمندان می‌توانند کاری را در کمترین زمان انجام دهند؛ اما مردم را سر می‌دوانند که این امر خلاف امانت‌داری است.
آیت‌الله اراکی، با بیان اینکه دولت تراز انقلاب اسلامی، باید هم در ارائه لوایح قانونی و هم در اجرای قوانین، عادل و امانت‌دار باشد، گفت: قوانین باید وسیله اجرای عدل باشند؛ پس فراموش نکنیم که قانون برای سد راه اجرای عدل نیست.
وی در پایان با تأکید بر اینکه دولت باید برای اجرای عدل دل بسوزاند و خودش را فدای مردم کند، یاد و خاطره رئیس‌جمهور شهید آیت‌الله رئیسی را گرامی داشت و خاطرنشان کرد: یکی از امتیازات آیت‌الله رئیسی این بود که خودش را فدای ملت کرد.
 

ارسال دیدگاه