هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

آرشیو
معیارهای ماهوی و هویتی علم دینی

«معیار علم دینی»، از مباحث اساسی فلسفه «علم دینی» است. در فلسفه علم دینی، از مباحثی نظیر ماهیت، هویت، معیار، امکان تصوری (معناداری عنوان علم دینی) امکان تصدیقی، مبانی هستی‌شناختی، معرفت‌شناختی، انسان‌شناختی و دین‌شناختی علم دینی و نیز منابع (مصادر)، روش، موضوع، ساختار، قلمرو، انواع و مراتب، غایت، کارکرد، فرایند و عوامل دخیل در تکون و تکامل این علم، (نظریه تحول علم، علل و عوامل و انواع تحول واقع و متوقع در علم دینی)، تفاوت علم دینی و علم سکولار، انواع یا مراتب علم دینی، جایگاه آن در هندسه معرفت دینی و نسبت و مناسبات علم دینی با دیگر معرفت‌ها، سخن گفته می‌شود.

1400/9/6
رئالیسم قرآنی عرفانیِ علامه طباطبائی

همه می‌دانیم علامه ‌طباطبایی یک فیلسوف رئالیست بود؛ زیرا او در بسیاری از آثارش از فلسفه رئالیسم دفاع و حمایت کرده است؛ اما این چندان مهم نیست؛ زیرا عموم فلاسفه اسلامی، حامی فلسفه رئالیسم‌اند. چیزی که مرحوم علامه‌طباطبایی را در این روش و منش برجسته کرده، این است که او معیار این‌گونه فلسفه را ذات خداوند متعال قرار داده و خدا را محور تحقق چنین فلسفه‌ای معرفی کرده است.

1400/9/6
توطئه‌های آمریکا علیه ایران و واکاوی دلایل دشمنی با انقلاب اسلامی

تاریخ معاصر کشور ما سندی گویا بر توطئه‌ها، اقدامات خصمانه و دخالت‌های آمریکاست که با نگاهی گذرا به آن فهرست کافی است تا خوی استکباری این کشور را به نمایش گذاشته و نقاب فریب از چهره آن کنار زند و صرف‌نظر از جنایات‌های این کشور در سایر کشورها، آن را به‌عنوان کانون و محور شرارت در جهان معرفی نماید. هرچند پرداختن به جزئیات طومار بلند توطئه‌ها و شرارت‌های آمریکا علیه کشورمان، بسیار طولانی خواهد بود؛ اما نیم‌نگاهی به مهمترین این اقدامات خصمانه، گویای بسیاری از واقعیت‌هاست که در شماره قبل نمونه‌هایی از توطئه‌ها و شرارت‌های آمریکا علیه کشورمان اشاره می‌کنیم و این شماره، دلایل دشمنی آمریکا با انقلاب و نظام اسلامی مورد بررسی قرار می گیرد.

1400/9/6