هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

شماره خبر : 1156
منتشر شده در مورخ : ۶ آذر ۱۴۰۰
ساعت : 11:22
توطئه‌های آمریکا علیه ایران و واکاوی دلایل دشمنی با انقلاب اسلامی

توطئه‌های آمریکا علیه ایران و واکاوی دلایل دشمنی با انقلاب اسلامی

تاریخ معاصر کشور ما سندی گویا بر توطئه‌ها، اقدامات خصمانه و دخالت‌های آمریکاست که با نگاهی گذرا به آن فهرست کافی است تا خوی استکباری این کشور را به نمایش گذاشته و نقاب فریب از چهره آن کنار زند و صرف‌نظر از جنایات‌های این کشور در سایر کشورها، آن را به‌عنوان کانون و محور شرارت در جهان معرفی نماید. هرچند پرداختن به جزئیات طومار بلند توطئه‌ها و شرارت‌های آمریکا علیه کشورمان، بسیار طولانی خواهد بود؛ اما نیم‌نگاهی به مهمترین این اقدامات خصمانه، گویای بسیاری از واقعیت‌هاست که در شماره قبل نمونه‌هایی از توطئه‌ها و شرارت‌های آمریکا علیه کشورمان اشاره می‌کنیم و این شماره، دلایل دشمنی آمریکا با انقلاب و نظام اسلامی مورد بررسی قرار می گیرد.

بخش دوم و پایانی

واکاوی دلایل دشمنی و خصومت آمریکا با ایران در بررسی مهمترین دلایل و عوامل دشمنی دشمنان انقلاب اسلامی با نظام جمهوری اسلامی و دست برنداشتن از این دشمنی و عناد، می‌توان به این موارد به‌طور گذرا اشاره نمود:
  ۱. خوی استکباری و سلطه‌جویانه آمریکا
خوی سلطه‌جویانه و هژمونی‌طلبی آمریکا موجب شده تا این کشور حاضر به پذیرش کشورهای مستقل و آزاد نبوده و به‌دنبال تحمیل خواسته‌های خود بر سایر کشورهاست. یکی از جنبه‌های دشمنی این کشور با کشور ما نیز، محصول این ماهیت آمریکاست. آمریکا هیچ‌گاه خواهان وجود کشورهایی که از سیاست‌های این کشور سرپیچی نمایند، نبوده و نیست و در این میان، کشورهای اسلامی به‌دلیل ماهیت دینی آنها که ظرفیت به چالش کشیدن فرهنگ غربی را داراهستند، با دشمنی مضاعفی روبه‌رو هستند. مارتین ایندایک معاون خاورمیانه‌ای وقت وزارت خارجه آمریکا، با اشاره به ناهمخوانی سیاست‌های جمهوری اسلامی با ایالت متحده، گستاخانه تأکید می‌کند که مجازات و تنبیه ایران، درس عبرتی برای کشورهایی خواهد بود که در مسیر استقلال و رهایی از رهبری آمریکا گام بر می‌دارند. (روزنامه کیهان، ۲۶/۰۱/۱۳۷۸)
حضرت امام(قد) عمق کینه و دشمنی آمریکا را نسبت به کشورمان این‌گونه تبیین فرمودند: «نکته مهمی که همه باید به آن توجه کنیم و آن را اصل و اساس سیاست خود با بیگانگان قرار دهیم، این است که دشمنان ما و جهان-خواران تا کی و کجا ما را تحمل می‌کنند و تا چه مرزی استقلال و آزادی ما را قبول دارند؟ به‌یقین آنان مرزی جز عدول از همه هویت‌ها و ارزش‌های معنوی و الهی‌مان نمی‌شناسند. به‌گفته قرآن‌ کریم هرگز دست از مقاتله و ستیز با شما برنمی‌دارند؛ مگر اینکه شما را از دین‌تان برگردانند ...آری اگر ملت ایران از همه اصول و موازین اسلامی و انقلابی خود عدول کند و خانه عزت و اعتبار پیامبر(ص) و ائمه‌معصومین(ع) را با دست‌های خود ویران نماید، آن وقت ممکن است، جهان‌خواران او را به‌عنوان یک ملت ضعیف و فقیر و بی‌فرهنگ به رسمیت بشناسند؛ ولی در همان حدی که آنها آقا باشند، ما نوکر! آنها ابر قدرت باشند، ما ضعیف! آنها ولی و قیم باشند، ما جیره‌خوار و حافظ منافع آنها! نه یک ایران با هویت ایران اسلامی!» ( امام‌خمینی(قد)، ۱۳۷۰، ج۲۰، ص۲۳۷)

   ۲. اسلامی بودن نظام جمهوری اسلامی
یکی از مهمترین عوامل دشمنی استکبار جهانی و در رأس آنها آمریکا با نظام جمهوری اسلامی که ریشه اصلی تمامی دشمنی‌ها می‌باشد، اسلامی بودن انقلاب و شکل‌گیری انقلاب بر پایه اسلام ناب است. اسلامی که بر خلاف اسلام منفعلانه و سازش‌کارانه و به‌تعبیر حضرت امام «اسلام آمریکایی» کشوری همچون عربستان که سلطه و نفوذ آمریکا و قدرت‌های بزرگ را پذیرفته و حاضر است، عزت و شرافت خویش را فدا کرده و به‌عنوان یک گاو شیرده برای آنان نقش‌آفرینی کند، زیر بار سلطه‌گری قدرت‌های بزرگ نرفته و به‌دنبال عزت و استقلال و کرامت خویش است. انقلاب اسلامی که بر پایه فرهنگ غنی اسلام ناب شکل گرفت، فرهنگ غرب و مبانی آن را به چالش کشیده و زیر سؤال برد و همین مسئله، از دلایل رویارویی آمریکا با انقلاب اسلامی بوده است. ریچارد نیکسون رئیس‌جمهور اسبق آمریکا می‌گوید: «جهان اسلام در قرن بیست و یکم، یکی از مهمترین میدان‌های زور-آزمایی سیاست خارجی آمریکاست.» (نیکسون، ۱۳۷۶، ص۲۵۶) ‌هانتینگتون نظریه‌پرداز مشهور آمریکایی می‌گوید: «تقابل اصلی آینده جوامع بشری، برخورد فرهنگ اسلامی و فرهنگ غربی است». (طهماسبی‌پور، ۱۳۷۸، ص۴۷)
مقام‌ معظم ‌رهبری در این‌باره فرمودند: «امروز دشمنی اردوگاه استکبار با ایران اسلامی به‌خاطر اسلام است. آنها با اسلام دشمن هستند که بر جمهوری اسلامی ایران فشار وارد می‌کنند والله که آمریکا از ملت ایران از هیچ چیز‌شان به‌قدر مسلمان بودن و پای‌بند به اسلام ناب محمدی بودن ناراحت نیست. او می‌خواهد شما از این پای‌بندی دست بردارید.» (‌روزنامه جمهوری اسلامی، ۱۳/۰۲/۱۳۶۹)

  ۳. اهمیت و موقعیت راهبردی ایران
قرار گرفتن ایران در منطقه پراهمیت و راهبردی خاورمیانه که عمده‌ترین مرکز انرژی جهان محسوب می‌گردد و برخورداری از منابع سرشار همواره یکی از عوامل دست‌اندازی و تلاش برای تسلط بر کشور ما بوده است. تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، آمریکا حاکم بلامنازع منطقه خاورمیانه بود و ایران به‌عنوان مهم‌ترین و قوی‌ترین متحد استراتژیک آمریکا در خاورمیانه و خلیج فارس محسوب می‌گردید؛ اما انقلاب اسلامی، منافع غرب و به‌ویژه آمریکا را در منطقه استراتژیک خاورمیانه به خطر انداخته و دست آنان را از این منابع کوتاه کرد و همین یکی از عوامل دشمنی با آن گردید. برژینسکی نظریه‌پرداز مشهور آمریکایی می‌گوید: «تجدید حیات اسلام بنیادگرا در سراسر منطقه با سقوط شاه و تشنجات ناشی از ایران امام ‌خمینی، یک مخاطره مستمر برای منافع ما در منطقه‌ای که حیات جهان غرب کاملاً به آن وابسته است، ایجاد کرده است. بنیادگرایی اسلامی پدیده‌ای است که امروزه آشکارا نظم و ثبات موجود را تهدید می‌کند.» (داوودی، ۱۳۶۸، ص۸۰)
مقام‌ معظم‌ رهبری فرمودند: «اینکه ملاحظه می‏کنید، بعد از پیروزی انقلاب تاکنون آمریکایی‌ها از دشمنی با ملت و کشور و نظام جمهوری اسلامی هرگز دست نکشیده‏اند و یک لحظه از دشمنی باز نایستاده‏اند، علّت همین است که اینجا پایگاه سیاسی و اقتصادی امن و امان آمریکایی‌ها بود؛ اما فکر اسلامی، ایمان اسلامی این ملت را بیدار کرد و آنها توانستند به‌برکت اسلام، دست این سلطه‏طلبِ زیاده‌خواهِ زورگوی چپاول‌گر را کوتاه کنند؛ در حقیقت اسلام در کشور ما بزرگترین ضربه را به استکبار آمریکایی زده است؛ بنابراین آنها هم بزرگترین کینه را دارند و بی‏مهار اقداماتی می‏کنند.» (خطبه‏های نماز جمعه تهران، ‏۰۱/۰۹/۱۳۸۱)

   ۴. زیر سؤال بردن نظام استکباری
موجودیت نظام جمهوری اسلامی و حرکت با صلابت و مقتدرانه آن، بنیان نظام استکباری را به خطر انداخته است و همین مسئله از دلایل دشمنی استکبار جهانی و آمریکا با انقلاب اسلامی است. ریچارد مورفی، معاون پیشین وزیر خارجه آمریکا در گزارشی خطاب به نمایندگان کنگره آمریکا، گفت: «اولویت‌های آمریکا مبتنی بر حفظ جریان آزاد نفت از خلیج فارس، مهار کردن نفوذ روسیه و جلوگیری از رادیکالیسم اسلامی است. پدیده انقلاب اسلامی ایران، دیگر تنها یک مسئله استراتژیک متعارف نیست؛ مسئله امواجی است که این انقلاب پدید آورده و بنیادهای تمدن معاصر کاپیتالیستی و سوسیالیستی غرب را به لزره انداخته است.» (واعظی، ۱۳۷۹، ص۳۱۴)
مقام‌ معظم‌ رهبری فرمودند: « موضع انقلاب اسلامی موضع هجومی است. هجوم علیه سیستم ظالمانه و ستمگرانه‌ای که امروز بر دنیای سیاست در سراسر عالم و بر زندگی واقعی مردم حاکم است؛ یعنی هجوم بر نظام سلطه...؛ انقلاب اسلامی فریاد و نهیبی است علیه چنین نظام‌های ظالمانه‌ای در دنیا! علت این هم که نظام اسلامی و انقلاب اسلامی در چشم‌ها و کام‌های ملت‌ها شیرین بوده و همچنان هست، همین است. این هم که می‌بینید در دنیا سیاست‌های گوناگون با شیوه‌های مختلف مرتب روی جمهوری اسلامی فشار می‌آورند تا در قضایای گوناگون مثلاً در قضیه فلسطین موضع نگیرد، بعضی ساده‌لوح‌ها خیال می‌کنند که مشکل فقط این است که جمهوری اسلامی در فلان قضیه موضع تندی دارد؛ لذا می‌گویند: شما موضع تند نگیرید! در صورتی که مسئله این نیست. مسئله این است که مواضع اصولی جمهوری اسلامی، اصل سیاست‌های سلطه را در دنیا تهدید و ملت‌ها را امیدوار می‌کند.» (بیانات در دیدار با دانشجویان و دانش‌آموزان طرح ولایت، ۱۷/۰۵/۱۳۸۱)

   ۵. انقلاب اسلامی، کانون بیداری و الگوی سایر ملت‌ها
تأثیرگذاری و نفوذ انقلاب اسلامی در نهضت‌های آزادی‌بخش در سراسر جهان و تبدیل شدن انقلاب اسلامی به‌عنوان کانون بیداری ملت‌ها و الگویی برای مبارزه و مقابله با قدرت‌های بزرگ و دمیدن روحیه استکبارستیزی در میان آنان که امروز نمونه‌های آن را در کشورهای عربی اسلامی شاهد هستیم، از دلایل عمده دشمنی آمریکا با نظام جمهوری اسلامی است. الکساندر هیک وزیر دفاع اسبق آمریکا می‌گوید: «به نظر من خطرناک‌تر و مهم‌تر از این مشکلات بین‌المللی، عواقب گسترش بنیاد‌گرایی اسلامی است که در ایران پاگرفته و اکنون عراق و ثبات رژیم‌های عرب میانه‌رو را در منطقه تهدید می‌کند، می‌باشد. اگر این از کنترل خارج شود، منافع ابرقدرت‌ها را به خطرناک‌ترین وجه به مخاطره خواهد انداخت.» (روزنامه اطلاعات، ۰۱/۱۲/۱۳۶۱)
مقام‌ معظم‌ رهبری فرمودند: «آمریکایی‌ها می‌دانند که اگر ایران اسلامی و ملت ایران بر قله رفیع این فناوری بایستد، سخن حق او که دعوت به استقلال و عزت و سرافرازی است، در افکار عمومی جهان به‌ویژه مسلمانان، نفوذ بیشتری خواهد یافت و دشمنان(این) ملت از همین مسئله ناراحت و نگرانند.» (در جمع دست‌اندرکاران جهاد دانشگاهی، ۰۱/۰۴/۱۳۸۳)
و نیز فرمودند: «این موضوع نشأت‌گرفته از ایستادگی و ثبات ملت ایران و نشانه‌های خوب پیشرفت در ایران اسلامی است. صورت عزت ملت، سربلندی سیاسی نظام اسلامی، پیشرفت‌ها و نوآوری‌ها در عرصه‌های مختلف علمی و اقتصادی و کوتاه نیامدن در مقابل قدرت‌های زورگو، تداوم پیدا کرده و اکنون به الگویی برای ملت‌های منطقه تبدیل شده است.» ( بیانات در دیدار جمعی از فرماندهان و مسئولان نظامی و انتظامی، ۱۴/۰۱/۱۳۹۰)

   ۶. استقلال‌طلبی جمهوری اسلامی و حرکت در مسیر پیشرفت
استقلال‌طلبی و حرکت در مسیر توسعه و پیشرفت کشور و رهایی از وابستگی در عرصه‌های مختلف به سایر کشورها از جمله قدرت‌های بزرگ نیز، از دلایل دشمنی قدرت‌های بزرگ با نظام جمهوری اسلامی ایران است. نوام چامسکی نظریه‌پرداز مشهور آمریکایی بر این باور است که «جمهوری اسلامی ایران از نظر آمریکا غیر‌قابل پذیرش است؛ چون از استقلال خود چشم‌پوشی نمی‌کند.» (روزنامه رسالت، ۲۷/۰۲/۱۳۸۰)
مقام ‌معظم ‌رهبری در این‌باره فرمودند: «دشمنی نظام مستکبر آمریکایی و هر مستکبر در دنیا با نظام اسلامی، به‌خاطر پرچم برافراشته عدالت است. به‌خاطر این است که می‌بیند، با نام اسلام و با تعالیم والای اسلام، کشوری دارد به سمت رشد و توسعه و پیشرفت علمی و عملی حرکت می‌کند. می‌داند که ‌این جلوی نفوذ آنها را خواهد گرفت. آنها با هر کشوری که خارج از قلمروی قدرت آنها به توسعه، به سمت رقابت با آنها حرکت کند، مخالفند. آنها در مناطق مختلف عالم  که از لحاظ منابع حیاتی و منابع اقتصادی و زیرزمینی، ثروتمند و غنی است  منافع خودشان را دنبال می‌کنند و در پی این هستند که ظالمانه و مستکبرانه بر این کشورها پنجه بیفکنند و با قدرت زور و زر و تزویر خودشان بتوانند، این منابع را در اختیار بگیرند. دشمنی آمریکا و استکبار با ایران اسلامی به‌خاطر این حرکت قدرتمندانه مردمی است؛ چون ایمان مردم، علاقه مردم به استقلال و اطمینان به نفس مردم به ضرر آنهاست. آنها می‌خواهند کشور ما را همیشه وابسته نگه دارند. آنها می‌خواهند از لحاظ فرهنگی، اقتصادی و سیاسی کشورهای این منطقه را وابسته به خودشان نگه دارند. وقتی کشوری مستقل است، وقتی اطمینان به نفس دارد و با اعتماد به خود، در راهی که او را به سمت اهداف والا می‌رساند، حرکت می‌کند، طبعاً اینها ناراضی می‌شوند. نارضایتی دشمنان جهانی ما به این خاطر است. آنها وقتی راضی می‌شوند که ملت ایران اختیار دین و دنیا و فرهنگ و اقتصاد خود را یکسره به آنها بسپارد. ملت ایران امروز بیدار شده است و زیر بار چنین زورگویی‌ها و قلدری‌هایی نمی‌رود.» (بیانات در اجتماع مردم رفسنجان، ۱۸/۲/۱۳۸۴)

   ۷. دشمنی با رژیم صهیونیستی و حمایت از مردم مظلوم فلسطین و لبنان
یکی دیگر از دلایل دشمنی استکبار جهانی و آمریکا با جمهوری اسلامی، دشمنی با رژیم صهیونیستی و حمایت از مردم مظلوم فلسطین و لبنان در دست‌یابی به حقوق از دست‌رفته آنان و خط مقاومت در منطقه است. مارتین ایندایک می‌گوید: «دلیل اصلی ادامه ضدیت آمریکا با ایران نیز، بدان جهت است که در سیاست ایران در قبال روند سازش تغییری ایجاد نشده است.» (خلیلی، ۱۳۸۱، ص۴۶۶)
مقام ‌معظم‌ رهبری فرمودند: «مسئله فلسطین فقط مسئله جغرافیا نیست؛ مسئله بشریت است، مسئله انسانیت است. امروز مسئله فلسطین شاخص میان پای‌بندی به اصول انسانی و ضدیت با اصول انسانی است. مسئله این قدر اهمیت دارد! آمریکا هم از این معامله زیان خواهد دید بلاشک؛ این چیزهای تاریخی ده سال و بیست سال و سی سال، در تحولات تاریخی مثل یک لحظه است  و به‌زودی خواهد گذشت. قطعاً تاریخ آمریکا و آینده آمریکا مغلوب این حرکتی خواهد شد که در این پنجاه شصت سال اخیر، آمریکایی‌ها در رابطه‌ با مسئله فلسطین انجام دادند. مسئله فلسطین مایه بدنامی آمریکا در طول قرن‌های متمادی در آینده خواهد بود .... مسئله فلسطین یک مسئله اسلامی است. همه ملت‌ها در مقابل فلسطین مسئولند، همه دولت‌ها در مقابل فلسطین مسئول هستند؛ چه دولت‌های مسلمان چه دولت‌های غیر‌مسلمان! هر دولتی که ادعای طرفداری از انسانیت را دارد، مسئول است؛ منتها وظیفه مسلمان‌ها وظیفه سنگین‌تری است. دولت‌های اسلامی موظفند و باید به ‌این وظیفه عمل بکنند. ما در جمهوری اسلامی مسئله فلسطین برای‌مان یک مسئله تاکتیکی نیست، یک استراتژی سیاسی هم نیست؛ مسئله عقیده است، مسئله دل است، مسئله ایمان است.» (بیانات در دیدار شرکت‌کنندگان افتتاحیه همایش غزه، ۰۸/۱۲/۱۳۸۸)

   نتیجه‌گیری
بررسی فهرست بلند توطئه‌ها و شرارت‌های آمریکا علیه کشور ما چه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و چه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و واکاوی ریشه دشمنی و خصومت این کشور با کشورمان به‌خوبی نمایان‌گر این حقیقت است که ‌این دشمنی، یک دشمنی سطحی و ظاهری نبوده و ریشه در ماهیت استکباری، سلطه‌جویانه و هژمونی آمریکا از یکسو و ماهیت اسلامی، استقلال‌طلبانه، حق‌طلبانه، سلطه‌ستیزانه و حمایت‌گرانه جمهوری اسلامی از سوی ‌دیگر دارد. از این‌رو فروکاست این دشمنی به مسائلی همچون مسئله هسته‌ای، توان دفاعی و نفوذ منطقه‌ای کشورمان، غیر‌واقع‌بینانه و نوعی خودفریفتگی است. تا زمانی که ماهیت سلطه‌جویانه و ظالمانه آمریکا پا برجاست و ماهیت اسلامی و استقلال‌طلبانه و سلطه‌ستیزانه کشورمان وجود دارد، امکان برقراری رابطه میان این دو کشور وجود نخواهد داشت. همان‌گونه که مقام‌ معظم‌ رهبری تصریح فرمودند: «یک تصوّر غلطی در اینجا وجود دارد و آن این است که «ما با آمریکا می‌توانیم کنار بیاییم؛ با آمریکا کنار بیاییم و مشکلات را حل کنیم»! خب این تصوّر، تصوّر درستی نیست. ما نمی‌توانیم به توهّم تکیه کنیم. باید به واقعیّت‌ها تکیه کنیم. اولاً همان‌طور که گفتیم، از لحاظ منطقی، نظامی مثل جمهوری اسلامی ایران، هرگز مورد محبّت و ملاطفت نظامی مثل آمریکا قرار نمی‌گیرد؛ امکان ندارد. ثانیاً رفتارهایشان؛ از پنجاه سال پیش، شصت سال پیش، از بیست‌وهشتم مرداد، بعد از آن در دوران رژیم طاغوت، بعدش از اوّل انقلاب تا امروز، شما نگاه کنید ببینید، رفتار آمریکا با ما چگونه بوده. در رژیم طاغوت، آمریکا به‌عنوان یک ثروت نگاه می‌کرد به رژیم پهلوی، در عین‌ حال ضرباتی که در همان دوران از سوی آمریکا به ایران وارد شده، ضربات کاری و مؤثّری است که کسانی که با تاریخ آشنایند، با زندگی آن دوران آشنایند، کاملاً این را می‌فهمند و تصدیق می‌کنند؛ بعد از انقلاب هم که خب معلوم است؛ از روز اوّل شروع کردند به خباثت و عناد و تا امروز هم ادامه دارد. [پس] بحثِ سوء تفاهم نیست. یک‌وقت بین دو دولت سوء تفاهم هست، خب با مذاکره حل می‌شود؛ یک‌وقت اختلاف سر یک منطقه ارضی است... خب این را با مذاکره می‌توانند حل کنند... اینجا مسئله‌ اصل موجودیّت جمهوری اسلامی است و با مذاکره حل نمی‌شود. با رابطه حل نمی‌شود؛ این تصوّر، تصوّر درستی نیست. آنچه قدرت و استقلال و پیشرفت ناشی از اسلام و منطبق با اسلام در دنیا به‌عنوان یک پدیده به وجود آورده برای استکبار  مظهر استکبار، آمریکاست  قابل قبول نیست. این یک تصوّر غلطی است که ما خیال کنیم، حالا می‌شود بنشینیم، با آمریکایی‌ها، بگوییم آقا بیایید! یک‌جوری با همدیگر مصالحه کنیم. مصالحه به این است که شما از حرف‌های خودتان بگذرید. من دو سه سال قبل از این در اوایل این قضیّه مذاکرات هسته‌ای، گفتم: آمریکایی‌ها از همین الآن به ما بگویند اگر جمهوری اسلامی تا کجا عقب‌نشینی کند، آنها دیگر دشمنی نمی‌کنند؛ این را بگویند. اگر مسئله هسته‌ای حل شد، دیگر قضیّه تمام است؟ خب حالا قضیّه هسته‌ای حل شده، ببینید تمام است قضیّه؟ قضیّه موشک‌ها پیش آمد؛ قضیّه موشک‌ها حل بشود، قضیّه حقوق بشر است؛ قضیّه حقوق بشر حل بشود، قضیّه شورای نگهبان است؛ قضیّه شورای نگهبان حل بشود، قضیّه اصل رهبری و ولایت‌فقیه است؛ قضیّه ولایت‌فقیه حل بشود، قضیّه اصل قانون اساسی و حاکمیّت اسلام است. اینها است. دعوا سر چیزهای جزئی نیست؛ بنابراین این تصوّر، تصوّر غلطی است.» (بیانات در دیدار مسئولان و کارگزاران نظام، ۲۵/۳/۱۳۹۵).

برچسب ها : امریکا ایران توطئه

ارسال دیدگاه