هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

آرشیو
از اسباب وسعت روزی

علمای اخلاق دستور می‌دادند، بین الطلوعین بیدار باشید که هم برای جنبه‌های روحانی و هم برای جنبه‌های جسمانی و هم برای توسعه رزق، اثر به‌سزایی دارد.

1402/4/31
اصلاح نفوس

اگر تهذیب در کار نباشد، علم توحید هم به درد نمی‌خورد. العلم هو الحجاب الاکبر؛ هرچه انباشته‌تر بشود علم؛ حتی توحید که بالاترین علم است انباشته بشود، در مغز انسان و قلب انسان، انسان را اگر مهذب نباشد، از خدای تبارک و تعالی دورتر می‌کند.

1402/4/31
پنج دستور اخلاقی

شما باید خودتان را بسازید و بعد ملت را بسازید. خود‌سازی به اینکه تمام ابعادی که انسان دارد و انبیاء آمدند برای تربیت آن، تمام(آن) ابعاد را ترقی دهید

1402/4/31
پنج  اصل خودسازی

آنچه مایه نجات انسان‌ها و آرامش قلوب است، وارستگی و گسستگی از دنیا و تعلقات آن است که با ذکر و یاد دائمی خدای تعالی حاصل شود. آنانکه درصدد برتری‌ها به هر نحو هستند، چه برتری در علوم حتی الهی آن یا در قدرت و شهرت و ثروت، کوشش در افزایش رنج خود می‌کنند.

1402/4/31
عوامل سبک شمردن گناه

در اینجا می‌توان عواملی و یا افکاری را ذکر کرد که سبب می‌شود، کاری را که مخالفت با خداست، کوچک بدانیم؛ از جمله اینکه گمان می‌کنیم، چون گناهان به کبیره و صغیره تقسیم شده‌اند، پس ارتکاب گناهان صغیره اشکالی ندارد.

1402/4/31
جایگاه انصاف در اجتماع

قال رسول الله(ص): «یَا عَلِیُّ، ثَلَاثَةٌ إِنْ أَنْصَفْتَهُمْ ظَلَمُوکَ: السَّفِلَةُ وَ أَهْلُکَ وَ خَادِمُکَ، وَ ثَلَاثَةٌ لَا یَنْتَصِفُونَ مِنْ ثَلَاثَةٍ: حُرٌّ مِنْ عَبْدٍ وَ عَالِمٌ‏ مِنْ‏ جَاهِلٍ‏ وَ قَوِیٌّ مِنْ ضَعِیف». (من لا‌یحضره الفقیه، ج‏۴، ص۳۵۹)

1402/4/31
وصیت پیامبر اکرم(ص)

نبیّ مکرم اسلام به امیرالمؤمنین(ع) فرمودند: «یَا عَلِیُّ! أَنْتَ وَصِیِّی أَوْصَیْتُ‏ إِلَیْکَ‏ بِأَمْرِ رَبِّی»؛ من تو را وصیّت می‌کنم به امر پروردگارم.«وَ أَنْتَ خَلِیفَتِی اسْتَخْلَفْتُکَ بِأَمْرِ رَبِّی»؛ و تو به امر خدای من جانشین من هستی.

1402/4/31
امتحانات عصر غیبت

در عصر غیبت کسب رضای امام زمان(عج) و حفظ دین و ایمان بسیار اهمیت دارد. همه مردم موفق به حفظ ایمان نمی‌شوند.

1402/4/31
حرمت بهشت بر انسان بدزبان

رسول گرامی اسلام(ص) در سفارشی به امیرالمؤمنین(ع) می‌فرماید: یا علی! خداوند بهشت خودش را حرام کرده است بر هر کسی که زبان بد داشته باشد و دهانش به فحش و بدگویی و جسارت عادت کرده باشد

1402/4/31
موانع کمال انسان(بخش اول)

از اول تا به امروز و از امروز تا به خیلی از زمان‌های آینده، انسان‌ها گوش به حرف خدا ندهند و دنبال غرایز و رشد و حیات خودشان بروند؛ یکی از آن موانع همین شیطان رجیم است.

1400/10/22
بدترین مردم در بیان پیامبر اکرم(ص)

بدترین مردم کسانی هستند که از گناه افراد دست برنمی‌دارند و آنها را نمی‌بخشند.

1400/10/22
انتقاد و انتقادپذیری(بخش دوم)

امام صادق(ع) می‌فرمایند: کسی که به مرد یا زنی تهمت بزند، او را در قیامت روی تلی از چرک و خون نگاه می‌دارند.۴ در واقع، آن چرک و خون، تجسم تهمت‌های دنیاست.

1400/10/22
انتقاد و انتقادپذیری(بخش اول)

یکی از فضیلت‌های فراموش‌شده در اجتماع، «انتقاد» است. معنای انتقاد آن است که عیب، گناه یا اشتباه دیگران با دلسوزی و به‌قصد اصلاح، بدون سرزنش، به خودشان گوشزد شود

1400/10/22
غفلت

یک چیزی که در روایات روی آن تأکید شده و مردم را از آن بر حذر داشته‌‌اند، غفلت است که باعث هلاکت انسان می‌شود.

1400/9/24
حسرت‌های انسان از حسابرسی قیامت

انسان در هر روز ۱۲ هزار بار تنفس می‌کند و در هر شب نیز همین تعداد؛ پس در قیامت به نفس‌های که در غفلت از یاد خدا کشیده، با حسرت فراوان می‌نگرد.

1400/9/21
عوامل حرص و طمع

صفت مقابل قناعت و زهد، حرص و طمع است. پیامبر(ص) در حدیثی پایه‌های کفر را سه چیز معرفی می‌فرماید: آزمندی، فزون‌طلبی، کبرورزی و برتری‌جویی بر دیگران.

1400/9/6
عفو و گذشت در نظام خانواده

یکی از مهمترین پایه‌های تحکیم نظام خانواده «عفو و گذشت» می‌باشد و عفو خداوند در آخرت و رستگاری انسان در قیامت، وابسته به عفو و گذشت انسان در دنیاست.

1400/9/6
محاسبه نفس

اگر از احادیث بهره گرفته نشود، قلب‌ها را زنگ (زنگار) می‌گیرد. وقتی قلب انسان را زنگ گرفت، انسان در معرض خطر قرار می‌گیرد. حدیث: «إنّ بین الدنیا والآخرة ألف عقبةٍ، أهونها وأیسرها الموت»؛ بین دنیا و اخرت هزار عقبه است که راحت‌ترین آنها مرگ است.

1400/9/6