هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

آرشیو
روحانی شهید اکبر اصغری

شهیدی که شهادت در نظرش یک فیض عظیم بود و سال‌ها انتظار آن را می کشید. او می‌نویسد: شهادت برای محبان خدا، شهد است و این آخرین پله در سیر و سلوک است. باید از خود گذشت تا به این مرحله رسید. شهدا دنبال نور بودند و به نور رسیدند.

1403/4/3
روحانی شهید محمد عابدپور

روحانی شهید محمد عابدپور به سال 1348 ش در یکی از روستاهای شهر فریدون‌کنار مازندران متولد شد.

1403/4/3
روحانی شهید حسن عسگری رشتی

روحانی‌ای که در حادثه حمله رژیم پهلوی به مدرسه فیضیه در سال ۱۳۴۲ شمسی حاضر بود و توانست، جان سالم به در ببرد. پس از آن مدتی مخفیانه زندگی کرد؛ ولی با فتوای امام خمینی(قد) مبنی بر حرام بودن تقیه و وجوب ابراز حقایق، از قم به گیلان رفت

1403/3/30
روحانی شهید محمدرضا یاقوتی‌نژاد

وی سال 1345 شمسی در روستای زوزن از توابع شهرستان خواف به دنیا آمد. او در خانواده‌ای متدین و معتقد به انقلاب اسلامی تربیت شد که نتیجه‌اش محمدرضایی شد که توانست، در فضای ناسالم دوران پهلوی خود را به حوزه علمیه برساند و سرانجام نیز، مدال پرافتخار شهادت را بر گردن بیاویزد.

1403/3/30
روحانی شهید غلامحسین گذری

شهیدی که در مبارزه با رژیم پهلوی نقش محوری داشت و در این راه، مورد آزار و اذیت ساواک قرار گرفت. او پس از طلوع انقلاب، به سازندگی و آبادانی منطقه زندگی‌اش پرداخت.

1403/3/30
روحانی شهیدعبدالصالح رفعت

اگر از عبدالصالح می‌پرسیدی چه‌کاره هستی؟ خود را یک بسیجی و سرباز اسلام معرفی می‌کرد. مقاوم و پرتحمل بود؛ این را زخم‌هایی گواهی می‌دهند که در جبهه از ناحیه دست و پا برمی‌داشت؛ ولی منطقه را ترک نمی‌کرد.

1403/3/30
طلبه شهید محسن صاحب‌الزمانی

او معتقد بود، طلبه‌ای که نماز شب نخواند، نمی‌تواند ادعا کند که سرباز امام زمان(عج) است.

1403/3/30
شهید میرزا محمدهلال اسماعیل‌زاده

روحانی سرافراز خطه میهن‌دوستان آذربایجان و رزمنده‌ای شجاع و دلیر بود. با اینکه بیست بهار از زندگی‌اش می‌گذشت، اما طرف مشورت فرماندهان جنگ و نیز عهده‌دار مدیریت یکی از مدارس علمیه مشهد مقدس بود.

1403/3/30
روحانی شهید یدالله عیسی‌نیا

شهیدی سرافراز از خطه مازندران که اول در جبهه خودسازی حضور یافت و بعد در جبهه خارجی به فیض شهادت رسید. در آخرین صبح زندگی‌اش به همرزمانش، گفت: دیشب خواب رفتن و جدایی را دیدم.

1403/3/30
روحانی شهیدحاج محمد شهاب

شهید حاج محمد شهاب از پیشگامان نهضت امام خمینی(قد) در زادگاهش بیرجند بود. پس از طلوع انقلاب به‌عنوان اولین دادستان آن منطقه منصوب شد. در دوران تحصیلی همیشه شاگرد اول و از قاریان ممتاز قرآن بود.

1403/3/30
طلبه شهید علی مؤمنی

طلبه شهید علی مؤمنی در سال 1349 در خانواده‌ای مذهبی درروستای بیشه‌دراز ازتوابع شهرستان دهلران دیده به جهان گشود.

1403/3/30
شهید مظلومی که مدت‌ها زیارت قبرش ممنوع بود

حتی تصویری از ایشان در جایی نصب نیست؛ به‌ویژه در مدرسه فیضیه که این شهید در جوار این مدرسه به مبارزات خود علیه رژیم ستم‌شاهی پرداخته است.

1403/3/30
طلبه شهید غلامرضا بابایی

غلامرضا بابایی فرزند اسماعیل در اسفندماه سال 1345 در شهر شیراز در خانواده‌ای مذهبی به دنیا آمد. سوم دبیرستان بود که وارد حوزه‌ علمیه‌ آقا باباخان شد و پس از مدّتی کوتاه، به حوزه‌ علمیه‌ ابوصالح(عج) آمد.

1403/3/30
طلبه شهید غلامرضا منعم

طلبه شهید غلامرضا منعم در سال 1332 در خانواده‌ای مذهبی در روستای لفمجان از توابع شهرستان لاهیجان پا به عرصه وجود گذاشت و در طبیعت زیبا و بکر این روستا در دامان پدر و مادر مکرمه‌اش پرورش یافت.

1403/3/30
طلبه شهید محسن سلمانی اصفهانی

لبه شهید محسن سلمانی اصفهانی در سال 1341 در یک خانواده مذهبی در یکی از روستاهای نزدیک به اصفهان به‌نام کردآباد متولد شد و پس از دوران تحصیل ابتدایی، برای فراگیری علوم اسلامی به مدرسه علمیه ذوالفقار رفت.

1403/3/30
طلبه شهید محمدتقی شهری

طلبه شهید محمدتقی شهری فرزند مرتضی در سال 1348 در شهرستان نقده از توابع استان آذربایجان غربی در خانواده‌ای مذهبی دیده به جهان گشود؛ تحصیلات خود را تا سوم ابتدایی در آن شهرستان سپری کرد و در سال 1358 پس از پیروزی انقلاب، به اتفاق خانواده به شهر نظرآباد مهاجرت کردند.

1403/3/30
شهید مدافع سلامت حجت‌الاسلام جمال سابقی‌نژاد

شهید حجت‌الاسلام سابقی‌نژاد دوران ابتدایی را در کنار خانواده با خوشی گذراند و در سال ۱۳۷۲ در اندیشه صعود به قله عشق سر بر آستان جانان نهاد و در حوزه علمیه خوان شیراز رحل اقامت افکند تا گلبانگ سربلندی را بر مناره عشق سر دهد

1403/3/30
طلبه شهید رحمت‌الله زکی‌پور شال

شهید رحمت‌الله زکی‌پور شال در چهارمین روز از فروردین ماه سال ۱۳۴۱در روستای شال از توابع خلخال، استان اردبیل دیده به جهان گشود. نام پدر ایشان زکریا بود.او دوران کودکی‌اش را در دامان مادر و پدری مذهبی و متدین  همراه با آموزش قرآن سپری نمود.

1403/3/30
روحانی شهید ابوالفضل خراسانی

روحانی شهید ابوالفضل خراسانی سال ۱۳۴۸شمسی در روستای «خورزان» از توابع شهرستان دامغان دیده به جهان گشود. خانواده مذهبی وی، او را با تعالیم اسلام و قرآن آشنا و تربیت نمود. دوره ابتدایی را در همان روستا و دوره راهنمایی را در روستای مجاور خواند و پس از آن، آهنگ حوزه علمیه نمود.

1402/4/31
روحانی شهید زکریا اسلامی

روحانی شهید زکریا اسلامی، از شهدای شاخص در اخلاق و معنویت بود. برای اطرافیان از جمله همسرش الگو و نماد خوبی‌ها بود. مادر شهید می‌گوید: من حاضر بودم، همه فرزندانم بمیرند و زندگی‌ام نابود شود؛ ولی پسرم با آن پارسایی و مهربانی زنده بماند.

1402/4/31