هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

اخبار کوتاه ایران

اخبار کوتاه ایران - شماره 774

اخبار کوتاه ایران

  تجهیز پهپاد «کرار» به موشک رهگیر هوایی «مجید»:
امیرسرتیپ علیرضا صباحی‌فرد، فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش: در طرح رسول، پهپاد جت کرار، به موشک حرارتی با برد ۸ کیلومتر تجهیز شده است. برای این طرح موشک زمین به هوای «مجید»، با انجام تغییراتی فنی در قسمت‌های مختلف با قابلیت شلیک به‌صورت هواپایه انتخاب شد. این فناوری پیش از این، در انحصار 3 یا 4 کشور بود.

  همکاری ایران و عمان در پایگاه فضایی چابهار:
یکی از مصادیق همکاری در توسعه صنعت فضایی، می‌تواند در پرتاب‌های فضایی باشد که در این مورد، پایگاه پرتاب فضایی چابهار در کشور ما، به‌زودی آماده پرتاب انواع ماهواره‌ها می‌شود. این پایگاه به‌دلیل مزیت نزدیکی به کشور عمان و ارتباط دریایی از طریق دریای عمان، می‌تواند مقصد خوبی برای پرتاب‌های فضایی کشور عمان با هزینه‌ای بسیار پایین‌تر از پایگاه‌های پرتاب فضایی در کشورهای اروپایی، آمریکا و روسیه باشد.

  انتقاد از تفاوت آمار بانک مرکزی و مرکز آمار:
منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه: نرخ رشد توسط بانک مرکزی مثبت و در مرکز آمار منفی ارائه شده که این فاصله منطقی نیست؛ بر این اساس باید روی روش‌ها به تفاهم رسید. در غیر این‌صورت این اختلافات مشروعیت داده‌ها را زیر سؤال می‌برد.

  صادرات نان آزاد شد:
وزارت جهاد کشاورزی با ارسال نامه‌ای به سازمان توسعه تجارت اعلام کرد: صادرات نان با آرد غیریارنه‌ای با تأیید اداره کل غله و خدمات بازرگانی هر استان بلامانع است.

  شناسایی ۱۰ حمله اساسی سایبری در یک سال اخیر:
رئیس سازمان پدافند غیرعامل: از سال گذشته تاکنون توانستیم، با کمک وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه، ۱۰ حمله اساسی سایبری را پیش از حمله شناسایی و دفع کنیم.

  مالیات ۵۰ درصد از مشاغل صفر شد:
رئیس سازمان امور مالیاتی: مالیات ۵۰ درصد از مشاغل صفر شد. همان‌طور که در خردادماه وعده داده بودیم، مالیات مقطوع موضوع تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم حدود ۴ میلیون نفر از اصناف و مشاغل، با عدد صفر قطعی و نهایی شد.

  کار ساخت نیروگاه کارون آغاز شده است:
اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی: کار ساخت نیروگاه کارون آغاز شده و قراردادهای ساخت داخلی تجهیزات‌ منعقد شده است. این نیروگاه ۳۰۰ مگاواتی هسته‌ای است که باید برای فعالیت‌های پیش‌نیاز آن، آب و برق آنجا را تأمین می‌کردیم و ساخت یک نیروگاه ۲۴ مگاواتی سی اچ پی و آب شیرین‌کن را انجام می‌دادیم که در دست اجرا قرار دارد.

 سرعت رشد پول کاهش یافت:
بانک مرکزی اعلام کرد: سرعت رشد حجم پول در پایان مهرماه امسال نسبت به پایان مهرماه پارسال، به ۳۹ درصد کاهش یافته که نشان‌دهنده کاهش چشم‌گیر تب انتظارهای تورمی است.

  جهش تولید برق در کشور: بهادری جهرمی، سخنگوی دولت: تصویب آیین‌نامه اجرایی توسعه صنعت برق، شرایطی را برای صنایع بزرگ و انرژی‌بر فراهم کرد تا در احداث نیروگاه‌های حرارتی مشارکت داشته باشند. این صنایع موظف شدند، تا ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه حرارتی و تجدیدپذیر ایجاد کنند. مشوق‌ها و توجیه اقتصادی لازم، برای ساخت این نیروگاه‌ها پیش‌بینی شده است.

  تا پایان سال ۱ میلیون قطعه زمین واگذار میشود:
بذرپاش، وزیر راه: امروز در دولت مصوبه وام ارزان برای بهسازی مسکن روستایی و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر تصویب شد و میزان وام از ۲۰۰ میلیون، به ۳۵۰ میلیون تومان افزایش یافت و تعداد این تسهیلات نیز، از ۲۰۰ هزار فقره به ۳۵۰ هزار فقره افزایش یافت. هم‌چنین تا پایان سال ۵۰۰ هزار فقره زمین روستایی به مردم تقدیم می‌کنیم و ۵۰۰ هزار قطعه زمین هم، در شهرها تقدیم خواهد شد‌.

‌  درخواست برخی کشورها برای لغو روادید با ایران:
ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی و گردشگری: بخش مهمی از کشورهایی که خواستار لغو روادید بودند، رأی آوردند. درباره برخی کشورها، تصمیم‌گیری به جلسه بعدی موکول شد. آنچه ما دنبالش هستیم، لغو روادید از سمت ماست تا مردم همه کشورها به ایران بیایند.

  قاچاق روزانه ۲۰ میلیون لیتر سوخت:
قدیری، کارشناس انرژی: در حال حاضر در کشور شاهد توزیع بیش از ۲۰۰ میلیون لیتر سوخت بنزین و گازوئیل در روز هستیم. گازوئیل با اختلاف قیمت ۱۰۰ برابری و بنزین با اختلاف ۱۰ برابری نسبت به قیمت‌های بین‌المللی عرضه می‌شود که موجب انگیزه‌های قاچاق شده است. طبق اظهار نظر‌هایی رسمی و غیررسمی مسئولان، رقم قاچاق سوخت در کشور، حدود ۲۰ میلیون لیتر در روز برآورد شده است که شامل بنزین و گازوئیل است. 

  ساخت ۴ میلیون و ۱۶۰ هزار واحد مسکونی در دستور کار دولت قرار دارد:
احمد وحیدی، وزیر کشور: ساخت بالغ بر ۴ میلیون و ۱۶۰ هزار واحد مسکونی در دستور کار دولت قرار دارد که اقدامات آن آغاز شده است و سپاه هم، به‌سهم خود این اقدام را آغاز کرده است.۴ نوع مسکن در کشور که از جمله آنها مسکن حمایتی، بافت فرسوده و مسکن ملی است، در حال ساخت است.

  ورود سالانه ۱۵ میلیون پرونده به قوه قضائیه:
رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضائیه: سالانه حدود ۱۵ میلیون پرونده وارد فرآیند دادرسی در قوه قضائیه می‌شود. نیمی از پرونده‌های دستگاه قضایی در شوراهای حل اختلاف رسیدگی می‌شود. «دادگاهای صلح» نیز، در کنار شوراهای حل اختلاف آغاز به کار می‌کنند، که تا ۱۰۰ میلیون تومان اختلافات در این دادگاه رسیدگی می‌شود.

  ایران در بازیهای پاراآسیایی هانگژو تاریخساز شد:
​​​​​​​
بعد از پایان روز ششم و پایانی بازی‌های پاراآسیایی و کسب ۵ مدال طلا، ۷ نقره و ۴ برنز در این روز، ایران در جدول نهایی توزیع مدال‌ها با 44طلا، 46نقره و41برنز، برای اولین‌بار در تاریخ این مسابقات در جایگاه دوم و نایب قهرمانی قرار گرفت. همچنین کاروان چین با ۲۱۴ مدال طلا، ۱۶۷ نقره و ۱۴۰ برنز و مجموعا ۵۲۱ مدال، صدرنشین جدول توزیع مدال بازی‌های پاراآسیایی و قهرمان این دوره از رقابت‌ها لقب گرفت. ژاپن هم، با 42طلا، سوم شد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه