هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

ضرورت ورود حوزه‌های علمیه خواهران در موضوع مهم زنان

در اجلاسیه معاونان پژوهش حوزه علمیه خواهران سراسر کشور عنوان شد

ضرورت ورود حوزه‌های علمیه خواهران در موضوع مهم زنان

اجلاسیه معاونان پژوهش حوزه علمیه خواهران سراسر کشور همزمان با هفته پژوهش با سخنرانی حجج‌اسلام عباسی رئیس جامعة المصطفی العالمیه و فاضل مدیر حوزه‌های علمیه خواهران، ۲۴‌آذر در سالن آیت‌الله شرعی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی در این اجلاسیه، نیروی انسانی، زیرساخت‌ها، امکانات و بستر تحقیق را از مؤلفه‌های پژوهش عنوان و تصریح کرد: باید اذعان کنیم که از لحاظ زیرساخت‌های پژوهشی با حد مطلوب فاصله زیادی داریم.
رئیس جامعة المصطفی العالمیه مؤلفه دیگر را موضوع و مسئله پژوهش عنوان کرد و گفت: بعد از تربیت پژوهشگر و فراهم کردن زیرساخت و ادوات، انتخاب موضوع، نکته‌ای اساسی در پژوهش است که اگر توجه نشود، تمام سرمایه‌ها را به‌هدر می‌دهد و به نتیجه مطلوب نمی‌رسد.
وی درباره پژوهش‌های بنیادین و تولید دانش و حرکت در مرزهای دانش، ابراز کرد: اگر قرار است که این پژوهش‌ها در کارهای علمی مشارکت داشته باشد، نمی‌تواند از تحقیقات بنیادین غافل باشد؛ اما این تحقیقات بنیادین باید خود را در واقعیت اجتماع نشان دهد. اگر پژوهشی انجام شود که مسئله‌ای را از ما حل نکند، گره‌گشا نخواهد بود.
رئیس جامعة المصطفی العالمیه تحقیقات ناظر به مسئله را از نیازهای مهم امروز دانست و تصریح کرد: از مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران انتظار می‌رود، در موضوع خواهران و بانوان که از مسائل مهم تمدن معاصر است، ورود جدی و به تحقیقات بنیادین توجه ویژه داشته باشد.
وی ابراز کرد: واضح‌تر از تمام مقاطع انقلاب اسلامی، امروز تقابل جمهوری اسلامی و غرب را به‌ویژه در حوزه زنان و خانواده می‌بینیم؛ اگر این مواجهه در چهار دهه پیش پنهان بود، امروز بسیار آشکار است.
حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی با بیان اینکه غرب باید درباره جفاهای به زن و خانواده توضیح دهد؛ که امروز به‌عنوان طلبکار به میدان آمده است، افزود: این مسئله را باید به‌صورت عالمانه ارائه کرد؛ یعنی هم جفای به بشریت و هم راهکار گره‌گشای بشریت را باید ارائه کرد؛ هزاران مسئله خرد در ذیل این موضوع وجود دارد که جای تحقیق و پژوهش دارد.
حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی، درباره جایگاه زنان جامعه ایرانی، افزود: این جایگاه و مقام زن در کشور، کارنامه قابل قبولی برای جمهوری اسلامی است؛ هرچند ارتقای این جایگاه هنوز امکان دارد؛ اما حضور در دانشگاه‌ها و ارتقای علمی بانوان از کم‌نظیرترین آمارهای جهانی است؛ ابتدای انقلاب ۶۰۰ پزشک بانو داشتیم و امروز با دو برابر شدن جمعیت کشور، ۳۰ هزار پزشک بانو داریم.
وی خطاب به مدعیان حقوق زن، گفت: استکبار جهانی که ادعای حمایت از بانوان را دارد، چه خدمتی به بانوان داشته است؟ جز این بوده است که نهاد خانواده را متلاشی کرده است؟ این خدمت شما به بشریت بود؟ حالا طلبکار هستید و از دیگران بازخواست می‌کنید؟ شما مدافع حقوق زنان هستید؟ شما متهم هستید و باید به بشریت پاسخ‌گو باشید؛ شما به زنان ستم کردید.
رئیس جامعة المصطفی العالمیه به‌عنوان یکی از مؤلفه‌های مهم پژوهش، بر مسئله‌یابی تأکید کرد و ادامه داد: شهید مطهری(ره) مسئله‌یاب روز خود بود؛ عمده موضوعات آثار این بزرگوار بر اساس نیازهاست؛ حجاب، خدمات متقابل ایران و اسلام در زمان پافشاری عده‌ای بر ناسیونالیسم از مثال‌های توجه آیت‌الله استاد شهید بهشتی به مسائل و مشکلات روز است.

 حوزههای علمیه متعهد به انجام پژوهشهای گروهی برای حل مسائل نظام هستند
حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی فاضل نیز در این اجلاسیه، نگاه حوزویان به پژوهش در سال‌های گذشته را به‌عنوان یک کالای لوکس توصیف کرد و توضیح داد: برخی فکر می‌کنند، حوزوی بودن یعنی تحصیل و تبلیغ؛ و پژوهش را به‌عنوان یک فعالیت لوکس بی‌فایده در کنار این امور می‌دانند؛ مشکل کجاست که نتوانستیم، ذائقه طلبه خود را در پژوهش برانگیزیم که بتوانند، کارهای پژوهشی انجام دهند.
مدیر حوزه‌های علمیه خواهران در بیان مشکل دیگری در امر پژوهش، گفت: بروکراسی انجام پژوهش و ارائه آن به‌گونه‌ای است که در بسیاری از موارد موجب بی‌انگیزه شدن افراد علاقه‌مند به پژوهش می‌شود.
وی از توجه مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران، به کارآمد بودن مواد درسی خبر داد و تأکید کرد: در بخش پژوهش که فعالیت‌های خوبی هم داشته است؛ اما حجم قابل توجهی از پژوهش‌ها بی‌فایده است، کارآمد نیست و مشکلی را حل نمی‌کند.
حجت‌الاسلام والمسلمین فاضل در پایان توصیه کرد: حوزویان برای حل مسائل نظام تعهد داده‌اند و باید با پژوهش‌های گروهی، مسائل و مشکلات جمهوری اسلامی را حل کنیم؛ همان‌گونه که بحارالانوار به‌وسیله کار تیمی انجام شد، حوزه‌های علمیه هم، باید با کمک هم خدمات بزرگی را به نظام مقدس جمهوری اسلامی رقم بزنند. این زحمت باید در ساحت پژوهش حوزه‌های علمیه اتفاق بیفتد.

  ثبت پایاننامههای طلاب حوزههای علمیه خواهران در ISC، ایرانداک و مگایران
​​​​​​​
معاون پژوهش حوزه‌های علمیه خواهران نیز در این اجلاسیه، در تبیین وضعیت فعلی پژوهش در حوزه‌های علمیه خواهران ابراز کرد: ما الآن با دو ابتنای عملیاتی و مطالعاتی فضای عملیاتی خود را در صف و ستاد تدارک می‌بینیم.
خانم فاطمه‌کبری متولیان ادامه داد: برنامه پنج‌ساله و برش یک‌ساله، اسناد مطالعاتی ما هستند که فضای پژوهش ما بر این اساس تدارک می‌شود؛ اما فضای عملیاتی به‌گونه‌ای است که بر اساس اجلاس دو روزه تیرماه ۱۴۰۰، ۲۷ کمیسیون شکل گرفت و تدوین آیین‌نامه‌ها، ساختارها، پیش‌نویس‌ها و فرآیندها اقدامی کم‌نظیر است. وی افزود: نیمی از این کمیسیون‌ها به فضای تدوین آیین‌نامه رسیده است و با وجود فعالیت‌های مستمر و جدی، پنج آیین‌نامه آماده است که به عرصه عمل رسیده و با ظرافت و دقت، راهگشای طلاب در سراسر کشور خواهد بود.
خانم متولیان در بحث آسیب‌شناسی و مطالعات میدانی گفت: مهمترین این آسیب‌شناسی‌ها، طرح اشراب سطح ۲ بوده است؛ این آسیب‌شناسی تمام شده و در کمیسیون تلفیق است؛ آسیب‌شناسی‌های دیگر که در ۴ عنوان به پایان رسیده، در مرحله تصمیم‌گیری است.
معاون پژوهش حوزه‌های علمیه خواهران افزود: حوزه علمیه خواهران در عرصه‌های مختلف همایش‌ها و پایان‌نامه‌ها و رساله‌های ثبت‌شده کد اختصاصی DOR را دریافت می‌کند؛ کسب رتبه ISC پیش از این، زیر پرچم دانشگاه‌ها به حوزه علمیه خواهران تقدیم می‌شد که این مانع مرتفع شده است. وی درباره حقوق مالکیت معنوی طلاب حوزه علمیه خواهران، خاطرنشان داد: پایان‌نامه‌های طلاب حوزه‌های علمیه خواهران در ایران‌داک، ‌ای اس سی و مگ‌ایران ثبت خواهد شد.
معاون پژوهش حوزه‌های علمیه خواهران درباره مجلات، نخبگان، کتابخانه‌های حوزه‌های علمیه خواهران نیز گفت: نشریات و کمیته‌های دستگاهی در آینده مورد توجه خواهد بود که در کنار توجه ما به برنامه‌های جاری انجام خواهد شد.
گزارش: داوود مظاهری

برچسب ها :
ارسال دیدگاه