هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

نسخه Pdf

بنای مساجد و حسینیه‌ها در خارج از کشور

بنای مساجد و حسینیه‌ها در خارج از کشور

یکی از خدمات ماندگار و ارزنده آیت‌الله‌العظمی گلپایگانی(ره)، احداث مساجد و حسینیه‌ها در خارج از کشور ایران است که تاکنون نقش بسزایی در ترویج معارف اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) داشته است. در متن پیش رو برخی از این اماکن مقدس معرفی می‌گردد.

  مسجد شیعیان در شهر دنور مرکز ایالت کلرادو آمریکا
مسجد شیعیان در شهر دنور مرکز ایالت کلرادو آمریکا که با اجازه آیت‌الله‌العظمی گلپایگانی(ره) ساخته شده است و در سفرهای تبلیغی که آیت‌الله حاج سید محمدعلی آستانه از علمای بزرگ جهرم به آنجا داشتند، خاطراتی را از این سفرها نقل می‌کردند؛ چون ایشان می‌توانستند به زبان فارسی عربی و انگلیسی  سخنرانی کنند. این مطلب را جناب آقای جهان‌مهین از مرکز جهرم‌شناسی برای ما نقل کرده‌اند.

   مسجد شیعیان در کشور آفریقایی سیرالئون
تأسیس یک مسجد و مرکز بزرگ فرهنگی در کنار سواحل اقیانوس اطلس در کشور سیرالئون که توسط آیت‌الله حاج سیدجواد گلپایگانی کلنگ ساخت آن زده شد. این مرکز نیز یکی از مراکز بزرگ شیعه در آن منطقه می‌باشد.

   بنای بیش از 30 مسجد و حسینیه درجنوب لبنان
.
اسامی مساجد و حسینیه‌های جنوب لبنان که به دستور آیت‌الله گلپایگانی(ره) احداث یا تعمیر شده است:
مسجد جبال البطم، مسجد کفرا، حسینیه عیتیت، مسجد عیتیت، مسجد الصوانة، حسینیه جبشیت، مسجد جبشیت، مصلای زنانه جبشیت، حسینیه زنانه زوطر الشرقیه، مسجد زوطر الغربیه، مسجد عدشیت، مسجد زوطر، مسجد میفدون، حسینیه زنانه القعقعیه، مسجد النبطیة - حى الثکنه مسجد کفرصیر، مسجد قبریخا، حسینیه خربة سلم، مسجد عیتا الجبل، مسجد مجدل سلم، حسینیه دیرانطار، مسجد شقراء، حسینیه صفد البطیخ، حسینیه مجدل سلم، مسجد حومین الفوقا، مسجد زغدرایا، مسجد عین قانا، حسینیه زنانه جبع شهر شهید ثانی، حسینیه کفر تبنیت، مسجد ارزون، حسینیه معروب، مسجد معروب، حسینیه صریفا، مسجد باریش، حسینیه الغندوریه، مسجد الغندوریه، حسینیه فرون، مسجد فرون و مسجد قانا (صالحه)

   تأسیس دارالایتام در بیروت
در پی حمله شش روزه رژیم غاصب صهیونیست به کشور لبنان و تخریب محله‌های شیعه‌نشین، با درخواست کمک امام موسی‌صدر از آیت‌الله‌العظمی گلپایگانی(ره)، مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین حاج‌آقا مهدی گلپایگانی(ره) به لبنان رفت و با همکاری امام موسی‌صدر، مؤسسه‌ای به‌نام دارالایتام بیروت تأسیس نمود. این مرکز همانند مراکز دیگر فرهنگی بسیار به‌جا بود که انجام گرفت و سر و سامانی به خود داد. اسمش دارالایتام بود؛ درصورتی‌که فعالیت‌های مهم دیگری در آن انجام می‌گرفت.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه