هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

نسخه Pdf

مجمع اسلامی جهانی لندن

مجمع اسلامی جهانی لندن

مجمع اسلامی جهانی لندن در سال ۱۳۵۲ شمسی برابر با ١٣٩٥ هجری قمری، توسط مرحوم آیت‌الله‌العظمی حاج سید محمدرضا موسوی گلپایگانی(قد) به‌منظور نشر فرهنگ اسلام و آشنایی عموم با مذهب اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) و رسیدگی به امور مذهبی و مشکلات دینی مسلمانان به‌ویژه شیعیان در لندن به‌همت فرزندشان حجت‌الاسلام والمسلمین آقای حاج سیدمهدی گلپایگانی(ره) خریداری و تأسیس گردید. نیاز وافر مسلمانان بریتانیا به‌خصوص شیعیان و توجه روزافزون مردم اروپا به اسلام، انگیزه این امر مهم بود. مجمع اسلامی جهانی از دیرینه‌ترین مراکز رسمی اسلامی و شیعی در اروپاست و سی سال است که به ترویج و تبلیغ دین مبین اسلام مشغول می‌باشد.

فعالیت‌های مجمع دارای سه محور عمده می‌باشد:
١. محور اول ترویج و تبلیغ آئین مبین اسلام و مذهب شیعه اثنی‌عشری می‌باشد. در این راستا مجمع اسلامی از آغاز تأسیس تاکنون با برپائی مراسم دینی و مجالس مذهبی در مناسبت‌های ویژه، خدمات ارزشمندی را انجام داده است. اهتمام به برگزاری مجالس در ماه‌های محرم، صفر، رمضان و همچنین در تمام موالید و وفیات ائمه معصومین(ع) از برنامه‌های مهم تبلیغی مجمع اسلامی است. در این مناسبت‌ها از شخصیت‌ها، دانشمندان و سخنوران فرهیخته دعوت به‌عمل می‌آید و با زبان‌های فارسی، عربی و انگلیسی مباحث مفید وارزنده‌ای ارائه می‌گردد.
٢. محور دوم، فعالیت‌های آموزشی و تربیتی می‌باشد. این بخش شامل چند قسمت بشرح زیر است:
٭ تشکیل کتابخانه اختصاصی که دارای حدود بیست هزار نسخه از کتاب‌های ارزشمند و مصادر اسلامی است و می‌تواند نیاز محققان و دانشمندان را در زمینه ‌ای مورد نیاز بر طرف سازد؛ به‌خصوص اینکه آن کتاب‌ها به زبان‌های مختلف می‌باشد.
٭  تشکیل مدرسه قرآن و عترت(ع) جهت آموزش قرآن، اصول عقاید، احکام و همچنین آموزش زبان فارسی، از جمله فعالیت‌های سودمند مجمع اسلامی است.
٭ برپایی کلاس‌های آموزشی مخصوص بانوان به‌ویژه در ماه مبارک رمضان.
٭ نشر عناوین و موضوعات دینی و اجتماعی و ارسال آنها به مراکز علمی و دانشگاهی از طریق پست الکترونیکی و همچنین پاسخ‌گویی به مسائل دینی و شرعی از برنامه‌های مستمر مجمع اسلامی می‌باشد.
٭ از دیگر خدمات فرهنگی یاری‌رسانی به زائران و حجاج بیت‌الله الحرام است. در این زمینه مجمع اسلامی با ارشاد و راهنمایی زائران از طریق آموزش مناسک حج، چاپ جزوه مناسک و اطلاعات مربوط به حج و عمره، پاسخ به سؤالات و ارائه سایر خدمات توفیق چشم‌گیری داشته است.
٭ از فعالیت‌های مؤثر و مستمر مجمع اسلامی، بر پایی نماز جمعه می‌باشد که حدود بیش از بیست سال سابقه دارد و مسلمانان از کشورهای مختلف با شور و علاقه زایدالوصفی در آن شرکت می‌کنند و خطبه‌ها به زبان‌های فارسی، عربی و انگلیسی ایراد می‌گردد. قابل ذکر است که خطبه‌های نماز به‌صورت سلسله بحث، با بررسی موضوعات گوناگون ارائه می‌گردد و تمام آن‌ها به‌صورت مکتوب به زبان‌های فارسی و انگلیسی و همچنین به‌صورت دیسک موجود می‌باشد.
٭ از ثمرات تلاش و کوشش چندین ساله این نهاد اسلامی، مشرف شدن تعداد زیادی به آئین اسلام است که بیش از ١٨٠٠ نفر زن و مرد از ملیت‌های مختلف به دین اسلام تشرف پیدا کرده‌اند. آمار نشان می‌دهد که در سال‌های اخیر، سالی ٥٠ نفر به دین مبین اسلام تشرف یافته‌اند.
٣. محور سوم تلاش‌های مجمع در مسائل اجتماعی و امور خدماتی است که از جمله فعالیت‌های مجمع اسلامی می‌توان به کمک به بیماران و نیازمندان و حل مشکل مالی آنان، حل و فصل امور خانواده، کمک‌رسانی و یاری آسیب‌دیدگان، هنگام رخدادهای ناگهانی اشاره کرد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه