هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

   مسئولان امر برای اصلاح ساختار بانک‌ها پیگیر باشند

تأکید مراجع عظام و علما در دیدار معاون اقتصادی رئیس‌جمهور

مسئولان امر برای اصلاح ساختار بانک‌ها پیگیر باشند

حضرت آیت‌الله نوری همدانی در این دیدار با تجلیل از خدمات آقای محسن رضایی در دوران دفاع مقدس، گفتند: همان‌گونه که در جنگ تحمیلی در مقابل دشمن ایستادگی کردید و مشکلات حل شد، امروز نیز باید در جنگ اقتصادی با برنامه‌ریزی مشکلات را حل و به دولت در این مسیر کمک کنید.


لزوم برنامهریزی برای مقابله با کاهش نیروی جوان و مولد و تلاش برای رونق تولید
دکتر محسن رضایی معاون اقتصادی رئیس‌جمهور، ۲۴‌شهریور با سفر به شهر مقدس قم، با آیات عظام سبحانی و نوری همدانی، آیات سعیدی تولیت حرم مطهر بانوی کرامت(س) و حسینی بوشهری رئیس شورای‌عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به‌صورت جداگانه دیدار کرد.
 
این مرجع تقلید خواستار نظارت دقیق و مستمر بر بازار شدند و خاطر‌نشان کردند: باید با برنامه‌ای دقیق قیمت کالاها کنترل شود و با نظارت مستمر و تلاش شما مردم شاهد ارزانی و بهبود وضعیت معیشتی باشند.
معظم‌له با اشاره به طرح اخیر بانکداری، اخذ دیرکرد و ربا در بانک‌ها را یکی از آسیب‌های اقتصادی دانسته و تصریح کردند: گرفتن دیرکرد، ربا و حرام است. در اسلام هیچ گناهی به‌اندازه ربا بزرگ شمرده نشده است و مسئولان امر برای اصلاح ساختار بانک‌ها، پیگیر این موضوع باشند؛ چون تا به امروز به نظرات توجه نشده است.
این مرجع تقلید توجه به پول ملی را یکی از عوامل مهم در رونق اقتصادی و حمایت از تولید دانسته و اضافه کردند: کاهش ارزش پول ملی، یکی از موانع رونق اقتصادی است. مسئولان در تجارت با دیگر کشورها، پول ملی را جایگزین ارزهای خارجی کنند.
معظم‌له مبارزه با فقر، بی‌‌‌‌عدالتی و بالا بردن سطح آگاهی مردم را یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های نظام مقدس اسلامی بیان نموده و افزودند: مسئولان و دست‌اندرکاران نظام باید برای ریشه‌کن نمودن این معضلات تمام تلاش و سعی خود را به‌کار برده و آرمان‌های انقلاب را در جامعه پیاده نمایند.
حضرت آیت‌الله نوری همدانی صداقت در گفتار و صمیمیت در رفتار را، یکی از وظایف و شاخصه‌های مسئولان بیان نموده و تصریح کردند: در مشکلات با مردم صادقانه صحبت کنید و مشکلات را با آنها در میان بگذارید. مردم مؤمنانه و دلسوزانه همواره در کنار نظام و پشتیبان نظام بوده‌اند؛ از این‌رو در برخورد با آنها صداقت و صمیمیت سرلوحه کار شما باشد.
 
  انتقاد صریح از تجارت بانک‌ها
حضرت آیت‌الله سبحانی نیز در این دیدار، بر افزایش تولید و رفع مشکلات کارخانه‌ها، برای رونق کار و اشتغال تأکید کردند.
این مرجع تقلید، رفع مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم را، در گروی رونق تولید و افزایش آن دانسته و عالم بودن و ایمان را از جمله عناصر بازدارندگی برای کم‌فروشی و کم‌کاری مسئولان برشمردند.
معظم‌له به مشکل همیشگی استفتائات مردم در ارتباط با سود، وام و بانک اشاره و بیان کردند: مردم برای مسائل مختلف از بانک وام می‌گیرند و بانک هم، از مردم در قبال وام وثیقه می‌گیرد و مواردی پیش می‌آید که مردم به‌موقع نمی‌توانند وام خود را پرداخت کنند و همین سرآغاز مشکلات با بانک می‌شود و بانک علاوه بر سود وام، وثیقه را می‌فروشد.
حضرت آیت‌الله سبحانی در پایان گفتند: سال‌هاست که بحث بانکداری اسلامی مطرح است؛ ولی در عمل به‌جایی نرسیده و بدتر اینکه بانک‌ها به‌جای امانتداری با اموال مردم، تجارت می‌کنند.
 
 نباید با مشکل‌سازان برای مردم و جامعه مسامحه شود
آیت‌الله سعیدی نیز در این دیدار، با بیان اینکه در اول انقلاب مردم حضور داشته، مدیریت کردند و کارها را پیش بردند، افزود: این نشان‌دهنده اهمیت نقش مردم در این انقلاب است که از امام و بعد از ایشان از مقام معظم رهبری حمایت کردند و انقلاب تا اینجا به موفقیت‌هایی رسیده است و چون حمایت مردم در زمان اهل‌بیت(ع) نبود، با وجود اینکه آنان از عصمت برخوردار بودند و هیچ تردیدی در مدیریت و راهکارهای رفع بحران آنها وجود ندارد؛ ولی به موفقیت نرسیدند.
تولیت حرم مطهر بانوی کرامت(س) ادامه داد: بر اساس اهمیت نقش مردم، دو کار مهم باید انجام شود؛ اول اینکه مردم در جریان امور قرار بگیرند و مشکلات کشور با صداقت با مردم مطرح شود تا در حل آن مشارکت کنند و دوم، مقابله با عواملی است که کشور را دچار اختلال می‌کنند؛ زیرا بحث عطوفت و مدارا یک بحث است؛ ولی با عواملی که برای مردم و نظام مشکل ایجاد می‌کنند، نباید مسامحه شود.
وی با بیان اینکه همیشه برای سخت‌ترین و پیچیده‌ترین مشکلات راه حل وجود دارد، افزود: مهم این است که راه حل‌ها را چه کسی اجرا می‌کند و بازخورد آن در جامعه چطور خواهد بود و در این مسئله، بحث همدلی و همراهی مدیران دولتی، حتی در جلسات خصوصی خیلی مهم است.
آیت‌الله سعیدی ادامه داد: همراهی دولت با مردم و جاهایی که مورد مراجعه مردم است، باید مستمر باشد؛ بنابراین ارتباط با مراجع عظام تقلید، حوزه‌های علمیه و نخبگان باید جدی‌تر و کاربردی‌تر باشد؛ زیرا این ارتباط در جلب رضایت و همکاری بیشتر مردم، نقش زیادی دارد.
 
  آرمان‌های انقلاب اسلامی با تکیه بر رسالت انبیای الهی فراسرزمینی است
به گزارش روابط عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، آیت‌الله حسینی بوشهری هم در دیدار دکتر محسن رضایی که در دفتر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برگزار شد، بر لزوم توجه دولت به مشکلات اقتصادی کشور تأکید کرد و گفت: این توجه باید طوری باشد که مردم احساس کنند، جامعه ما علوی و دینی است و همان‌طور که نسبت به اتفاقات دنیا و جهان اسلام و ظلم و ستم حساس است، به مسائل داخلی کشور نیز، توجه مضاعف دارد.
رئیس شورای‌عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با بیان اینکه آرمان‌های ما در اداره کشور نسبت به کشور‌های دیگر متفاوت است، افزود: آرمان‌های ما با تکیه بر رسالت انبیای الهی فراسرزمینی است و لذا منحصر به جامعه داخلی نیست و در این رابطه، به مسائل و اتفافات دنیای اسلام از قبیل ظلم و ستم بر مظلومان نیز توجه دارد؛ اما این نگاه باید به‌گونه‌ای باشد که جلب رضایت مردم در داخل و همراهی مردم را هم داشته باشیم.
عضو هیئت‌رئیسه مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: طی سال‌های بعد از انقلاب اسلامی، کم‌کاری‌هایی نسبت به پیوند و تبیین بین آرمان‌های انقلاب با آموزه‌های اصیل الهی شده و باید این کاستی نیز جبران شود تا مردم بدانند، اهداف ما براساس چه مبانی‌ای است و رسیدگی به مسائل داخلی، از اهمیت خاصی برخودار است.
آیت‌الله حسینی بوشهری گفت: امروز انقلاب اسلامی به‌دلیل توجه به اتفاقات دنیای اسلام و ظلم و ستم نسبت به مردم مظلوم، مورد خشم و تحریم قرار گرفته و همین امر، سبب مشکلاتی در بعد اقتصادی برای کشور شده است و لذا مسئولیت و تلاش ما، در حل مشکلات و استفاده از ظرفیت‌های داخلی باید بیشتر باشد.
امام جمعه قم عمل به وظیفه دینی و اسلامی را بسیار با اهمیت توصیف کرد و افزود: امروز یکی از وظایف مهم، عمل به وظیفه دینی است و در این رابطه، رفع مشکلات اقتصادی داخل کشور[در اولویت] است تا مردم بیشتر احساس امنیت کنند و همواره خود را حامی کشور و نظام بدانند.
وی در ادامه با تأکید بر یادآوری روزهای دفاع مقدس و حضور چشم‌گیر مردم در صحنه، بیان کرد: باید کاری کنیم، مردم به عمق دشمنی دشمنان پی ببرند که در این رابطه، یکی از مهمترین جنگ‌ها، جنگ نرم است که غفلت از این مسئله، خسارت‌های زیادی را به کشور خواهد زد.
آیت‌الله حسینی بوشهری، با اشاره به جنگ ترکیبی دشمنان علیه انقلاب اسلامی، بر برنامه‌ریزی بهتر برای رفع این مسئله مهم تأکید کرد.
دبیر شورای‌عالی حوزه‌های علمیه در ادامه سخنان خود، دولت سیزدهم و شخص آیت‌الله رئیسی را دولتی مردمی برشمرد و همدلی در دولت را نیز ضروری بیان و اظهار کرد: امروز یکی از کارهایی که مناسب است، در این دولت مورد توجه بیشتر قرار گیرد، انتخاب گروه‌هایی برای رفع مشکلات مردم است؛ حضور در میان مردم و دلسوزی کار خوبی است؛ ولی کافی نیست و باید برنامه‌های این دولت به هدف برسد تا مردم احساس کنند، مشکلات در حال رفع است.
 
  سند اصلاحات پولی و بانکی را تا پایان سال تقدیم رهبری خواهیم کرد
دکتر محسن رضایی هم در این دیدارها با تأکید بر ضرورت اصلاح نظام پولی و بانکی کشور، افزود: خوشبختانه در زمینه نظام پولی و بانکی تصمیمات خوبی گرفته شده و تا پایان سال، سند اصلاحات پولی و بانکی را به مقام معظم رهبری تقدیم خواهیم کرد؛ همچنین تا سال آینده ساختار بودجه را اصلاح می‌کنیم و غیر از این، در زمینه تولید و سرمایه‌گذاری و حمایت از اقشار آسیب‌پذیر برنامه‌هایی را دنبال می‌کنیم.
وی اصلاح یارانه‌ها را بسیار مهم دانست و گفت: در یارانه‌ها دولت نزدیک به صد میلیارد دلار به‌صورت مستقیم و غیر مستقیم به مردم کمک می‌کند که ۳۰ درصد آن به خارج از کشور قاچاق می‌شود و نیروهای نظامی کشور، هزینه بالایی را صرف مبارزه با قاچاق می‌کنند؛ مثلاً اختلاف قیمت بنزین قابل مقایسه نیست و بنزین ۳ هزار تومانی در ایران، در پاکستان و امارات ۴۷ تا ۵۰ هزار تومان است.
رضائی خاطرنشان کرد: ما برای اصلاح دو تا ابزار و عامل می‌خواهیم که یکی برنامه‌ریزی و تصمیمات درست است که دولت انجام می‌دهد و دوم همراهی مردم است که باید به صحنه بیایند و در زمینه دوم، نقش علما و مراجع زیاد است تا مردم نقش اصلی را در اصلاحات بپذیرند و دولت در انجام این اصلاحات، مردم را کانون تحول اقتصادی قرار دهد.
معاون اقتصادی رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه منویات و نظرات علما و مراجع عظام تقلید سرلوحه کار دولت سیزدهم است، تصریح کرد: دولت سیزدهم مردم را در رأس کار و صاحبان اصلی نظام و انقلاب می‌داند و دولت به‌عنوان خدمت‌گزار مردم در راستای افزایش رضایت عمومی و ریشه‌کن کردن فقر حرکت می‌کند. 
دکتر رضایی همچنین به سند تحول دولت سیزدهم اشاره کرد و افزود: تمام ارکان دولت مردمی معتقدند که باید تحول و اصلاحات اقتصادی با جدیت پیگیری شود که البته ابزار این اقدام مهم دولت، یک نظام اداری کارآمد است که در این بخش نیز نیازمند اصلاحات بزرگ هستیم.
وی خاطرنشان کرد: برای پیشبرد و رسیدن به اهداف اقتصادی دولت، نیازمند نظرات علمای بزرگ و مراجع تقلید هستیم تا این تحولات هرچه سریع‌تر با انسجام و هماهنگی درون دولت عملیاتی شود.
گزارش: جلال خسروی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه