هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

حکیم متأله حضرت آیت‌الله حسن‌زاده آملی(ره) جامع معقول و منقول و مشهود بود

پیام آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی به‌مناسبت سالگرد ارتحال علامه حسن‌زاده آملی(ره)

حکیم متأله حضرت آیت‌الله حسن‌زاده آملی(ره) جامع معقول و منقول و مشهود بود

این مرجع تقلید در پیامی به‌مناسبت سالگرد ارتحال علامه حسن‌زاده آملی(ره)، به سیره علمی و عملی آن عالم رحیل اشاره و بیان کردند: حکیم متأله حضرت آیت‌الله حسن‌زاده آملی(رض) جامع معقول و منقول و مشهود بود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسرا، مراسم نخستین سالگرد رحلت علامه حسن‌زاده آملی«علامه ذوالفنون»، ۲۹‌شهریور در مرکز همایش‌های بین‌المللی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار شد. متن کامل پیام ایشان به این شرح است:
بسم‌الله ‌الرحمن ‌الرحیم وایاه نستعین
حیات طیب حکیم متأله حضرت آیت‌الله حسن‌زاده آملی(رض)
سیره علمی و عملی آن روحانی رحیل در چند سطر
یکم: جامع معقول و منقول و مشهود بود. در تمام این علوم سالیان متمادی به فراگیری و تبادل نظر و سپس به تحقیق و پژوهش اشتغال داشت و آنگاه به تدریس، تألیف، تعلیق متون اصیل و تصحیح اصیل از دخیل. آنگاه به پرورش شاگردان در سطوح مختلف و سرآمد شدن مستعدان از آنها و حافظ تراث گشتن عده‌ای از آنان پرداخت؛ به‌طوری‌که هم‌اکنون حوزه علمیه در کنار مائده عقلی و مأدبه نقلی و ضیافت شهودی آن انسان جامع راحل(رض) تغذیه کرده و نمو [یافته] و بالنده می‌شود؛ بلنداختری که در صدد «به زیر آورد چرخ نیلوفری» بود. ریاضیات عمیق، نجوم و اخترشناسی، معرفت وقت و قبله را در کارنامه تحقیقی خود داشت.
دوم: جمع بین معارف یادشده گاهی جمع سالم است و زمانی جمع مکسر. آنچه کمتر یافت می‌شود، جمع سالم است و آنچه بیشتر به چشم می‌خورد و به زبان و قلم می‌آید، جمع مکسر است. سهم خواص از صحابه انسا‌ن‌های متعالی هر عصر و تحفه هر دوران، همانا دست‌یابی به سلامت چنان جمع بی‌کسر و چنین جامعیت بی‌نقص است.
سوم: جمع سالم بین عقل نظری و عقل عملی و برقراری اتحاد تام بین علم صائب و عمل صالح در صحابت اربعین‌های مناسب و جمع بین احیای لیل و نهار و تألیف بین صیام رجب و شعبان با ماه مبارک رمضان در برنامه‌های تزکیه وی بود.
«رحمة الله علیه یوم ولد و ‌یوم مات و ‌یوم یبعث حیاً»
صفر 1444 / شهریور 1401/ جوادی آملی  دماوند

برچسب ها :
ارسال دیدگاه