هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

اخبار کوتاه جهان

اخبار کوتاه جهان - شماره 725

اخبار کوتاه جهان

  فرانسه
اعتصابات، پمپبنزینهای فرانسه را تشنه و تشنهتر میکند: وزارت انرژی فرانسه: اعتصابات کارگری در پالایشگاه‌های شرکت‌های بزرگ «توتال انرژیز» و «اکسون موبیل» سبب شده بیش از یک پنجم پمپ‌‌بنزین‌ها با کمبود سوخت مواجه شوند.

  عراق
نماینده عراقی: اقلیم کردستان جولانگاه گروههای مسلح است: عارف الحمامی، نماینده پارلمان عراق: با اقدامات پارلمان، به حضور گروه‌های مسلح حاضر در خاک عراق پایان داده خواهد شد. کردستان عراق، جولانگاه گروه‌های [تروریستی] مسلح است. همسایگان خواستار حفظ امنیت ملی خود هستند. باید پ‌ک‌ک، مجاهدین خلق و سایر گروه‌ها را دور کنیم تا حملات همسایه‌ها تکرار نشود.
«عبداللطیف رشید» رئیسجمهور عراق شد: در دور دوم انتخابات ریاست عراق «عبداللطیف رشید» به‌عنوان رئیس‌جمهور عراق انتخاب شد.

  اروپا
هشدار مقام فرانسوی نسبت به سلطه اقتصادی آمریکا: وزیر اقتصاد و دارایی فرانسه: درگیری روسیه و اوکراین و بحران انرژی ناشی از آن می‌تواند به سلطه اقتصادی آمریکا بر دیگر کشورها منجر شود. نگران هستیم آمریکا از وضعیت کنونی به ضرر منافع اروپا منتفع شود. ایالات متحده گاز طبیعی مایع (LNG) خود را با «چهار برابر» قیمت به اروپا می‌فروشد.
افزایش دوباره قیمت گاز در اروپا: حملات موشکی اخیر روسیه به اوکراین ترس از آسیب دیدن جریان انتقال سوخت از این کشور را افزایش داده و قیمت گاز در اروپا را بالا برده است.
رویترز: اروپا باید دعا کند در زمستان هوا خیلی سرد نشود: اروپا باید از یک طرف پول بیشتری برای واردات گاز LNG پرداخت کند و از سوی دیگر دعا کند که در زمستان پیش‌رو هوا خیلی سرد نشود و شاهد کاهش تقاضا برای حامل‌های انرژی در قاره سبز باشیم. اگر شاهد هرگونه خرابکاری در زیرساخت‌های انرژی اروپا باشیم و یا صادرات گاز روسیه بیش از این کاهش یابد، سهمیه‌بندی برق یا خاموشی در کشورهای اروپایی اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.

  روسیه
تقصیر ما نیست که اروپا هیزم ذخیره میکند: رئیسجمهور روسیه: مشکلات انرژی در اروپا به‌خاطر انباشته‌شدن اشتباهات سیاست‌مداران اروپایی است. روسیه گناهی ندارد که اروپایی‌ها مانند قرون وسطی هیزم برای زمستان ذخیره می‌کنند.
روسیه «متا» را به فهرست سازمانهای تروریستی اضافه کرد: اینترفاکس: دولت روسیه شرکت آمریکایی متا (شرکت مادر اینستاگرام، فیسبوک و واتس‌اپ) را به‌دلیل انجام فعالیت‌های افراطی، در لیست سازمان‌های دخیل در تروریسم اضافه کرد. چندی پیش فیس‌بوک و اینستاگرام تهدید و توهین به روس‌ها را مجاز اعلام کرده بودند.

  ترکیه
۳ سال زندان مجازات انتشار اطلاعات غلط در ترکیه: پارلمان ترکیه دیروز قانونی را تصویب کرد که بر اساس آن هرگونه انتشار اطلاعات یا اتهامات غلط در فضای مجازی با ۳ سال زندان مواجه خواهد شد.

  آمریکا
​​​​​​​
آمریکا: چین بزرگترین چالش ژئوپلیتیک ماست: مشاور امنیت ملی ریاستجمهوری آمریکا: ایالات متحده؛ چین را به عنوان بزرگترین چالش ژئوپلیتیک خود می‌بیند.
رشد ۲۸ درصدی مبادلات تجاری ایران و آمریکا: دفتر آمار آمریکا: مبادلات تجاری ایران و آمریکا در ۸ ماه نخست سال ۲۰۲۲ به ۳۳ میلیون دلار رسیده است. در ۸ ماهه نخست سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۲۵.۱ میلیون دلار کالا از آمریکا به ایران صادر شده بود که این رقم در مدت مشابه امسال به ۲۷.۹ میلیون دلار افزایش یافته است.
محکومیت یک میلیارد دلاری مجری رادیو در آمریکا: یک مجری معروف رادیو در آمریکا به خاطر اظهارنظر ضد دولت آمریکا، در دادگاه به پرداخت ۹۶۵ میلیون دلار جریمه نقدی محکوم شد.
اینترنت آزاد، اسم رمز آمریکا برای مداخله در کشورها: پایگاه خبری «گلوبال تایمز» با انتشار این تحلیل در گزارشی نوشت: خواه برای اینترنت باشد یا برای فضای مجازی جهانی، این نکته به هیچ عنوان مسئله خوبی نیست که واشنگتن به شدت در استفاده از شرکت‌های اینترنتی و شبکه‌های اجتماعی جهت به راه‌انداختن انقلاب‌های رنگی در کشورهای دیگر همچون ایران، مصمم است.
حجم هشتگسازی دروغین علیه ایران صدای سیانان را هم درآورد! حجم تولید محتوا، هشتگ‌سازی و به‌خصوص فعال شدن ریترها (ریتوئیت‌کننده‌ها) کار را به‌جایی رساند که بنابر ادعای رسانه‌ها رکورد تاریخ توئیتر از چند جنبه شکسته شد. سی‌ان‌ان به این ترندینگ گسترده و هشتگ‌سازی، حساس شد و در مطلبی با تیتر «جنگ روایت‌ها در مورد ایران در شبکه‌های اجتماعی»، نقدهای جدی به موجودیت این ترند مطرح کرد و آن را زیرسوال برد.
شمار خودکشی نظامیان در ارتش آمریکا از تلفات میادین جنگ پیشی گرفت: رشد نرخ خودکشی در آمریکا حتی در بین نظامیان ارتش این کشور، نگرانی را به دل مقامات پنتاگون ‌انداخته؛ گزارش‌های رسمی می‌گوید ظرف 20 سال اخیر شمار خودکشی‌ میان نظامیان آمریکایی چهار برابر بیشتر از تلفات میدان جنگ بوده است!
4000 نوجوان آمریکایی قربانی هفتتیرکشی خیابانی طی 10 ماه! به گفته یک مرکز تحقیقی و آماری در خصوص خشونت‌های مسلحانه در آمریکا، بیش از 4 هزار نوجوان این کشور در پی درگیری‌های مسلحانه خیابانی کشته و یا مجروح شده‌اند.
دانشمند برجسته امریکا: مقصر جنگ اوکراین ما هستیم؛ مرشایمر، دانشمند برجسته روابط بین‌الملل امریکا و صاحب نظریه «رئالیسم تهاجمی» ضمن رد این نظر که هدف پوتین از حمله به اوکراین، فتح این کشور است گفت عامل این جنگ، غربی‌ها بودند و اگر آنها از خطوط قرمز روسیه عبور نمی‌کردند جنگی اتفاق نمی‌افتاد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه