هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

در حوزه‌های علمیه نیازمند اجتهاد تمدن‌ساز و جامعه‌پرداز هستیم

آیت‌الله کعبی

در حوزه‌های علمیه نیازمند اجتهاد تمدن‌ساز و جامعه‌پرداز هستیم

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با اشاره به نقش و مأموریت حوزه علمیه در تمدن‌سازی، تصریح کرد: مأموریت حوزه، نظریه‌پردازی دینی مطابق با مقتضیات زمان و پشتیبانی از نظریه اسلامی است. ما در حوزه‌های علمیه نیازمند اجتهاد تمدن‌ساز و جامعه‌پرداز هستیم.
به گزارش خبرگزاری رسا، آیت‌الله کعبی در آیین افتتاحیه سال تحصیلی مدرسه حجتیه قم، با اشاره به اینکه حضرت زینب(س) در پرتو علم برخاسته از نورانیت اهل‌بیت(ع) و علم توحیدی و نگاهی ژرف، توانست شکست ظاهری را به پیروزی تبدیل کند، گفت: عمه سادات انفعال را به فعالیت، ضعف را به قدرت و تهدید را به فرصت تبدیل کردند و در ماجرای کربلا، مدیریت بحران را به‌نحو احسن انجام دادند.
عضو خبرگان رهبری افزود: امروز به‌فضل الهی پرچم آموزه‌ها و مکتب اهل‌بیت(ع) به‌برکت مکتب عاشورا و تدوام راه آن در انقلاب اسلامی و ولایت فقیه به رهبری بنیان‌گذار نظام مقدس جمهوری اسلامی حضرت امام خمینی(قد) جهانی شده است.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با بیان اینکه امروز پرچم انقلاب با اقتدار، معنویت و بصیرت توسط رهبر معظم انقلاب برافراشته شده است، اظهار کرد: پیش‌بینی حضرت زینب(س) در مورد عاشورا و پیام آن تحقق پیدا کرده و اربعین رسانه حسینی و بسترساز تمدن اسلامی است.
آیت‌الله کعبی با تشریح تاریخ حوزه علمیه، تصریح کرد: ریشه تاریخی حوزه‌های شیعی، به تأسیس اولیه آن توسط نبی مکرم اسلام(ص) برمی‌گردد و اگر حوزه‌های علمیه شیعه نبود، اصلاً سنت رسول‌الله(ص) ماندگار نمی‌شد.
استاد حوزه علمیه قم، با بیان اینکه حوزه‌ای که در عصر رسول‌الله(ص) تأسیس شد، در دل جهاد و مبارزه شکل گرفت، ادامه داد: فقاهت از دل آیه نفر و مبارزه برخاسته و پیوند عمیقی بین جهاد و فقاهت و مبارزه و عمل است.
وی علم و عمل در مکتب اسلام ناب محمدی را آمیخته با هم دانست و خاطرنشان کرد: علم و عمل جدای از میدان مبارزه و جهاد و قابل تفکیک نیست و این‌گونه نیست کهکسانی تمام عمر درس بخوانند و در گوشه‌ای منزوی زندگی کنند و کاری به اوضاع سیاسی و اجتماعی امت نداشته باشند.
عضو جامعه مدرسین حوزه عملیه قم با اشاره به اینکه حوزه علمیه در دل مبارزه و جهاد پرورش یافته است، عنوان کرد: تربیت مکتب رسول‌الله، امیرالمؤمنین و حسنین(ع) است که مکتب آنها علم، جهاد، بصیرت و حضور در صحنه می‌باشد.
آیت‌الله کعبی حوزه امام صادق(ع) را حوزه انقلابی برشمرد و اظهار کرد: حوزه امام صادق(ع) حوزه علم و جهاد و تداوم راه امام حسین(ع) است؛ حوزه اهل بیت(ع)، حوزه تفکیک‌ناپذیری دین از سیاست است.
عضو خبرگان رهبری، با بیان اینکه در عصر انقلاب اسلامی به‌سر می‌بریم، تصریح کرد: حوزه‌های ما نمی‌توانند نسبت به انقلاب و اثر آن در جهان بی‌تفاوت باشند؛ انقلاب اسلامی آموزه‌ها و مکتب اهل‌بیت(ع) را از انزوا خارج کرد.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با بیان اینکه نظریه تمدنی باید در حوزه‌های علمیه تدریس شود، خاطرنشان کرد: طراح نظریه تمدنی امام راحل(قد) بودند و پرچم‌دار آن رهبری است و این نظریه، از جهاد اصیل و اسلام‌شناسی درست براساس آموزه‌های اهل‌بیت(ع) برخاسته است.
وی علم و فناوری را از شاخص‌های تمدن‌سازی برشمرد و اذعان کرد: در همه عرصه‌های پزشکی، کشاورزی و اقتصاد دانش‌بنیان، زیرساخت‌های ایران به‌گونه‌ای پیشرفت کرده که اقتصاد ما به رتبه چهاردهم دست یابد.
آیت‌الله کعبی با اشاره به نقش و مأموریت حوزه علمیه در تمدن‌سازی، تصریح کرد: مأموریت حوزه نظریه‌پردازی دینی مطابق با مقتضیات زمان و پشتیبانی از نظریه اسلامی است. ما در حوزه‌های علمیه، نیازمند اجتهاد تمدن‌ساز و جامعه‌پرداز هستیم.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه