هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

انتقاد آیت‌الله عیسی قاسم از احداث محله یهودی‌نشین در منامه

انتقاد آیت‌الله عیسی قاسم از احداث محله یهودی‌نشین در منامه

رهبر معنوی شیعیان بحرین اعلام کرد: احداث محله یهودی‌نشین در منامه به معنای تحریف تاریخ میهن و سلب حقوق ملت بحرین است.

آیت‌الله شیخ عیسی قاسم، رهبر معنوی شیعیان بحرین طبق گزارشی که پایگاه خبری مرآة‌‌البحرین(bahrainmirror) آن را منتشر کرده، با اعتراض به احداث محله یهودی‌نشین در منامه، تأکید کرد: «احداث محله یهودی‌نشین در منامه به معنای تحریف تاریخ میهن و محو اسناد و شواهدی از اصالت شهروندان اصلی و همچنین گشودن در‌ها به روی اشغالگری رژیم صهیونیستی با همدستی سیاست داخلی است».
وی در ادامه، همه این‌ اقدامات و تحرکات را جنایتی علیه مردم بحرین و سلب حقوق آن‌ها در سرزمین‌شان دانست و اضافه کرد: این اقدامات و تحرکات با هیچ‌چیزی سازگاری ندارد، مگر ادعای واهی و بی‌اساس «مالکیت حکومت بر مردم و کشور»؛ و این‌ها با ملت، دین، منطق حقیقت و آزادی بشریت در تضاد است.
آیت‌الله شیخ عیسی قاسم با عنایت به قانون اساسی، تأکید کرد: «این یک ظلم آشکار از سوی دولتی است که قانون اساسی را زیر سؤال برده که از دید آن مردم منبع اصلی قدرت هستند».
به گفته منابع آگاه، طرح یهودی‌سازی منامه با هدف تبدیل حدود ۴۰ درصد از محله‌های شهر قدیمی به مسیرها، ساختمان‌ها و نمادهای یهودی است و به همین منظور، تلاش بی‌وقفه‌ای برای خرید ساختمان‌های قدیمی و با قیمت‌های بسیار بالا صورت می‌گیرد. برخی کارشناسان معتقدند که آل‌خلیفه با کمک کشورهای غربی مانند آمریکا و انگلیس و رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، تلاش می‌کند که جنبش مطالبه‌گری مردم بحرین را منحرف کند.
یادآوری می‌شود، در چهارم سپتامبر ۲۰۲۰ میلادی بود که رژیم آل‌خلیفه و رژیم صهیونیستی بر سر عادی‌سازی روابط با هم به توافق رسیدند؛ مردم مناطق مختلف بحرین نیز در مخالفت با توافق عادی‌سازی روابط میان منامه و تل‌آویو بار‌ها با برگزاری تظاهرات، آن را محکوم کرده‌اند.
بحرین از سال ۲۰۱۱ درگیر موج بیداری اسلامی است. مردم این کشور برای مقابله با اقدامات مستبدانه و وابسته آل‌خلیفه دست به اعتراض زده‌اند اما نتیجه این روند، دستگیری، زندان، شکنجه و اعدام برای آزادی‌خواهان بود. بر همین اساس، دولت بحرین، مرتباً توسط سازمان‌های غیردولتی و نهادهای بین‌المللی به سرکوب مدافعان حقوق بشر در خاک خود متهم می‌شود، به‌ویژه پس از قیام مردمی که در سال ۲۰۱۱ صورت گرفت.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه