هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

عالم جدا از مردم نمی‌تواند تأثیرگذار باشد

آیت‌الله‌العظمی نوری همدانی در پیامی به افتتاحیه سال جدید تحصیلی حوزه علمیه تهران

عالم جدا از مردم نمی‌تواند تأثیرگذار باشد

مراسم افتتاحیه سال تحصیلی ۴۰۲-۱۴۰۱ حوزه علمیه استان تهران با پیام حضرت آیت‌الله نوری همدانی و سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی‌عسکر تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، با حضور مسئولان فرهنگی استان، مدیران و معاونان حوزه‌های علمیه، طلاب و روحانیون، ۷ ‌شهریور در تالار شیخ صدوق(قد) این آستان مطهر برگزار شد.

در پیام معظم‌له به این مراسم افتتاحیه آمده است:
یکی از موضوعاتی که همه ما به آن محتاج هستیم، موضوع تعلیم و تربیت است و از آنجایی که خداوند متعال فقط معصومین(ع) را کامل خلق نمود، سایر انسان‌ها بدون هیچ تردیدی نیازمند این اصل می‌باشند؛ بر این اساس، حوزه‌های علمیه از زمان پیامبر اکرم(ص) تأسیس گردید و عنایت خاص حضرت بر این بود که با تربیت شاگردان و افراد خاص بتواند جامعه بشری را هدایت نماید و افراد را با معارف الهی آشنا سازد. برای تربیت چنین افرادی باید اخلاص را در نظر گرفت، اگر اخلاص نباشد هیچ کاری به ثمر نخواهد رسید.
امروز حوزه‌ها باید فقیه‌پرور، عالم به زمان و در واقع حجت برای مردم باشند.
«فبعث فیهم رسله و واتر إلیهم أنبیاءه لیستأدوهم میثاق فطرته و یذکروهم منسی نعمته و یحتجوا علیهم بالتبلیغ و یثیروا لهم دفائن العقول و یروهم آیات المقدرة من سقف فوقهم مرفوع و مهاد تحتهم موضوع و معایش تحییهم و آجال تفنیهم و أوصاب تهرمهم و أحداث تتابع علیهم و لم یخل الله سبحانه خلقه من نبی مرسل أو کتاب منزل أو حجة لازمة أو محجة قائمة».
امروز بر علما لازم است در کنار مردم و با مردم باشند؛ عالمی که از مردم جدا باشد نمی‌تواند مؤثر قرار بگیرد. روحانیت باید خود را از مردم جدا نکند.
این انقلاب برخاسته از حوزه‌های علمیه است. حوزه‌ها همان‌طور که انقلابی بودند باید انقلابی بمانند و برای حفظ این انقلاب، ما باید اندیشه‌های امام راحل را در نظر بگیریم.
دستاوردهای انقلاب را بیان کنید، نواقصی اگر باشد برطرف کنیم و تذکر دهیم. امروز رهبری معظم هم در همان مسیر امام راحل(قد) مشغول مدیریت جامعه می‌باشد.
با حدیثی عرضم را تمام می‌کنم، خلاصه من آنچه بود عرض کردم.
[مرحوم شیخ عباس قمی] در سفینة‌البحار این حدیث را نقل می‌کند از حضرت موسی بن جعفر(ع) «رجل من أهل قم یدعو الناس إلی الحق یجتمع معه قوم کزبر الحدید لا یملون من الحرب و لا یجبنون و علی الله یتوکلون و العاقبة للمتقین» یک مردی از قم برخواهد خاست، کسانی دور او جمع می‌شوند و از او الهام و درس می‌گیرند که مانند تکه‌های آهن محکم و مقاوم‌اند. به علاوه این‌ها، آنها کسانی هستند که «لا یملون من الحرب» هیچ‌وقت از جنگ و جهاد خسته نمی‌شوند. دیروز رساله‌های خود را با مرکب و امروز رساله‌های خودشان را با خونشان می‌نویسند. «و لا یجبنون» هرگز جبن به خودشان راه نمی‌دهند. «و علی الله یتوکلون»
در پایان بار دیگر از همه عزیزان خصوصاً شورای‌عالی حوزه علمیه تهران، مدیریت محترم تشکر و قدردانی می‌کنم و توفیق همگان را از خداوند متعال خواستارم.
 
  توسعه عدالت اجتماعی و آزادی‌های مشروع از وظایف علماست
تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) نیز در این مراسم، با اشاره به آیه دوم سوره مبارکه جمعه که می‌فرماید«و یزکیهم ویعلمهم الکتاب والحکمة»، رسالت علما را در عصر غیبت متذکر شد و تصریح کرد: فراهم آوردن بستر برای تغییر و تحول روحی و اخلاقی در مردم و جامعه، رسالت علمای عصر غیبت است.
حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی‌عسکر با اشاره به روایت «العلماء ورثة الأنبیاء» بیان احکام الهی در عصر غیبت معصوم(ع) را وظیفه علمای دین دانست و ادامه داد: خداوند در آیه ۱۵۷ سوره مبارکه اعراف می‌فرماید [ویحل لهم الطیبات و یحرم علیهم الخبائث ویضع عنهم إصرهم والأغلال التی کانت علیهم]؛ عالمان دینی وظیفه دارند حلال و حرام خدا را برای مردم تبیین کنند و غل و زنجیر اسارت و بردگی را از پای مردم بردارند.
عضو شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور با اشاره به آیه شریفه [لقد أرسلنا رسلنا بالبینات وأنزلنا معهم الکتاب والمیزان لیقوم الناس بالقسط] از سوره مبارکه حدید، افزود: یکی دیگر از وظایف انبیا که اکنون بر عهده علمای دین است، این است که با بهره‌گیری از کتاب الهی و تبیین موارد مطرح شده در آن، بستر را به‌گونه‌ای فراهم کنند که مردم برای ایجاد قسط و عدل در جامعه تلاش کنند.
تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، وظایف روحانیت در عصر غیبت را گسترده‌ دانست و متذکر شد: وظیفه علما فقط این نیست که حلال و حرام خدا را بگویند، بلکه باید در ترویج دین، تهذیب نفوس، توسعه عدالت اجتماعی و آزادی‌های مشروع هم باید مشارکت داشته باشند تا مردم به دین و اسلام علاقه‌مند شوند.
حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی‌عسکر با تأکید بر تقویت علمی حوزه‌های علمیه، زمان‌شناسی را یک مسئله مهم و ضروری برای روحانیون دانست و گفت: اگر ندانیم خطر و تهدید چیست، چگونه می‌توانیم با آن مقابله کنیم!
امیرالحاج سابق کشورمان معرفی آثار علمی علمای شیعه به سراسر جهان را ضروری عنوان و اظهار کرد: در کتابخانه‌های کشورهای مختلف قفسه مربوط به شیعه خالی است، ولی قفسه مربوط به وهابیت پر است. اگر یک پژوهشگر بخواهد تحقیق کند، کتاب‌های شیعه در اختیارش نیست.
حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی‌عسکر، تربیت مبلغان بین‌المللی و طلاب زباندان را نیاز فوری و ضروری در حوزه‌های علمیه دانست و گفت: مبلغان شیعه در دنیا کم هستند. لذا حوزه باید برای پاسخگویی به دنیا برنامه‌ریزی کند.
وی به ضرورت مردمی بودن روحانیت اشاره و تصریح کرد: امروز در سایه گسترش ابزار رسانه‌ای، توطئه‌ها علیه روحانیت هم بسیار گسترده شده و دشمنان می‌خواهند روحانیون را از چشم مردم بیندازند؛ اما با این حال اگر مسیر را درست ادامه دهیم، مردم روحانیت را رها نخواهند کرد.
 
  توسعه رشته‌های تخصصی در حوزه علمیه استان تهران
حجت‌الاسلام والمسلمین رحیمی‌صادق مدیر حوزه علمیه استان تهران نیز در حاشیه مراسم آغاز سال تحصیلی 402-1401 حوزه علمیه استان تهران، رشد و تعالی زیرساخت‌های علمی و پژوهشی با توسعه و گسترش هدفمند رشته‌های تخصصی را، راهبرد و سیاست اصلی مدیریت حوزه علمیه استان تهران در سال جدید تحصیلی دانست و گفت:  بر همین اساس، با تلاش‌های مستمر، واگذاری مدارج علمی و توسعه رشته‌های تخصصی و عمومی و افزایش دروس خارج فقه و اصول در دستور کار قرار گرفته است.
وی با تصریح به اینکه، رشته‌های تخصصی حوزوی در حوزه علمیه استان تهران توسعه می‌یابد، افزود: این توسعه، با تشکیل بانک اطلاعات پژوهشی و آموزشی و ایجاد مراکز جدید تخصصی انجام می‌شود.
حجت‌الاسلام والمسلمین رحیمی‌صادق افزود: تأمین اساتید داور و مشاور، همچنین تکمیل بانک اطلاعات و موضوعات پژوهشی از دیگر زیرساخت‌های آموزشی آماده است تا براساس آن، امکان تدوین و نگارش نهایی همچنین برگزاری جلسات داوری برای اخذ مدارک سطوح دو و سه فراهم ‌شود.
وی در پایان گفت: توانمندی‌های اساتید برجسته استان تهران و همچنین زیرساخت‌های علمی آماده شده در این استان، امکان این را فراهم کرده است تا امکان ارائه این خدمات علمی و پژوهشی در استان فراهم شده و طلاب ارجمند بتوانند تمامی سطوح علمی در رشته‌های متنوع حوزوی را در شهر خود تکمیل کنند.
 
  راه‌اندازی 5 مرکز تخصصی جدید در حوزه علمیه استان تهران
حجت‌الاسلام علی عاشوری معاون آموزش حوزه علمیه استان تهران نیز در گفت‌و‌گویی، با اشاره به واسپاری برخی از فعالیت‌های آموزشی از طرف مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه کشور به استان‌ها، افزود: با زیرساخت‌های علمی آماده شده، ایجاد و توسعه مراکز تخصصی با گرایش‌های متنوع، همچنین توسعه کمی و کیفی و جغرافیایی این مراکز در شهرستان‌های استان تهران فراهم شده با توسعه این فعالیت‌ها، امکان استقرار طلاب در استان تهران فراهم شده است.
حجت‌الاسلام عاشوری افزود: هم‌اکنون ۶۴ مدرسه سطوح یک تا سه و ۶ مرکز تخصصی در استان تهران فعالیت می‌کنند که به زودی ۵ مرکز تخصصی نیز به این مجموعه افزوده خواهد شد. در مراکز تخصصی نیز حدود ۱۰ رشته و گرایش به علاقه‌مندان ارائه می‌شود.
 معاون آموزش حوزه علمیه استان تهران، در پایان به آمار طلاب این استان اشاره و اعلام کرد: هم‌اکنون ۸ هزار طلبه در مدارس علمیه استان تهران مشغول به تحصیل هستند که در سال جدید تحصیلی، حدود ۶۰۰ طلبه به این طلاب اضافه شده و تحصیلات حوزوی خود را آغاز می‌کنند.
گزارش: جلال خسروی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه