هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

دست دلال‌ها را از بازار کوتاه کنید

تأکید مراجع عظام تقلید در دیدار وزیر صمت

دست دلال‌ها را از بازار کوتاه کنید

دکتر سید‌رضا فاطمی‌امین وزیر صنعت، معدن و تجارت، ۱۱‌شهریور با سفر به شهر مقدس قم، با آیات عظام مکارم شیرازی، نوری همدانی و سبحانی دیدار کرد. ایشان در این دیدارها، خواستار کنترل گرانی و بهبود وضعیت معیشتی مردم و ریشه‌کنی فساد و رانت شدند و بر لزوم دعوت از مردم برای همکاری در جلوگیری از مفاسد اقتصادی، بازگویی اقدامات امیدبخش در حوزه تولید و بازار و همچنین انتصاب مدیران پاکدست جهت جلوگیری از تخلفات تأکید کردند. سخنرانی در نماز جمعه قم در مصلای قدس، نشست با اعضای دبیرخانه خبرگان رهبری و نشست با نمایندگان مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه، از دیگر برنامه‌های وزیر صمت در قم بود.

   اقدامات امیدبخش در حوزه تولید و بازار را برای مردم بازگو کنید
حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی در این دیدار، بر جلوگیری از رانت‌خواری، قاچاق کالا، واسطه‌گری دلال‌ها و افزایش لحظه‌به‌لحظه قیمت‌ها تأکید کردند.
این مرجع تقلید از مهمترین عوامل افزایش قیمت‌ها را وجود دلال‌ها و واسطه‌ها دانستند و گفتند: وزارت صمت باید با ایجاد زیرساخت‌ها، دست واسطه‌ها را در بازار قطع و برای از بین بردن فساد و رانت تلاش کند.
معظم‌له ادامه دادند: وزارت صمت باید اقدامات امیدبخش در حوزه تولید و رونق بازار را به مردم بازگو کند تا ضمن دعوت از مردم برای همکاری در جلوگیری از مفاسد اقتصادی، روح امید به آینده در کشور زنده شود.
 
  گرانی‌های پی‌در‌پی  زندگی را برای مردم بسیار تنگ و سخت کرده است
حضرت آیت‌الله نوری همدانی نیز در این دیدار، تلاش برای کاهش تورم و مبارزه با گران‌فروشی و گرانی‌های پی‌درپی و لحظه به لحظه را خواستار شدند و افزودند: متأسفانه هیچ‌گونه تغییری در کاهش قیمت‌ها هم مشاهده نمی‌شود و این زندگی را بر مردم بسیار تنگ و سخت کرده است.
معظم‌له فشارهای اقتصادی و تحریم‌های دشمن را غیر قابل انکار دانسته و در عین حال گفتند: اما این نمی‌تواند بهانه‌ای باشد که با افزایش قیمت‌ها و تورم مبارزه نکنیم.
حضرت آیت‌الله نوری همدانی یادآور شدند: اگر بخواهیم از توطئه‌های دشمنان و فشارهای اقتصادی در امان باشیم، باید تلاش کنیم که کشور را در تولید همه نیازها به خودکفایی برسانیم.
این مرجع تقلید، رکن اصلی این نظام مردم دانستند و خطاب به وزیر صمت گفتند: هر وقت دیدید که مردم از شما راضی هستند، بدانید که کارتان را درست انجام داده‌اید.
 
  انتصاب مدیران پاکدست برای جلوگیری از تخلفات
حضرت آیت‌الله سبحانی نیز در دیدار وزیر صنعت، معدن و تجارت، این وزارتخانه را با سایر وزارتخانه‌ها بسیار متمایز دانستند و بر همین اساس، به‌کارگیری نیروهای متعهد مؤمن و پاکدست را در پست‌های این وزارتخانه بسیار ضروری عنوان و خاطرنشان کردند: باید مراقب بود که افرادی که شایستگی ندارند، در پست‌های حساس این وزارتخانه که وظیفه تولید و صنعت کشور را بر عهده دارد، به‌کارگیری نشوند.
این مرجع تقلید ادامه دادند: تخلفاتی که در فولاد مبارکه صورت گرفته، اگر صحیح باشد، خیلی برای ما نگران‌کننده است که شاید شرکت‌ها و سازمان‌های دیگر نیز، چنین تخلفاتی داشته باشند.
معظم‌له یادآور شدند: اگر بخواهیم شاهد چنین تخلفاتی نباشیم، باید مدیران و مسئولان پاکدست، متدین و معتقد به آخرت را شناسایی و در مسئولیت‌های مهم منصوب کرد.
ایشان افزودند: اگر مدیر و کارمندی تخلفش محرز شده، نباید به‌جای برخورد، او را در سایر مناصب و مدیریت‌ها منصوب کرد؛ بلکه او را باید عزل نمود تا سایر مدیران بدانند که در نظام اسلامی، کسی که تخلف کند، باید کنار گذاشته شود.
 
 جهت‌گیری اقتصادی کشور امیدوارکننده است
سیدرضا فاطمی‌امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز، در این دیدارها با اشاره به رشد چشم‌گیر تولید در ۴ ماهه نخست امسال، گفت: امروز کشورمان در زمینه‌های تولید فولاد، مصالح ساختمانی و لوازم خانگی، رشد تولید را پس از سال‌ها تجربه می‌کند.
وزیر صمت افزود: همچنین در خصوص صادرات هم، سال گذشته نسبت به سال ۹۹، ۴۰ درصد رشد داشته است و در چهار ماه اول امسال هم نسبت به پارسال، ۲۰ درصد رشد را تجربه کرده‌ایم.
فاطمی‌امین یادآور شد: در زمینه زیرساخت‌ها برای تولید و صادرات، اصلاحات اساسی و زیربنایی صورت گرفته و پیش‌بینی می‌شود که در سال آینده، در حوزه صنعت تحولات زیادی داشته باشیم.
وی از آغاز سیر نزولی کاهش قیمت‌ها در کشور خبر داد و یادآور شد: با راه‌اندازی سایت قیمت کالاها، هم‌اکنون ۵۴ هزار قلم محصول در سایت وزارت صمت بارگذاری شده که با این کار از گران‌فروشی و ارائه قیمت‌های مختلف جلوگیری خواهد شد.
وزیر صمت افزود: در زمینه پیشگیری از احتکار نیز، سامانه جامع تجارت برای اشراف و رصد موجودی انبارها راه‌اندازی شده که این سامانه نیز، از احتکار کالا جلوگیری کرده است.
وی یادآور شد: حجم صادرات ایران از ۳۵ میلیارد دلار در سال ۹۹ به ۴۸ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۰ رسید که امسال نیز، در مقایسه با سال گذشته، صادرات غیرنفتی کشور ۴۰ درصد رشد کرده است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با تأکید بر اینکه تحول در وضع اقتصاد، اولویت و هدف این وزارتخانه است، گفت: اصلاح ارز ترجیحی به‌عنوان یکی از محل‌های فساد اقتصادی در ابتدای سال جاری، سبب تورم و افزایش قیمت شد؛ اما هم‌اکنون و پس از عبور از شوک تورمی، شاهد کنترل تورم هستیم.
همچنین در نشست مشترک وزیر صمت با جمعی از نمایندگان مجلس خبرگان رهبری و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در خصوص مسائل اقتصادی هم‌فکری و تبادل نظر شد.
در این جلسه تعدادی از نمایندگان مجلس خبرگان در سخنانی، شکستن انحصار در تولید خودرو، سامان‌بخشی به بازار بورس، شکستن انحصار تولید خودرو، تأمین ارزان اقلام ضروری مردم، قطع دست دلال‌ها و راه‌اندازی صنایع تبدیلی را از مهمترین مسائل و مطالبات مردم برشمردند.
فاطمی‌امین، همچنین در ادامه برنامه‌های سفر خود به قم، ۱۱ شهریور در جلسه هم‌اندیشی مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم که در سالن همایش‌های دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد، شرکت کرد.
در این نشست تعدادی از نمایندگان طلاب و فضلا، برخی از دغدغه‌های مردم را در حوزه‌های اقتصادی و معیشتی و تورم بیان کردند.
وزیر صمت هم در این نشست، از اجرای طرح‌های اصلاحاتی برای شفاف‌سازی بخش واقعی اقتصاد در کشور خبر داد و گفت: از یک سال اخیر در حوزه‌های مختلف‌ شفاف‌سازی صورت گرفته و با راه‌اندازی سامانه جامع تجارت به دنبال شفافیت در عرضه و تقاضای محصولات بازار هستیم.
وی یادآور شد: دولت مصمم است که در یک سال آینده همه فعالیت‌های بازار را زیر پوشش طرح سامانه جامع تجارت قرار دهد تا ضمن رصد و کنترل نیازمندی‌های بازار و قیمت‌های محصولات، از هرگونه احتکار و قاچاق کالا نیز جلوگیری کند.
گزارش:  سیدامیر سجادی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه