هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

 فرهنگ اسلامی و اهل‌بیتی جریانی ریشه‌دار و با شناسنامه است

رئیس جامعة المصطفی العالمیه

 فرهنگ اسلامی و اهل‌بیتی جریانی ریشه‌دار و با شناسنامه است

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی،  فرهنگ اسلامی و اهل‌بیتی را ریشه‌دار و با شناسنامه خواند و تصریح کرد: در کنار شناسایی شخصیت‌های فرهنگی و آثار علمی، احیای این آثار و در دسترس قرار گرفتن آنها، از محورهای مهمی است که در کنار سایر امور پژوهشی، باید مدنظر قرار داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام و‌المسلمین عباسی در بازدید از مرکز احیای تراث اسلامی برّالصغیر و گفت‌وگو با مدیران و محققان این مرکز، از تلاش‌های صورت‌گرفته در این مؤسسه تقدیر و ابراز کرد: کار احیای آثار یکی از حوزه‌های مهم پژوهشی برای المصطفی و تمام مراکز علمی به‌شمار می‌آید. ما امروز با مسئله‌های جدیدی مواجه هستیم و باید بخشی از سرمایه پژوهشی ما، به پاسخ‌دهی به مسائل و شبهات روز اختصاص یابد؛ اما همین امر نیز، با تکیه بر میراث علمی گذشته ممکن است.
عضو خبرگان رهبری، فرهنگ اسلامی و اهل‌بیتی را ریشه‌دار و با شناسنامه خواند و تصریح کرد: هر مقدار میراث علمی خود را بیشتر بشناسیم، قطعاً در آینده کار علمی ما مؤثرتر خواهد بود. در کنار شناسایی شخصیت‌های فرهنگی و آثار علمی، احیای این آثار و در دسترس قرار گرفتن آنها، از محورهای مهمی است که در کنار سایر امور پژوهشی، باید مدنظر قرار داشته باشد.
رئیس جامعةالمصطفی افزود: البته لازم نیست، تمام این اقدامات مستقیماً توسط المصطفی صورت گیرد و می‌توان با تربیت پژوهشگرانی باانگیزه و آشنا با این مهارت، سرمایه‌های ارزشمندی را در این حوزه پدید آورد.
حجت‌الاسلام و‌المسلمین عباسی، با اشاره به شکل‌گیری مباحث علمی فراوان میان علمای شیعه و اهل سنت در منطقه شبه‌قاره به‌دلیل تنوع متوازن مذهبی در این ناحیه، یادآور شد: بخش زیادی از میراث علمی جهان اسلام، در منطقه شبه‌قاره قرار دارد که متأسفانه بسیاری از آنها تاکنون حتی شناسایی هم نشده است.
وی ادامه داد: تعداد آثار و نسخ خطی اسلامی در اختیار بسیاری از کشورهای غربی، اگر از ما بیشتر نباشد، کمتر نیست. تنها در کتابخانه‌ای وابسته به کلیسا در میلان ایتالیا، ده‌هزار نسخه خطی اسلامی وجود دارد و این رقم، در شهرهایی مانند رم، پاریس و … به‌مراتب بیشتر است.
رئیس جامعةالمصطفی در پایان خاطرنشان کرد: علمای ما موضوع احیای تراث علمی را همواره خالصانه و خاضعانه دنبال می‌نمایند؛ درحالی‌که معمولاً این کار در مراکز علمی با هزینه‌های فراوانی صورت می‌گیرد. اگر طلاب ما با کار احیای تراث آشنا شوند، می‌توانند، عملکرد اثربخش و مفیدی در این عرصه داشته باشند.
در ابتدای این دیدار حجت‌الاسلام طاهر عباس‌اعوان، از مسئولان مرکز برّالصغیر، توضیحاتی درباره این مرکز ارائه و اظهار کرد: این مرکز در سال ۲۰۱۰ راه‌اندازی شد و تاکنون کار تصویربرداری از پانزده هزار جلد کتاب و احیا و بازنشر ۳۳۷ عنوان کتاب را به سرانجام رسانده است که برخی از این آثار، به چهار زبان نیز ترجمه و انتشار یافته‌اند.

ارسال دیدگاه