هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

تفکر بسیجی؛ بن‌بست‌‌شکن و نقطه مقابل تحقیر ملی
امام خامنه‌ای در دیدار هزاران نفر از قشرهای مختلف بسیجی تبیین کردند

رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار هزاران نفر از قشرهای مختلف بسیجی، این پدیده بی‌نظیر را برخاسته از فرهنگ، هویت ملی و تاریخ ایران خواندند و با اشاره به ‌ضرورت تقویت و کیفی‌سازی فعالیت‌های بسیج، گفتند: مکتب و تفکر و اندیشه بسیجی بر دو پایه «خداباوری» و «خودباوری» استوار است و این دو خصوصیت ممتاز، عامل غلبه قطعی بر سیاست‌ها و نقشه‌های استکبار جهانی خواهد بود.1

تفکر بسیجی؛ بن‌بست‌‌شکن و نقطه مقابل تحقیر ملی
امام خامنه‌ای در دیدار هزاران نفر از قشرهای مختلف بسیجی تبیین کردند

رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار هزاران نفر از قشرهای مختلف بسیجی، این پدیده بی‌نظیر را برخاسته از فرهنگ، هویت ملی و تاریخ ایران خواندند و با اشاره به ‌ضرورت تقویت و کیفی‌سازی فعالیت‌های بسیج، گفتند: مکتب و تفکر و اندیشه بسیجی بر دو پایه «خداباوری» و «خودباوری» استوار است و این دو خصوصیت ممتاز، عامل غلبه قطعی بر سیاست‌ها و نقشه‌های استکبار جهانی خواهد بود.1

پیروان مکتب تشیع ‌هراسی از قدرت‌های پوشالی غربی ندارند
آیت‌الله سید محمد سعیدی

تولیت حرم مطهر بانوی کرامت فرهنگ مهدویت و انتظار را امیدبخش و شوق‌آفرین دانست و گفت: مردمی که نتوانند برای خود آینده روشنی را ترسیم کنند، قطعاً سلطه‌پذیر خواهند شد و در مقابل ظلم سکوت و در برابر قدرت‌های پوشالی تسلیم می‌شوند؛ اما پیروان مکتب تشیع، ‌هراسی از قدرت‌های پوشالی غربی ندارند.

اگر به فرهنگ آبادانی مساجد بازنگردیم همه‌چیز را از دست می‌دهیم
رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه سراسر کشور گفت: باید تلاش کنیم مبتنی بر آموزه‌های الهی بهترین مساجد در شهرمان را که امانتی در دست ما هستند، بسازیم و به امام زمان(عج) تحویل بدهیم.

منطق عقلیِ امامت در بیان و سیره امام حسن عسکری(ع)

امامت پدیده‌ای خارج از جامعه نیست که دین بخواهد به جامعه تحمیل کند. امامت پاسخ به نیازی است که جامعه ابراز کرده است؛ پاسخی از سوی انسان (امامتی بشرساخته برای بشر)؛ پاسخی از سوی خدای انسان (امامتی خداخواسته برای بشر). [وَجَعَلْنَاهُمْ أَئِمَّهً یَهْدُونَ بِأَمْرِنَا]؛ (انبیا،۷۳). تنها تفاوت جوامع دینی و غیردینی در همین مسئله است. با این منطق است که ما امامان خود را امام هدایت می‌نامیم، «ائمه یهدون بامرنا» و معتقدیم امامت تا روز قیامت ناچار به تداوم است؛ بنابر این هم اصل نیاز به امام و هم نیاز به امام تا لحظه برقراری حیات در زمین، امری عقلی است که البته روایات و نقل‌های معصومان(ع) مؤید آن است. حجت‌الاسلام والمسلمین محمد عابدی، عضو هیأت علمی گروه قرآن‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، در‌ یادداشتی به این موضوع پرداخته‌اند.

اگر در حوزه فرهنگ غفلت کنیم دچار بحران هویتی خواهیم شد
رئیس جامعةالمصطفی

رئیس جامعةالمصطفی در پنجمین سوگواره «حدیث عشق» و دومین یادواره شهدای همنام امام رضا(ع) استان قم، با تأکید بر اهمیت تربیت فرهنگی نسل نوجوان و جوان، تصریح کرد: امروز ابزار کار فرهنگی در همه جا توسعه یافته است و اگر غفلت کنیم، دچار بحران هویتی خواهیم شد.

لزوم تبیین فرهنگ صرفه‌جویی
آیت‌الله حسینی بوشهری در دیدار مدیرعامل شرکت گاز استان قم تأکید کرد

منطق عقلیِ امامت در بیان و سیره امام حسن عسکری(ع)

امامت پدیده‌ای خارج از جامعه نیست که دین بخواهد به جامعه تحمیل کند. امامت پاسخ به نیازی است که جامعه ابراز کرده است؛ پاسخی از سوی انسان (امامتی بشرساخته برای بشر)؛ پاسخی از سوی خدای انسان (امامتی خداخواسته برای بشر). [وَجَعَلْنَاهُمْ أَئِمَّهً یَهْدُونَ بِأَمْرِنَا]؛ (انبیا،۷۳). تنها تفاوت جوامع دینی و غیردینی در همین مسئله است. با این منطق است که ما امامان خود را امام هدایت می‌نامیم، «ائمه یهدون بامرنا» و معتقدیم امامت تا روز قیامت ناچار به تداوم است؛ بنابر این هم اصل نیاز به امام و هم نیاز به امام تا لحظه برقراری حیات در زمین، امری عقلی است که البته روایات و نقل‌های معصومان(ع) مؤید آن است. حجت‌الاسلام والمسلمین محمد عابدی، عضو هیأت علمی گروه قرآن‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، در‌ یادداشتی به این موضوع پرداخته‌اند.

 فرهنگ اسلامی و اهل‌بیتی جریانی ریشه‌دار و با شناسنامه است
رئیس جامعة المصطفی العالمیه

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی،  فرهنگ اسلامی و اهل‌بیتی را ریشه‌دار و با شناسنامه خواند و تصریح کرد: در کنار شناسایی شخصیت‌های فرهنگی و آثار علمی، احیای این آثار و در دسترس قرار گرفتن آنها، از محورهای مهمی است که در کنار سایر امور پژوهشی، باید مدنظر قرار داشته باشد.