هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

نسخه Pdf

به‌برکت انقلاب اسلامی عاشورا به تمام دنیا معرفی شد

آیت‌الله اعرافی

به‌برکت انقلاب اسلامی عاشورا به تمام دنیا معرفی شد

آیت‌الله اعرافی، در مراسم عزاداری شب هفتم شهادت امام حسین(ع) در مرکز اسلامی مسکو، طی سخنانی اظهار کرد: من در آغاز سخن مایلم که سلام بزرگان، مراجع، حوزه قم و به‌خصوص سلام مقام معظم رهبری را به‌نیابت از ایشان، به همه شما اعلام کنم.
عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه  با طرح سؤالی در خصوص قیام سالار شهیدان(ع) که چه راز و سری در واقعه عاشورا بود که این‌چنین در گذر زمان و طول تاریخ مانده و فراموش نشده است؟، گفت: علی‌رغم وجود عواملی برای به فراموشی بردن عاشورا، عاشورا مانند خورشیدی نورافشان باقی ماند؛ به‌برکت انقلاب اسلامی، عاشورا در تمام دنیا و کشورهای عالم به‌عنوان یک پدیده بزرگ، مورد استقبال و توجه قرار گرفت.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این سؤال که چگونه و به چه دلیل این داستان و حماسه بزرگ باقی ماند و فراموش نشد؛ بلکه قرن به قرن و سال به سال بر شکوه و عظمت عاشورا افزوده شد، اظهار کرد: پاسخ به این سؤال آن است که نکاتی در حماسه عاشورا وجود دارد که آن را به این شکل ماندگار، جاویدان و ابدی کرده است. اولین نکته و راز در عاشورای سالار شهیدان(ع)، عمق اخلاص در عاشورا، دلدادگی به خدا، بریدن از غیر خدا و انجام کار برای خدا بود؛ هرچه اخلاص ما در کارهای فردی و اجتماعی بیشتر باشد، کار ما خدایی‌تر و ماندگارتر می‌شود.
عضو خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: در هیچ جنگی از جنگ‌های رسول‌خدا(ص) و سایر وقایع و حوادث، این زمینه اخلاص کامل و بریدن از غیرخدا و محو در خدا شدن پدید نیامد؛ در عاشورا همه کسانی که در کنار امام حسین(ع) بودند، ذوب و محو در خدای متعال و آرمان‌های الهی شدند. بنابراین ما هرچه در کارهای‌مان اخلاص بیشتر داشته باشیم، آن کار نورانی‌تر، ماندگار و جاویدان در دنیا و پیشگاه خدا خواهد شد. دلیل دوم آن است که در عاشورا، مظلومیتی بی‌نهایت در سپاه امام حسین(ع) و ظلم و قساوتی بی‌پایان در سپاه یزید جمع شد؛ این مظلومیت بی‌پایان و آن ظلم و ستم بی‌پایان، در کمتر واقعه‌ای در تاریخ دیده می‌شود؛ این مظلومیت، معصومیت و تحمل این‌همه فشار و مصیبت، موجب آن شد که عاشورا در ذهن و ضمیر جامعه و تاریخ ماندگار شود.
مدیر حوزه‌های علمیه کشور ادامه داد: دلیل سوم برای ماندگاری و جاویدان شدن عاشورا این است که عاشورا، تاریخ اسلام و تاریخ بشریت را تغییر داد؛ یک حادثه معمولی که یک اثر عادی داشته باشد، نبود؛ عاشورا فرمان تاریخ را تغییر داد و در اعماق تاریخ اثر گذاشت؛ اگر سپاه بنی‌امیه بر جهان اسلام حاکم می‌ماند، تاریخ به‌گونه‌ای دیگر می‌شد؛ عاشورا تمام تاریخ اسلام را تغییر داد و اسلام را از یک انحراف بزرگ نجات داد. عاشورا برای سال ۶۱ هجری قمری نبود، عاشورا برای همه عصرها و نسل‌ها بود و چون پیامی برای همیشه تاریخ داشت، ماندگار و جاویدان شد.
وی بیان کرد: آخرین دلیل نیز این است که عاشورا، جامع و حاوی همه ارزش‌ها و پیام‌های اسلام شد؛ جامعیت عاشورا، عاشورا را متفاوت از سایر وقایع و حتی جنگ‌های صدر اسلام کرد. در آیینه عاشورا تمام اسلام تجلی کرد؛ درس‌های فراوانی در عاشورا جمع شد که ما در داستان‌های دیگر، این جامعیت و فراگیری را نمی‌بینیم!
عضو فقهای شورای نگهبان گفت: من در یادداشت‌های خود در بیش از صد درس، معرفت و الهام را از عاشورا نوشته‌ام؛ یعنی نشان داده شده است که همه معارف اعتقادی، ارزش‌های اخلاقی و سنن الهی و اسلامی، همه آن‌ها در واقعه عاشورا تجلی کرد. همه ارزش‌های اخلاق اسلامی، از ایثار، فداکاری، دوستی، مهربانی و تلاش، تمام این‌ها در صحنه عاشورا نشان داده شد و برای همیشه الگو خلق شد. عبادت، راز و نیاز با خدا و نماز، در عاشورا تجلی کرد؛ ارزش‌های خانوادگی در عاشورا نشان داده شد و راه و رسم یک زندگی سالم و مسلمانی کامل، در عاشورا به همه بشریت نشان داده شد.
آیت‌الله اعرافی اظهار کرد: امروز پیام و الهام عاشورا در فلسطین طنین‌افکن است؛ هرجا که مظلومی باشد، آنجا عاشورا وجود دارد. هرجا که اخلاق و ارزش‌های الهی نیاز باشد، عاشورا الهام‌بخش است!
وی در پایان صحبت‌های خود با ذکر دو نکته کوتاه، ابراز کرد: خوشبختانه امروز میان جمهوری اسلامی ایران و کشورهای مجاور آن و به‌خصوص با کشور روسیه روابط بسیار خوبی حاکم است و ما بر تقویت این روابط تأکید داریم و دو کشور، قدم‌های مهمی برای تقویت روابط و به‌وجود آوردن نهادهای جدید در جهان معاصر در برابر فشارهای مستکبران غربی به‎وجود آوردند. وحدت همه مسلمانان و وحدت همه اقوام و ادیان در این کشور، مورد تأکید جمهوری اسلامی ایران است و هرکاری که به وحدت و مصالح این کشور لطمه وارد کند، مورد تأیید نیست. ما امیدواریم که دولت این کشور هم در زمینه مسائل اسلامی و به‌ویژه برای شیعیان، هرچه بیشتر گشایش و همراهی داشته باشد.
گفتنی‌است، پیش از شروع این مراسم، آیت‌الله اعرافی در نشست با حجت‌الاسلام والمسلمین بخت‌آور، رئیس مرکز اسلامی مسکو، در جریان آخرین و مهمترین تحولات و مسائل پیرامون مسلمانان فدراسیون روسیه و آسیای میانه قرار گرفت. همچنین در این دیدار، آیت‌الله اعرافی و همراهان به بازدید از بخش‌ها و قسمت‌های مختلف مرکز اسلامی مسکو پرداختند.

ارسال دیدگاه