هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

اخبار کوتاه ایران

اخبار کوتاه ایران - شماره 803

اخبار کوتاه ایران

ایران غنی‌سازی هسته‌ای را افزایش می‌دهد:
ایران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اطلاع داده است که غنی‌سازی هسته‌ای را افزایش خواهد داد و صدها سانتریفیوژ اضافی را در تأسیسات هسته‌ای نطنز و فردو نصب خواهد کرد.

۷ داروی درمان سرطان بیمه شد:
مدیرکل دفتر خدمات تخصصی بیمه سلامت: تعداد داروهای تحت پوشش صندوق بیماری‌های صعب‌العلاج به ۹۰ قلم رسید. امسال نیز ۷ داروی جدید درمان سرطان، تحت پوشش این صندوق قرار گرفت.

بازدید ۱.۴ میلیون گردشگر خارجی از ایران در ۳ ماه:
سازمان جهانی گردشگری: ورود گردشگران خارجی به ایران در سه ماه اول سال جاری میلادی، با رشد ۶۰ درصدی به حدود ۱.۴ میلیون نفر رسید. ایران طی سال ۲۰۲۳ با حضور ۵.۹ میلیون گردشگر، رشد قابل توجه ۴۳ درصدی در جذب گردشگران خارجی را تجربه کرده بود.

افزایش ۹ هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاهی کشور:
محرابیان، وزیر نیرو: با روی کار آمدن دولت، باید از یک سو ناترازی‌ها را برطرف می‌کردیم که نیاز به زمان داشت و از طرف دیگر،  باید ۵ الی ۶ درصد اضافه مصرف را پاسخ می‌دادیم. اقدام اول، توسعه نیروگاه‌ها و اقدام دوم، مدیریت و بهینه‌سازی مصرف بود. در طی حدود ۳۲ ماه عملکرد دولت سیزدهم، بیش از ۹ هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاهی کشور افزوده شد. حدود ۲۲ هزار مگاوات نیروگاه هم، در جریان ساخت هستند که نیمی از آنها نیروگاه‌های حرارتی و نیمی دیگر تجدیدپذیرند.

امضای تجارت آزاد بین اتحادیه اوراسیا و ایران:
پوتین، قانونی را امضا کرد که به‌موجب آن، توافقنامه تجارت آزاد بین اتحادیه اقتصادی اوراسیا با ایران تصویب گردید.

دومین فروند از هواپیمای سیمرغ در حال آماده شدن است:
امیر آشتیانی، وزیر دفاع: کارهای مربوط به هواپیمای سیمرغ با هواپیمایی کشوری در حال انجام است و وارد چرخه پروازی خواهد شد. دومین فروند از هواپیمای سیمرغ نیز در حال آماده شدن است.

صادرات 73.2 میلیون تن زغال سنگ روسیه از طریق بنادر ایران به هند:
روسیه اعلام کرد: 73.2 میلیون تن زغال سنگ روسیه از طریق بنادر ایران به هند صادر می‌شود. شرکت کشتیرانی ایران IRISL 300 فروند کشتی برای تسهیل این تجارت آماده کرده و زمان تحویل کالاهای روسی به هند، از 45 روز به 15 روز کاهش می‌یابد. ایران چندین میلیارد دلار هزینه ترانزیت به دست خواهد آورد.

رزمایش مشترک ایران و آذربایجان:
رزمایش مشترک ایران و آذربایجان، همزمان، به‌منظور مقابله با تروریسم و تأمین امنیت پایدار سد ارس، به‌مدت یک روز برگزار شد. یگان‌های منتخب واکنش سریع نیروی زمینی ارتش، یگان چتربازان تیپ ۶۵ نیروهای ویژه نیروی زمینی ارتش و یگان هوانیروز در  این رزمایش در دو سوی رود ارس شرکت کردند.

وعده ایجاد شغل برای یک میلیون نفر محقق شد:
مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در هشتمین جلسه شورای‌عالی اشتغال: وعده ایجاد شغل برای یک میلیون نفر محقق شد. نرخ بیکاری نیز به هشت و یک دهم رسیده است.

تردد ۷ میلیون خودروی فرسوده در کشور:
سازمان حفاظت محیط‌زیست: از ۲۷ میلیون خودرو، تعداد هفت میلیون خودروی فرسوده در خیابان‌های کشور تردد می‌کنند. تقریباً میانگین فرسودگی حمل و نقل عمومی ۸۰ درصد است و این تعداد برای اتوبوس‌ها و ون‌ها ۱۰ درصد و برای اتوبوس‌های داخل شهری ۶۰ درصد است.

ثبت الکترونیک گواهی ولادت برای نخستین‌بار:
رئیس مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت: وزارت بهداشت با همکاری سازمان ثبت‌احوال، ثبت گواهی ولادت الکترونیکی را جایگزین ثبت کاغذی می‌کند.

به آمار بیش از ۱۵۰ میلیون جوجه‌ریزی در ماه رسیده‌ایم:
معاون وزیر جهاد کشاورزی: پس از بازسازی و افزایش تولید در گله‌های مرغ مادر و اجداد، اکنون به آمار بیش از ۱۵۰ میلیون قطعه در ماه رسیده‌ایم و این میزان جوجه‌ریزی، بیش از ۲۴۰ هزار تن گوشت مرغ را ماهانه برای کشور تأمین می‌کند.

رشد اهدای خون زنان در کشور: سخنگوی سازمان انتقال خون:
در دو ماه اول سال، تعداد ۱۹ هزار و ۲۸ واحد خون توسط بانوان کشور به بیماران اهدا شد و این آمار، نسبت به مدت مشابه سال گذشته، بیش از ۱۶ درصد افزایش داشته است.  طی دو ماه اول سال ۱۴۰۳، شاخص اهدای خون کشور بیش از ۱۲ درصد رشد داشت و در کل کشور، بیش از ۴۳۵ هزار واحد خون اهدا شد.

تعیین‌ تکلیف تسویه ۲.۸ میلیارد دلار از مطالبات بانک‌ها:
معاون ارزی بانک مرکزی: سرانجام ۸ سال پس از ابلاغ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور در سال ۱۳۹۴، تعهدات ارزی موضوع ماده (۴۶) قانون مزبور تعیین تکلیف نهایی شد و در مسیر تسویه قرار گرفت. در نتیجه این اقدام، زمینه تعیین تکلیف و تسویه بیش از ۲.۸ میلیارد دلار از مطالبات ارزی بانک‌ها توسط بانک مرکزی فراهم می‎شود.

دانش فنی ساخت هسته اصلی حسگرهای کوآنتومی در کشور بومی‌سازی شد:
از حسگرهای کوآنتومی برای اکتشافات دقیق و عمیق معادن، چاه‌های نفتی و منابع گازی و ساخت ساعت‌های اتمی استفاده می‌شود.

به‌زودی محموله ماه‌نورد ایرانی به کره ماه ‌فرستاده می‌شود:
پروژه محموله ماه ایرانی شامل: مدارگرد، ماه‌نشین و ماه‌گرد است. این سه، شامل ۱۱۰ کیلوگرم محموله است و قرار است، مدارگرد در مدار ۲۰۰ کیلومتری ماه کار داده‌برداری را انجام بدهد.

نیمی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری خارجی برای افغانستانی‌هاست:
​​​​​​​ سخنگوی سازمان ثبت اسناد و املاک: از ۱۴۰۰ تا کنون ۶ هزار ۴۰۹ شرکت خارجی تأسیس شده که در حال حاضر ۵ هزار و ۹۸۷ شرکت فعال هستند. همچنین از زمان تصویب‌ قانون حمایت و تشویق سرمایه‌گذاری خارجی در سال ۱۳۸۱، در مجموع ۸ هزار و ۲۴۱ شرکت خارجی در کشور به ثبت رسیده ‌است. برابر آمار ۵۰ درصد شرکت‌های به ثبت رسیده، برای اتباع کشور افعانستان، ۲۵ درصد برای اتباع عراق و ۲۵ درصد باقیمانده متعلق به اتباع کویت، پاکستان، چین، عربستان، بحرین، هند و ترکیه است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه