هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

مبارزات حجت‌الاسلام والمسلمین فلسفی(ره) علیه رژیم غاصب صهیونیستی

مبارزات حجت‌الاسلام والمسلمین فلسفی(ره) علیه رژیم غاصب صهیونیستی

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدتقی فلسفی(ره)، خطیب شهیر نهضت امام خمینی(قد) در دورانی که با استبداد داخلی مبارزه می‌کرد، از مبارزه با استکبار خارجی غافل نشد؛ به‌طوری‌که او در سال 1326 علیه رژیم صهیونیستی اعلام موضع کرده و مردم را نیز به مبارزه علیه رژیم غاصب قدس فرا خواند. علاوه بر این وی در دوران مبارزه مردم ایران برای ملی کردن صنعت نفت نیز، به افشای خیانت‌های انگلیس و آمریکا پرداخت.
افشاگری‌های حجت‌الاسلام والمسلمین فلسفی علیه استکبار باعث شد، امام خمینی(قد) او را «زبان گویای اسلام» بخواند و از خدا بخواهد: «این زبان گویای اسلام را از شر اشرار حفظ فرماید.»
حجت‌الاسلام والمسلمین فلسفی در مبارزات استکبارستیزانه خود، انگلیس، آمریکا و رژیم صهیونیستی را نشانه می‌گرفت. این افشاگری‌ها باعث شد که پس از تبعید امام، در آبان‌ماه 1343 تا بهمن‌ماه 1350، از طرف رژیم پهلوی ممنوع‌المنبر شود؛ اما حجت‌الاسلام والمسلمین فلسفی، از فرصت‌های پیش‌آمده استفاده می‌کرد و با شرکت در برخی جلسات خصوصی، به فعالیت‌های خود ادامه می‌داد. در این زمان گاهی به‌صورت مشروط و محدود، ممنوعیت منبر وی برداشته می‌شد؛ اما همچنان تحت نظر ساواک بود، تا اینکه در سال 1350 برای همیشه ممنوع‌المنبر می‌شود و این ممنوعیت تا بازگشت امام(قد) به کشور ادامه دارد.

دستور ساواک مبنی بر ممنوعیت منبر حجتالاسلام والمسلمین فلسفی در سال 50
 حجت‌الاسلام والمسلمین فلسفی از این فرصت پیش آمده استفاده می‌کند و به تألیف کتاب مشغول می‌شود. سرانجام در 17 بهمن 1357 به دستور امام به منبر می‌رود و بعد از این سخنرانی، ممنوعیت منبر او از بین می‌رود.

   مبارزات حجتالاسلام والمسلمین فلسفی علیه رژیم صهیونیستی
یکی از ابعاد مبارزات ضد استکباری حجت‌الاسلام والمسلمین فلسفی، مبارزه با رژیم صهیونیستی بود. او در طول دوران مبارزه، بر اصل مبارزه با رژیم صهیونیستی تأکید داشت. وی از سال 1326 علیه رژیم اشغالگر قدس موضع گرفت و در سخنرانی‌های خود، به افشاگری پرداخت. وی در یک سخنرانی که با حضور اقشار مردم برگزار شد، از آنان ‌خواست، ضمن حمایت از مردم مظلوم فلسطین، علیه رژیم صهیونیستی نیز راهپیمایی کنند.
براساس اسناد و شواهد تاریخی، این خطیب شهیر در سال 1326 به دستور آیت‌الله کاشانی(ره) در مسجد امام خمینی فعلی منبر رفت و در حضور تعداد کثیری از مردم که بنا بر اعلام «خبرگزاری آسوشیتدپرس» به 30 هزار نفر می‌رسید، سخنرانی کرد و از مردم خواست، علیه رژیم صهیونیستی تظاهرات کرده و به کمک مردم فلسطین بشتابند.1
متعاقب این سخنرانی، مردم اقدام به برپایی تظاهرات علیه رژیم صهیونیستی کردند. بنابر گزارشات تاریخی، اجتماع و تظاهرات مردم علیه رژیم صهیونیستی تا ساعت 6 عصر همچنان ادامه داشت.

گزارش روزنامه کیهان از سخنرانی حجتالاسلام والمسلمین فلسفی(ره) علیه رژیم صهیونیستی
روزنامه کیهان در تاریخ 21 ‌دی ماه 1326 در مورد سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین فلسفی و دعوت مردم به مبارزه علیه رژیم صهیونیستی نوشت: «دیروز آقای فلسفی خطیب مشهور درحالی‌که از طرف جمعیت نسبت به ایشان ابراز احساسات می‌شد، بالای منبر رفته و با اشاره به آیات قرآن و احادیث در باب معاضدت و کمک و همراهی به مسلمین جهان، از مسلمانان ایران تقاضای نمود، با کمال متانت و انضباط دست به تظاهرات بزنند...»
این آغاز موضع‌گیری رسمی و علنی حجت‌الاسلام والمسلمین فلسفی علیه رژیم صهیونیستی است که تا زمان ممنوع‌المنبر شدن وی این روند ادامه دارد.

گزارش ساواک از موضعگیری حجتالاسلام والمسلمین فلسفی علیه رژیم صهیونیستی در سال 48
اما این تنها موضع‌گیری وی علیه رژیم صهیونیستی نبود. در سندی به تاریخ 2/6/1348 با توجه به مواضع ضد صهیونیستی حجت‌الاسلام والمسلمین فلسفی در مسجد ارک و با اشاره به آتش زدن مسجدالاقصی توسط اسرائیل آمده است: فلسفی در این مراسم اظهار کرد: «ما نمی‌توانیم در مقابل تجاوزی که به یکی از اماکن مقدس مذهب ما صورت گرفته، ساکت بمانیم.»
 از این‌رو حجت‌الاسلام والمسلمین فلسفی نه‌تنها در تهران که در سفرهای خود نیز، پرده از ماهیت رژیم صهیونیستی برمی‌دارد؛ به‌طور مثال می‌توان به سخنرانی ایشان در شیراز اشاره کرد که یکی از مهم‌ترین سخنرانی وی علیه استعمار محسوب می‌شود؛ از این‌رو ساواک سند چند صفحه‌ای از سخنرانی ضد استعماری حجت‌الاسلام والمسلمین فلسفی را گزارش می‌کند.
دراین گزارش که در تاریخ 13/7/1349 ارائه شده، آمده است: «آقای فلسفی ضمن وعظ، چنین اظهار داشته است: الآن یهودی‌ها در فلسطین مال مسلمانان را برده‌اند و مسلمانان نمی‌توانند کاری بکنند... این یک جور استثمار و استعمار است. این کشورهای قلدر با زبان، دم از آزادی می‌رنند و با عمل، گلوی ملت‌های ضعیف را گرفته و خفه می‌کنند.»
 بعد از این مواضع ضدصهونیستی حجت‌الاسلام والمسلمین فلسفی، هوشنگ نهاوندی، رئیس دانشگاه پهلوی، در گزارشی که به محمدرضا پهلوی و مقامات ساواک ارائه می‌دهد، می‌گوید: «حجت‌الاسلام فلسفی، ضمن انتقاد از دانشگاه پهلوی اظهار داشته که این دانشگاه، پایگاه اسرائیل است.»
همچنین رئیس ساواک شیراز در گزارش خود به حضور انبوه جمعیت در سخنرانی وی اشاره کرده و نگرانی خود را از احتمال بروز حوادث سوء ابراز داشته است.
همچنین سند دیگری از ساواک به تاریخ 15/10/1350، نمونه دیگری از افشاگری حجت‌الاسلام والمسلمین فلسفی علیه رژیم صهیونیستی را روایت می‌کند.

برچسب ها :

ارسال دیدگاه