هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

تجلیل مراجع عظام و علما از مجاهدت‌های علمی و تبلیغی آیت‌الله امین شیرازی(ره)

تجلیل مراجع عظام و علما از مجاهدت‌های علمی و تبلیغی آیت‌الله امین شیرازی(ره)

عالم فرهیخته آیت‌الله احمد امین شیرازی(ره) از اساتید ادبیات عرب حوزه علمیه قم، پس از عمری مجاهدت علمی و تبلیغی، تربیت شاگردان و تألیف آثاری به زبان‌های فارسی و عربی، ۳ بهمن دارفانی را وداع گفت و به دیار باقی شتافت. پیکر این عالم متقی، 4بهمن با حضور جمعی از اساتید و طلاب از مسجد امام حسن عسکری(ع) به سوی حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) تشییع و پس از اقامه نماز توسط حضرت آیت‌الله‌ سبحانی به خاک سپرده شد.
آیات عظام؛ مکارم شیرازی، سبحانی، آیات حسینی بوشهری رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه، با صدور پیام‌های جداگانه‌ای درگذشت این عالم حوزوی را تسلیت گفتند.

  آیتاللهالعظمی مکارم شیرازی
بسمه‌تعالی
خبر رحلت عالم جلیل‌القدر جناب حجت‌الاسلام والمسلمین آقای حاج شیخ احمد امین شیرازی (ره) موجب تأسف و تألم گردید.
ایشان در طول عمر با برکت خود با تربیت شاگردان و تألیف کتب، خدمات شایسته‌ای به حوزه‌های علمیه نمود.
اینجانب رحلت این استاد گرانمایه را به شاگردان و عموم بازماندگان و خصوصاً خانواده و فرزندان محترم ایشان تسلیت عرض نموده، علوّ درجات آن مرحوم و صبر و اجر بازماندگان را مسألت دارم.

  آیتاللهالعظمی  سبحانی
بسمه‌تعالی
 با کمال تأسف و تأثر از فقدان عالم ربانی و عبد صالح خدا، حجة‌الاسلام‌ والمسلمین جناب آقای امین شیرازی -طاب ثراه- مطلع شدم و غبار اندوه بر روح من نشست. زندگی ایشان در تدریس و تألیف خلاصه می‌شد و از دوران جوانی به‌خاطر احراز شایستگی، اجازه تدریسِ کتب ادبی را از استاد خود، مرحوم ادیب نیشابوری دریافت نمود؛ پس از انتقال به قم، مشغول سطوح عالی بود.
اینجانب درگذشت ایشان را به اساتید حوزه علمیه قم و کلیه دوستان و وابستگان بالأخص آقازادگان محترم و داماد گرامی ایشان، جناب آقای انصاری تسلیت می‌گویم و برای آن‌مرحوم علو مقام خواهانم.

 آیتالله حسینی بوشهری رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم
بسم‌الله الرحمن الرحیم/ انا لله و انا الیه راجعون
ارتحال عالم بزرگوار آیت‌الله حاج شیخ احمد امین شیرازی(ره) از اساتید برجسته ادبیات عرب حوزه علمیه قم، موجب تألم و تأثر گردید. این روحانی عالی‌قدر عمر شریف خود را صرف تربیت و تعلیم طلاب علوم دینی کرد و در کنار مجاهدت‌های علمی و تبلیغی، آثار ارزشمندی به یادگار گذاشت.
اینجانب رحلت آن عالم مجاهد را تسلیت عرض می‌کنم و از خداوند متعال برای آن استاد فاضل، رحمت و مغفرت و برای بازماندگان، وابستگان و ارادتمندان به ایشان، صبر و اجر مسئلت دارم.  

 آیتالله اعرافی مدیر حوزههای علمیه کشور
انالله و انا الیه راجعون
فقدان روحانی فرهیخته و ادیب ارجمند حضرت آیت‌الله آقای احمد امین شیرازی(ره) که بسیاری از فضلای حوزه، تسلط خویش بر ادبیات عرب را مرهون شاگردی در محضر ایشان می‌دانند، موجب تأسف گردید.
اینجانب درگذشت آن عالم زاهد را به بیت محترم به‌ویژه داماد گرامی حضرت حجت‌الاسلام و‌المسلمین ناصرالدین انصاری قمی و شاگردان و ارادتمندان ایشان تسلیت عرض نموده و از درگاه خداوند غفور ودود برای آن فقید سعید، روح و رضوان ربوبی و برای بازماندگان صبر جمیل و اجر فراوان و پایدار خواهانم.

 شمهای از زندگینامه علمی و پژوهشی 
آیت‌الله احمد امین شیرازى، 8 اردیبهشت 1319 شمسى  در شیراز زاده شد. پس از تحصیلات نخستین، در هفده سالگى  رهسپار مشهد مقدس شد و در مدرسه نواب سکونت گزید و مدت هفت سال علوم ادبى را نزد ادیب نامى خراسان، ادیب نیشابورى فرا گرفت و هرآنچه را آموخت، نگاشت و تدریس کرد و مورد توجه فراوان استادش قرار گرفت.  به‌گونه‌اى که استاد، یک دوره درس خصوصى نحو و بلاغت براى او قرار داد و به دریافت اجازات متعدد تدریس و تعلیم علوم ادبى نائل آمد.
 وی در سال 1343 شمسى رهسپار شهر علم و اجتهاد قم شد و به تدریس و تحصیل پرداخت. او به دعوت آیت‌الله‌العظمى گلپایگانى(قد) به تدریس علوم ادبى در مدرسه علوى (اول خیابان تهران) پرداخت و هم‌زمان به تحصیل سطوح عالیه مشغول شد.
 آیات فاضل لنکرانى، نورى همدانى، جوادى آملى، حسن‏زاده آملى، اعتمادى، شهید مفتح، و گرامى قمى از اساتید وی بودند.
وی همچنین در درس خارج امام خمینی، آیات عظام گلپایگانى، میرزا‌هاشم آملى، اراکى، محقق داماد، مرتضى حائرى و وحید خراسانى حاضر شد و مبانى علمى‌اش را استوار ساخت و در کنار آن، در مدرسه منتظریه(حقانى) و مسجد امام و مدرسه فیضیه و مدرسه علمیه رضویه به تدریس علوم ادبى اشتغال داشت و درس‌هایش از جمله معروف‌ترین و شلوغ‌ترین درس‌هاى ادبى حوزه علمیه قم بود.
 سپس به دعوت مرحوم آیت‌الله حاج سیدمهدى ابن‌الرضا به خوانسار رفت و مدت سه سال در مدرسه علمیه ولی‌عصر(عج) به تدریس علوم دینى پرداخت و در مدارس آن شهر به تبلیغ دین اشتغال داشت.
 پس از پیروزى انقلاب اسلامى، به دعوت مرحوم آیت‌الله سیدحسن طاهرى خرم‌آبادى به خرم‌آباد رفت و به تدریس در حوزه خواهران و کارهاى فرهنگى و انقلابى در نهادهاى مختلف انقلابى پرداخت.
 در سال 1362 به قم بازگشت و به تألیف و تدریس و تبلیغ دین در شهرهاى مختلف مشغول شد و آثار فراوان پدید آورد. وی از نوادر دانشمندان در علوم ادبى در حوزه علمیه قم بود. وى کتب پیچیده و دشوار ادبى را به فارسى روان درآورده و آنها را از مثال‌ها و اشعار مستهجن پیراسته و به آیات و روایات ائمه اطهار(ع) آراسته کرده است.

 آثار مکتوب وی که به زیور طبع آراسته شده، از این قرارند:
- آئین بلاغت (شرح فارسى مختصر المعانى، چهار جلد)؛
 - صرف روان با حدیث و قرآن(سه جلد)؛
 - نحو روان با حدیث و قرآن(سه جلد)؛
- بلاغت روان با حدیث و قرآن(سه جلد)؛
 - الصرف الحدیث مع القرآن والحدیث‏؛
 - البلیغ فى‌المعانى والبیان والبدیع‏؛
 - اسلام پزشک بى‌دارو.
​​​​​​​
آثار مکتوب ایشان که هنوز چاپ نشدهاند از این قرار است:
- شرح سیوطى‏؛
 - شرح مغنى‏؛
 - شرح مطول‏؛
 - شرح باب حادى‌عشر؛
 - شرح مقامات حریرى‏؛
 - شرح مکاسب(تقریرات درس آیت‌الله فاضل لنکرانى)؛
 - شرح کفایه(تقریرات درس آیت‌الله فاضل لنکرانى)؛
 - شرح کتاب منظومه سبزوارى به زبان فارسى(تقریرات درس آیت‌الله مفتح)؛
 - تقریرات فقه و اصول(آیت‌الله محقق داماد)؛
 - تقریرات فقه و اصول(آیت‌الله وحید خراسانى)؛
 - رساله‌اى در علم عروض و قافیه‏؛
 - رساله‌اى در علم منطق‏؛
 - رساله‌اى در علم فلسفه‏.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه