هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

اخبار کوتاه ایران

اخبار کوتاه ایران - شماره 785

اخبار کوتاه ایران

  آمریکا و کشورهای پیشرفته خریدار آب سنگین ایران:
اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی: ما بر مبنای قانون راهبردی برای رفع تحریم‌ها عمل می‌کنیم و وقتی تحریم‌ها را لغو نمی‌کنند، طبیعی است که ما بر اساس همان ظرفیت‌های برجام و پادمان به تعهداتمان عمل می‌کنیم. آب سنگین ایران به همه کشورهای پیشرفته صادر می‌شود و آمریکا نیز یک بار آب سنگین ما را خریداری کرده است.

  تولید نفت به ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه در روز رسید:
تسنیم: محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران: هنگام تحویل دولت، تولید نفت روزانه ۲ میلیون و ۱۰۷ هزار بشکه در روز بود و با تلاشی که انجام شد، به بیش از ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه رسیده است. امروز برای فروش نفت، بازار و مقصد‌های جدیدی شناسایی شده و روش‌های مختلف انتقال منابع را به دست آورده‌ایم.

  سکه جدید بانک مرکزی وارد بازار میشود:
فرزین رئیس کل بانک مرکزی: ضرب سکه جدیدی در دستور کار است که به بازار عرضه می‌شود؛ سکه‌های جدید بدون تاریخ و به‌صورت تمام بهار آزادی با طرح جدید ضرب شده است. همواره تلاش داشتیم، ذخایر طلای کشور افزایش یابد. اقدامات اخیر باعث افزایش ذخایر ارز و طلای کشور شد.

  ایران رکورددار افزایش تولید نفت اوپک شد:
بر اساس آمار وزارت انرژی آمریکا، ایران با افزایش ۳۳۰ هزار بشکه‌ای تولید روزانه نفت در سال ۲۰۲۳ رکورددار افزایش تولید نفت در میان اعضای اوپک شده است. متوسط تولید نفت ایران در سال میلادی گذشته، ۲ میلیون و ۸۷۰ هزار بشکه در روز اعلام شده است. کل تولید اوپک در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال قبل، ۶۳۰ هزار بشکه کاهش یافته و به ۲۶ میلیون و ۸۹۰ هزار بشکه در روز رسیده است.

  ظرفیت خالی سدها ۵۹ درصد شد:
از ابتدای مهرماه 5 میلیارد و ۶۶۰ میلیون مترمکعب آب وارد سدهای کشور شده؛ درحالی‌که سال گذشته در همین بازه زمانی، ۶ میلیارد و ۵۰ میلیون مترمکعب آب وارد سدها شده بود که رشد منفی ۶ درصدی را نشان می‌دهد. در همین مدت، میزان آب خروجی از سدها برای مصارف مختلف، از رشد ۲۱ درصدی برخوردار شده و در حال حاضر، ۵۹ درصد حجم سدهای کشور خالی است.

  تولید نخستین شبیهساز بالگرد، با تلاش متخصصان دانشبنیان صنایع دفاعی:
کامل‌ترین و ایرانی‌ترین شبیه‌ساز بالگرد ایران با حضور دریادار ایرانی، فرمانده نیروی دریایی ارتش حمهوری اسلامی ایران، در بهشهر به بهره‌برداری رسید. از این محصول برای آموزش خلبانان بالگرد در محیطی واقعی با شبیه‌سازی مخاطرات طبیعی استفاده می‌شود.

  اشتغال غیرقانونی ۳ میلیون اتباع خارجی در ایران:
معاون وزیر کار: حدود ۱.۵ میلیون نفر از اتباع خارجی پروانه کار داشته و حضور قانونی دارند؛ ولی جمعیت افراد فاقد پروانه دوبرابر این رقم برآورد می‌شود.

  دوربردترین عملیات موشکی سپاه:
عملیات بامداد روز سه‌شنبه علیه مواضع تروریستی داعش در ادلب سوریه را باید دوربردترین عملیات موشکی سپاه نامید که با شلیک ۴ فروند موشک بالستیک و نقطه‌زن خیبرشکن صورت گرفت.

  ۱۶ هزار ساختمان ناایمن در تهران داریم:
مرکز تحقیقات راه و مسکن: قرار است ارزیابی ۱۶هزار ساختمان ناایمن در پایتخت انجام شود که تاکنون ارزیابی ۱۲۰۰ ساختمان ناایمن (۷.۵ درصد) انجام شده است. نتایج ارزیابی‌ها در چهار گروه به سازمان مدیریت بحران و دادستانی استان تهران ارائه شده است.

  ۱۴۰۲ ملک دولت به فروش میرسد:
خاندوزی وزیر اقتصاد و سخنگوی اقتصادی دولت:۲۶ جلسه کمیته تخصصی مولدسازی دارایی‌های دولت برگزار شد و ۱۸۵۱ ملک مازاد به‌عنوان مولدسازی تصویب شده و ۴۲۵ ملک برای تصویب در دستور کار هیئت دولت است. ۱۴۰۲ ملک در مسیر افزایش‌افزایی قرار می‌گیرند و ۳۶۵ ملک وارد گردش کار قیمت‌گذاری و فروش شدند که  ۹۰ مورد به مرحله فروش رسیده است.

  ۸ خودروی جدید برقی بهزودی رونمایی میشود:
علی‌آبادی، وزیر صمت: در نظر داریم سال آینده از هشت خودروی برقی تولید داخل بهره‌برداری کنیم. سال‌هاست که تعرفه واردات خودرو زیاد است و اکنون تعرفه واردات خودروهای برقی را یک درصد اعلام کردیم.

  نرخ رشد نقدینگی ۲۷ درصد کاهش یافت:
خاندوزی، وزیر اقتصاد: نرخ رشد نقدینگی ۲۷ درصدی نسبت به آذرماه سال گذشته که ۳۳.۴ درصد بود، ۶.۴ درصد کاهش پیدا کرده است. رشد پایه پولی ۱۲ ماهه نیز، از ۴۵ درصد در فرودین، به  ۳۳.۵ درصد در پایان آذر ۱۴۰۲، کاهش یافته است.

  ایران ۵۰۰ مایل به مشتریان نفتی نزدیکتر میشود:
مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی ایران: پایانه نفتی جاسک در سواحل مکران قرار دارد و تا پایان سال فاز نخست آن افتتاح می‌شود. این پایانه نفتی، دارای یک‌هزار کیلومتر خط انتقال با خط لوله ۴۲ اینچی است که با افتتاح این پایانه، ایران ۵۰۰ مایل دریایی به مشتریان نفتی نزدیک‌تر می‌شود.

  قطعات کامپاند لاستیکی صنایع:
متخصصان یک شرکت دانش‌بنیان موفق شدند، نوعی قطعه لاستیکی یا به‌عبارتی کامپاند تولید کنند. از این محصول در بازگشت آب مصرفی به چرخه تولید در صنایع معدنی استفاده می‌شود.

  انتخابات الکترونیک در چهار حوزه انتخابیه برگزار میشود:
رئیس ستاد انتخابات: برابر تصویب شورای نگهبان و ابلاغ به وزارت کشور، پیش‌بینی برگزاری انتخابات الکترونیک در یک هشتم حوزه‌های انتخابیه دو کرسی به بالا انجام شده و در چهار حوزه انتخابیه قم، رشت و خمام، آبادان و ملایر نیز، رأی‌گیری‌ الکترونیکی انجام می‌شود.

  بهرهبرداری از اولین پل مجهز به سامانۀ برفزدایی در تهران:
​​​​​​​
اولین پل سواره‌رو مجهز به سیستم مکانیزه برف‌زدایی در اتوبان ارتش تهران بهره‌برداری شد. در این پروژه سیستم لوله‌کشی‌‌ای قرار دارد که همزمان با برودت هوا و بارش برف، سنسورهای آن، دما و رطوبت را به‌طور خودکار سنجش کرده و با پاشیدن مایع «استات کلسیم منیزیم» که ذوب‌کننده برف و یخ است، مانع از یخ‌زدگی مسیر خواهد شد.
 

برچسب ها :
ارسال دیدگاه