هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

مبلغین با مردم به زبان قومشان صحبت کنند

مبلغین با مردم به زبان قومشان صحبت کنند

آیت‌الله نجم‌الدین طبسی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم

به‌مناسبت سیزدهمین اجلاسیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با علمای بلاد با موضوع تبلیغ اولویت اول آیت‌الله نجم‌الدین طبسی عضو جامعه مدرسین حوزه قم درگفت‌وگویی به بررسی راز و رمز موفقیت در تبلیغ دینی  و مشارکت سیاسی مردم ایران در انتخابات پرداخت که در ادامه می‌خوانید.

  حوزه و تبلیغ
تبلیغ وظیفه حوزه‌های علمیه است. بعضی‌ها می‌پرسند که راز و رمز موفقیت در تبلیغ دینی چیست؟ مرحوم والد ما می‌فرمودند: آقای حائری بزرگ، نسبت به امر تبلیغ اهتمام و اشراف داشتند و بعضی از مبلغان را خود امتحان می‌گرفت. می‌گفت: منبر برو و خودش می‌نشست، پای صحبت‌های او؛ گاهی هم می‌گفت: تو به درد منبر نمی‌خوری و نرو تبلیغ. اگر حوزه می‌خواهد پا بگیرد، می‌خواهد اسلام رواج پیدا کند، جلوی انحرافات گرفته بشود، باید از یک تشکیلات تبلیغی قوی برخوردار باشد.

 راز موفقیت در تبلیغ دینی چیست؟
الف) اعتبارسنجی سطح علمی مخاطبین
 اولاً باید مبلغ به زبان قوم صحبت کند و نیاید سطح بالا ببیند. باید بداند، اینهایی که پای منبر می‌نشینند و در مسجد هستند، در چه سطحی هستند و متناسب با آن سطح صحبت کند.
ب) آشنایی به مسائل روز
مبلغ باید آشنا به مسائل روز باشد: «العارف بزمانه لا تهجم علیه اللوابس».
  ج) اخلاص
یک از اموری که راز موفقیت است، اخلاص است. حرف‌های‌مان برای رضایت فلان و فلان نباشد. وقتی که کار برای خدا باشد، خود به خود رشد می‌کند. اگر در منطقه‌ای روحانی هست و شما هم در آنجا به تبلیغ رفته‌اید، از در مخالفت با او وارد نشوید! با هم رفیق باشید. هر دو یک هدف دارند و هر دو هدفشان تبلیغ است. باید سعی کنیم که حیثیت و موقعیت او را خدایی نخواسته متزلزل نکنیم و از طریق رفاقت وارد شویم. بالأخره ریشه دوانده، سال‌ها آنجا بوده و خدایی نخواسته، اگر از در رفاقت و دوستی وارد نشدیم، نتیجه آن این است که عقاید مردم متزلزل می‌شود؛ لذا باید مواظب باشیم که این نکته را هم رعایت کنیم.
د) اخلاق
 نکته دیگر رعایت اخلاق است. رمز موفقیت یک روحانی این است که متخلق به اخلاق باشد و تند نشود در صحبت‌ها و برخوردها؛ بالأخره مردم که یکسان نیستند؛ بعضی‌ها تندی می‌کنند و جواب تندی، تندی نیست
         ما برای وصل کردن آمدیم        نی برای فصل کردن آمدیم
با اخلاق می‌توانید مردم را جمع کنید.
و) کارکردن با نسل جوان
 نکته دیگر کارکردن با نسل جوان است. امروز دشمن روی همین‌ها دست گذاشته است. این واتساپ و فضای مجازی، یک قتلگاه است؛ برای همین چون فهمیدند، اقتدار کشور به جوان‌های آن است، روی آنان سرمایه‌گذاری کردند که یا از طریق هروئین یا از طریق مفاسد است تا بالأخره اینها را از رده خارج کنند. اینجاست که ما وقتی که رفتیم، برای تبلیغ، هر کجا این طیف را که از پتانسیل بالایی برخوردار هستند، اگر تعبیر من درست باشد، انرژی بالایی دارند. شما ببینید عزاداری‌ها را چه کسانی می‌چرخانند؟ این سیل جمعیت در راهپیمایی‌ها اکثراً طیف جوان هستند. دشمن روی اینها حساب باز کرده؛ رمز موفقیت یک مبلغ هم، همین است که برود و اینها را پیدا کند با اینها رفیق بشود و اینها را به مساجد و به مجامع دینی و علمی بکشاند.
ز) آراستگی ظاهر
طلبه باید از وضع ظاهری خوبی برخوردار باشد تا برای دیگران الگو باشد و به‌نظر من یک مبلغ زمانی موفق خواهد بود که این مسائل را رعایت کند و نماز جماعت را به‌پا کند و نمازها را طول ندهد. اگر طول دادی، دیگر طرف شوقی ندارد برای شرکت کردن؛ پس نمازها را مختصر، منبرها را هم مختصر بیان کنید. لازم نیست یک ساعت و نیم صحبت کند. مبلغ موفق باید بلیغ و فصیح باشد. فصاحت و بلاغت را رعایت کند.
رسالت حوزه‌ها تبلیغ است. مبلغ باید کاری کند که موفق باشد و اینها بعضی از رموز موفقیت مبلغ است. مبلغان باید با تاریخ اسلام و احادیث اهل‌بیت(ع) و تفسیر آشنا باشند؛ بالتبع جواب شبهات را می‌دهند. این‌طور نیست که هر کس آمد، یک القا یعنی شبهه‌ای را مطرح کرد، معاند است. رسالت مبلغ این است که اولاً خودش شبهه‌اندازی و شبهه‌افکنی نکند و خیال نکند که اگر یک شبهه علمی را مطرح کرد، بگویند: به‌به چقدر این عالم است و چقدر موفق است؛ نخیر، اگر شبهه‌ای در ذهن کسی ایجاد کردی، بیرون کردن آن هم مشکل است.

 اهمیت انتخابات مجلس اسفند 1402
​​​​​​​
اما در ارتباط با انتخابات پیش رو، باید گفت مسئله انتخابات در اولویت مسائل کشور است و موجودیت نظام مقدس اسلامی در گروی این انتخابات و مشارکت مردم است؛ همان‌طوری که اصل پیروزی انقلاب و انتخاب نوع حکومت جمهوری اسلامی نیز، این‌گونه بود و با رأی 98 درصدی مردم در سال‌های آغازین پیروزی انقلاب، نوع نظام که همان جمهوری اسلامی است، انتخاب شد و قانون اساسی کشور هم، همین‌طور با رأی مردم، مجلسی شکل گرفت و قانون اساسی نوشته و به همه‌پرسی گذاشته شد. در طی این چند سال نیز، خبرگان با نظر مردم انتخاب شدند و در نهایت باید گفت، حفظ نظام در گروی همین رأی‌گیری‌هاست و دشمن هم، پیشاپیش علیه انتخابات پیش رو جوسازی و تبلیغات می‌کند و نقاط ضعف کشور را بزرگ‌نمایی می‌کند. در هر کشوری نقاط ضعفی هست و هیچ کجا مدینه فاضله نبوده و نیست. بنده چندین سال برای امر تبلیغ به اروپا رفته‌ام و از نزدیک شاهد مشکلات آنجا و اعتراضات و نارضایتی‌های مردم‌شان بوده‌ام؛ اما دشمن خار در پای ما را می‌بیند؛ اما تنه درخت را در چشم خودش نمی‌بیند و این مسائل طبیعی است؛ چراکه دست آنها از کشور ایران قطع شده و قبلاً در اینجا منافعی داشته‌اند.
انقلاب انقلاب اسلامی موجب بیداری مردم در سطح جهان شده است. حتی جریان‌ها و رسانه‌های معاند اذعان می‌کنند که امروز بیداری جهان اسلام و بیداری انسان‌ها به‌برکت جمهوری اسلانی ایران اتفاق افتاده است و تمام تلاش خود را می‌کنند تا نقاط ضعف کوچک را بزرگ جلوه بدهند تا مردم را از پای صندوق‌های رأی دور کنند. ما که دوست‌دار استقلال کشور و بقای نظام هستیم، باید خودمان را نسبت به انتخابات موظف بدانیم؛ هرچند برای ما مشکلاتی است و کجای دنیا هست که مشکلات نیست و ما علی‌رغم همه این مشکلات باید پای صندوق رأی بیاییم و هم در انتخابات شرکت کنیم و هم دیگران را نسبت به این امر تشویق کنیم و اگر بعضی‌ها نسبت به این مسئله بی‌تفاوت‌اند، بدانند که با قهر کردن از صندوق رأی مشکلی حل نمی‌شود. با رأی دادن هست که موقعیت نظام و حاکمیت قوی‌تر می‌شود و امید دشمن تبدیل به یأس و ناامیدی می‌شود؛ بالأخره این مسئله را باید همه عزیزان، همه شهروندان، همه ایرانی‌ها و هرکسی که حق رأی دارد، در نظر بگیرد که شرکت در انتخابات در واقع، باعث تقویت نظام و تقویت استقلال کشور خواهد شد؛ لذا باید تلاش کنیم و از مشکلات و نقاط ضعف چشم‌پوشی کنیم و با شرکت کردن در انتخابات بتوانیم، به دشمن تفهیم کنیم که ما علی‌رغم این مشکلات، نظام را می‌خواهیم و حاضر نیستیم، حاکمیت و استقلال کشور را به دیگران تحویل بدهیم.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه