هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

لزوم تربیت افراد متخصص، کادرسازی و حمایت از نخبگان

مراجع عظام در دیدار وزیر آموزش و پرورش تأکید کردند

لزوم تربیت افراد متخصص، کادرسازی و حمایت از نخبگان

دکتر رضامراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش و هیأت همراه، 23 آذر با سفر به شهر مقدس قم، با آیات عظام؛ نوری همدانی و مکارم شیرازی به‌صورت جداگانه دیدار کردند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حضرت آیت‌الله نوری همدانی، در این دیدار بر پیگیری مشکلات فرهنگیان تأکید کردند.
معظم‌له با تأکید بر اهمیت تعلیم و تربیت در سلامت جامعه و پیشرفت کشور، گفتند: براساس آیات و روایات یکی از مهمترین وظایف انسان، تعلیم و تربیت می‌باشد. امام(رض) می‌فرمایند: «معلمی شغل انبیاست» که برگرفته از آیه ۲ سوره مبارکه جمعه [وَیُعَـلِمُهُمُ الکِتابَ وَالحِکمَة] می‌باشد؛ بدانید که شغل شما شریف‌ترین شغل‌هاست.
ایشان با اشاره به نامه پنجم حضرت علی(ع) در نهج‌البلاغه با مضمون «وَإِن عَمَلَکَ لَیْسَ لَکَ بِطُعْمَةٍ وَلَکِنهُ فِی عُنُقِکَ أَمَانَةٌ» افزودند: شغل، به خودی‌خود مسئولیت‌آفرین است؛ خصوصاً شغل معلمی که هویت نسل جدید را می‌سازد؛ باید توجه داشت، دانش‌آموزان به‌عنوان امانتی مهم به دست شما سپرده شده‌اند؛ لذا انتظار آن است که افرادی شایسته در این جایگاه قرار بگیرند که خود، مستلزم تربیت افرادی متخصص، متعهد و متدین است.
این مرجع تقلید با اشاره به تفاوت افراد در فطرت، ذوق، ادراک، استعداد و... خاطرنشان کردند: یکی از مهمترین و اساسی‌ترین وظایف معلمین باید شناخت استعداد‌ها و فطرت متعلمین می‌باشد که این موضوع، نیازمند برنامه‌ریزی در فضای فرهنگی و تربیتی کشور، تربیت افراد متخصص و کادرسازی است؛ مولا امیرالمؤمنین علی(ع) در این رابطه می‌فرمایند: «مَن نَصَبَ نَفسَهُ للناسِ إماما فلیَبدأ بتَعلیمِ نَفسِهِ قَبلَ تَعلیمِ غَیرِهِ؛ ولیَکُن تأدیبُهُ بسِیرَتِهِ قَبلَ تأدیبِهِ بلِسانِهِ ومُعَلمُ نَفسِهِ ومُؤدبُها أحَق بالإجلالِ من مُعَلمِ الناسِ ومُؤدبِهِم؛ هرکه خود را در مقام پیشوایی مردم قرار دهد، باید پیش از تعلیم دیگران، به تعلیم خود بپردازد و پیش از آنکه به زبانش تربیت کند، با رفتار خود تربیت نماید و کسی که آموزگار و مربی خود باشد، بیشتر سزاوار بزرگداشت است تا آن‌که آموزگار و مربی دیگران است».
حضرت آیت‌الله نوری همدانی در ادامه بر نظارت و توجه هرچه بیشتر بر مدارس ابتدایی تأکید و تصریح کردند: مدارس پایه‌های ابتدایی، به نسبت، نقش مهمتری نسبت به پایه‌های متوسطه و دانشگاه‌ها در تربیت نسل آینده دارند. توجه به زیرساخت‌ها خصوصا در مناطق محروم و دورافتاده، ساماندهی فضای مجازی و شناخت آسیب‌های آن و همچنین وضعیت معیشت جامعه معلمین از دیگر مسائلی هستند که باید به آن توجه داشت.
 
  معیشت فرهنگیان در اولویت قرار بگیرد
حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی نیز در این دیدار، با اشاره به طرح رتبه‌بندی فرهنگیان، گفتند: مسئله معیشت فرهنگیان باید در اولویت قرار گیرد؛ هرچند وضعیت کشور از نظر درآمدی مناسب نیست؛ اما بودجه آموزش و پرورش باید بر دیگر نهادها مقدم باشد. برخی از معلمان عزیز هم، از عدم پرداخت به‌موقع حقوقشان گلایه‌مند هستند که باید به آن توجه نمود.
ایشان اصلاح جامعه را مشروط به اصلاح مدارس دانسته و افزودند: اگر بخواهیم جامعه اصلاح گردد، باید از مدارس آغاز کنیم.
معظم‌له با بیان خاطره‌ای از شهید بهشتی در تأسیس مدرسه دین و دانش قم، افزودند: آیت‌الله بهشتی معتقد بود که اگر بخواهیم، تحولی در کشور ایجاد کنیم، باید بر روی دانش‌آموزان سرمایه‌گذاری نماییم؛ به‌همین دلیل مدرسه دین و دانش قم را تأسیس کرد و از من هم درخواست کرد که به‌عنوان معلم در آن تدریس کنم. با این ابتکار ایشان، افراد موفقی از آن مدرسه به جامعه معرفی شدند.
حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی در ادامه، به تدوین محتوای کتب درسی اشاره کرده و افزودند: محتوای کتاب‌های درسی نقش بسزایی در شکل‌گیری اندیشه و رفتار دانش‌آموزان دارد. باید مراقب بود که افراد نفوذی نتوانند، افکار و عقایدشان را در کتاب‌های درسی وارد کنند. البته نفوذ دشمنان گاهی به‌صورت بسیار نرم و آهسته است که لازم است، برای مقابله با آن، برنامه‌ریزی دقیق و منسجمی صورت پذیرد.
این مرجع تقلید با اشاره به اینکه سرمایه انسانی در هر جامعه‌ای مهم و نقش‌آفرین است، گفتند: نظام آموزشی وظیفه دارد تا نخبگان علمی کشور را که در شهرها و روستاهای دورافتاده‌اند، شناسایی کرده و وسایل تحصیل و پرورش علمی آنها را بیش از پیش فراهم کند.
حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی در ادامه بیان کردند: در دوران تاریک قرون وسطی، کشیشان مسیحی بسیاری از دانشمندان علوم طبیعی را به‌دلیل مخالفت با کلیسا مجبور به توبه می‌کردند و یا از دم تیغ می‌گذراندند؛ اما در مدارس دینی ما در کنار دروس حوزوی، دروس علوم طبیعی مانند پزشکی، نجوم، ریاضیات و دیگر علوم تدریس می‌شد و دانشمندانی همچون شیخ بهایی که فقیهی جامع‌الشرایط بود، در علم نجوم و ریاضی نیز سرآمد روزگار خود می‌گردد.
معظم‌له مهارت‌آموزی را مسئله‌ای مهم خوانده و تأکید کردند: هر سال هزاران نفر از دانشگاه‌ها فارغ‌التحصیل می‌شوند؛ در حالی که با هیچ مهارت و فنی آشنا نیستند. باید در کنار دروس نطری در مدارس و دانشگاه‌ها، مهارت‌های مناسب نیز آموزش داده شود تا پس از ورود به جامعه، فرد فعال و مؤثری برای اجتماع باشند.
لازم به ذکر است، در ابتدای این دیدارها دکتر رضامراد صحرایی، به بیان گزارشی از فعالیت‌ها و اقدامات صورت‌گرفته وزارت آموزش و پرورش در دوران تصدی خود و همچنین تشریح برنامه‌های پیش‌رو پرداخت.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه