هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

چرا سکـوت؟!

آیت‌الله اعرافی خطاب به حکام عرب در خصوص جنایات رژیم صهیونیستی

چرا سکـوت؟!

خطیب جمعه قم به بیان درس‌ها و دستاوردهای حوادث اخیر در فلسطین و غزه پرداخت.

آیت‌الله اعرافی خطاب به حکام عرب در خصوص جنایات رژیم صهیونیستی

چرا سکـوت؟!

خطیب جمعه قم به بیان درس‌ها و دستاوردهای حوادث اخیر در فلسطین و غزه پرداخت.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت‌الله اعرافی در خطبه‌های نماز جمعه ۱۹ آبان ۱۴۰۲ که در مصلای قدس قم برگزار شد، عنوان کرد: در مسیر لقاء‌اللهی نیازمند توشه‌ای هستیم و آن توشه، خداترسی و خداجویی است؛ برای این امر باید با نفس و وسوسه‎های مختلف مبارزه کنیم. مبارزه با نفس، جهاد اکبر است که همواره باید در این میدان حضور داشته باشیم.

وی با اشاره به انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: هر دو این انتخابات، نقش مهمی در جایگاه و پیشرفت ایران و پیشرفت گفتمان انقلاب اسلامی دارند.

خطیب جمعه قم با بیان اینکه شرایط ما مانند بیش از چهل‌سال گذشته و مقداری حساس‌تر است، گفت: انتخابات خبرگان رهبری بسیار مهم است. اگرچه ممکن است، حجم کمی کار، به‌اندازه شورای اسلامی و شورای شهر و روستا نباشد؛ اما به‌لحاظ کیفیت جایگاه و به‌خصوص نقش آن در شرایط ویژه و حساس بی‌بدیل است.

وی ادامه داد: همه از همین اکنون باید تلاش کنیم، با تبیین، برنامه‌ریزی درست و اقدامات سنجیده زمینه مشارکت بیشتر در این دو انتخابات به وجود بیاید؛ به‌ویژه با شرایط حساسی که در منطقه وجود دارد و شرایط ویژه‌ای که امروز گفتمان اسلامی دارد، مشارکت هرچه بیشتر، وظیفه ملی، اسلامی، اخلاقی، انقلابی و ایمانی ماست.

مدیر حوزه‌های علمیه قم تأکید کرد: هم باید مشارکت کنیم و هم، به مشارکت فرا بخوانیم و زمینه‌های مشارکت بیشتر را فراهم کنیم و این، از وظایف مهم است و اگر خللی در آن وارد شود، غیرقابل جبران است.

 درس‌هایی از حوادث اخیر فلسطین و غزه

درس اول: نمایش اوج قساوت رژیم صهیونیستی
عضو فقهای شورای نگهبان در رابطه با درس‌ها و دستاوردها در جهاد اسلامی فلسطین، اظهار کرد: درس اول نمایش اوج رذالت، قساوت، درنده‌خویی و توحش مدرن صهیونیست‎ها در حوادث غزه است. کمتر صحنه‌ای در تاریخ داریم که ظالمانی با قساوت تمام به جان کودکان، مریضان و یک جامعه محصور در یک منطقه عالم افتاده باشند.

درس دوم: همرنگی آمریکا

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه افزود: هماهنگی و همرنگی صد درصد آمریکا و قدرت‌هایی از اروپا به‌گونه‌ای که قابل باور نبود، درس دوم است. در اوایل کار، رئیس‌جمهور آمریکا به اسرائیل رفت و اعلام پشتیبانی صد درصدی کرد که نکته مهمی بود. عالم اسلام بیدار شود و ببیند، چه گرگ‌هایی به جان جهان اسلام افتاده‌اند.

درس سوم: خواب سازمان ملل

نماینده مجلس خبرگان رهبری گفت: خاموشی، گرد مرگ و خواب خرگوشی بر سازمان‌های ملل حاکم شد. امتحان بدی دادید. جز یک قطعنامه کم‌ارزش، هیچ اقدام دیگری نکردید. چشم‌ها را بر این جنایت‎های بی‌نظیر بستید و ادعای حقوق بشر و دفاع از ملت‌ها را دارید. ما می‌دانستیم که این ویژگی را ندارید؛ اما این صحنه، باطن شما را آشکارتر کرد.

درس چهارم: خواب دولت‌های منطقه

آیت‌الله اعرافی ادامه داد: بدتر از این‌ها، خواب و خاموشی برخی از دولت‌های منطقه عالم اسلام بود. شما عرب و مسلمان هستید و خجالت نمی‌کشید که جلوی چشم شما، فاجعه آفریده شده است. خجالت نمی‌کشید که هیچ اقدامی نکردید و تحرکی نشان ندادید. شما در پیشگاه رسول‌خدا(ص) و ملت اسلامی سرافکنده‌اید.

خطیب جمعه قم اضافه کرد: قدرت‌ عالم اسلام، نفت و منابع و ذخایر عالم اسلام و ارتش‌های عالم اسلام در دست شما است و این‌گونه قتل و جنایت را می‌بینید. روزی ملت‎های جهان اسلام، به حساب شما خائن‌ها و بی‌تفاوت‌ها خواهند رسید.

درس پنجم: آشکارسازی خطر اسرائیل
عضو شورای‌عالی حوزه‌های علمیه ادامه داد: درس پنجم آن است که معلوم شد، خطر اسرائیل تنها برای غزه و فلسطین نیست؛ بلکه برای اردن، لبنان، مصر، سوریه و همه عالم اسلام یک خطر بزرگ راهبردی است.

وی بیان کرد: اگر این گرگ‌های درنده و حیوانات وحشی قدرت پیدا کنند، مثل سال‌های قبل همه کشورهای اسلامی را مورد تعرض قرار خواهند داد و این واقعیت روشن خواهد شد که این غاصبان برای همه عالم خطر هستند.

درس ششم: مقاومت درون‌زا

امام جمعه قم اظهار کرد: درس ششم این است که مقاومت درون‌زای فلسطین، می‌تواند این حماسه‎های بزرگ را بیافریند. برخلاف دهه‌های قبل که اسرائیل همیشه مهاجم بود، امروز در موضع دفاع قرار دارد و اصل آن هم، حزب‌الله، حماس و جهاد اسلامی و قدرت درون‌زای محور مقاومت است.

 دستاوردهای این حوادث

دستاورد اول: شکل‌گیری مرحله‌ای نو در برابر صهیونیست

وی در رابطه با دستاوردها گفت: دستاورد اول این است که مرحله‌ای نو در برابر صهیونیست و استکبار جهانی آغاز شد. حمله حماس سنجیده بود. همیشه حماس، غزه، لبنان و فلسطین در موضع دفاع هستند؛ زیرا قدرتی در ذات آن نامشروع است و اگر اقدام نکنند، آنها اقدامات دیگری انجام خواهند داد.

عضو شورای‌عالی حوزه‌های علمیه بیان کرد: این مرحله نو و شکل‌گیری جبهه جدید در فلسطین و محور مقاومت، دستاورد بزرگی بود که به همه این سختی‌ها می‌ارزد.

دستاورد دوم: ضربه به نظام امنیتی اسرائیل

آیت‌الله اعرافی اضافه کرد: ضربه‎ای کارآمد به رژیم صهیونیستی وارد شد که به هیچ‌وجه برای آنان قابل تصور نبود. نظام امنیتی اسرائیل چنان آسیب‌پذیر شد که در مغز آنان نمی‎گنجد. قدرت نظامی و محدودی توانست، قدرت بزرگ متکی به آمریکا را شکست بدهد.

دستاورد سوم: ضربه به اقتصاد اسرائیل

امام جمعه قم عنوان کرد: اقتصاد اسرائیل که خود را اقتصاد برتر می‌دانستند، ضربه خورد و رشد اقتصادی، آمال و آرزوهای اقتصادی آن تمام شد.

دستاورد چهارم: مهاجرت معکوس از اسرائیل

عضو شورای‌عالی حوزه‌های علمیه اضافه کرد: مهاجرت معکوس و اعتراضات درونی که در اسرائیل آغاز شده است، دستاورد چهارم است.

دستاورد پنجم: بیداری وجدان‌های بیدار

وی بیان کرد: ما صحنه‌هایی در قلب اروپا و در سراسر عالم دیدیم که نشان از وجدان‌های بیدار و همراه مظلومان عالم بود که این امر یک سرمایه بزرگ است.

دستاورد ششم: توقف عادی‌سازی

عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: توقف عادی‌سازی روابط با اسرائیل، دستاورد دیگری بود که به دست آمد.

امام جمعه قم یادآور شد: ملت ایران، امت اسلام و همه آزادی‌خواهان عالم! دیدیم که اگر در صحنه نباشیم و غافل باشیم و به خواب برویم، گرگ‌های عالم به جنایت‌های غیرقابل تصور می‌پردازند. همه باید در برابر این جریان صهیونیستی و استکباری بیدار باشیم و دائم در صحنه حضور داشته باشیم و فریاد مرگ بر اسرائیل از زبان ما نیفتند.

وی خطاب به بایدن، نتانیاهو و همه سران استکباری عالم گفت: بدانید این فریاد رسای ملت ایران و ندای رسای امت اسلام، همیشه زنده خواهد بود و این موج بشری و بیداری به‌فضل الهی، همه خواب‌های پریشان شما را بدون تعبیر خواهد گذاشت و این انفجار الهی، شما را به آتش خواهد کشید.


برچسب ها :
ارسال دیدگاه