هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

اخبار کوتاه ایران - شماره 769

اخبار کوتاه ایران - شماره 769

  معافیت‌ و تخفیف مالیاتی فرزند سوم ابلاغ شد
 سید محمدهادی سبحانیان، رئیس سازمان امور مالیاتی معافیت‌های مالیاتی قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و قانون بودجه امسال را ابلاغ کرد. طبق این قانون، استفاده از معافیت مالیاتی موضوع ماده ۱۸ قانون مذکور، مشروط به آن است که نرخ باروری شهرستان محل زادگاه پدر یا فرزند، بالای ۲.۵ نباشد. اشخاص مشمول برای هریک از فرزندان سوم و هر تعداد فرزند متولدشده بعد از فرزند سوم (با رعایت شرط تاریخ تولد از ۱ /۸ /۱۴۰۰ و به بعد)، بدون اعمال محدودیت درخصوص تعداد فرزندان، به‌مدت ۳ سال به‌شرط تصویب در قوانین بودجه سنواتی می‌توانند از تخفیف مالیاتی موصوف، استفاده نمایند.

  تولید بنزین از متانول در دستور کار ایران:
اوجی، وزیر نفت باید از این واحدهای پتروشیمی حمایت کرد تا رفته‌رفته به‌جای صادرات متانول، مجتمع‌های پتروشیمی به سمت راه‌اندازی واحدهای ام‌تی‌جی (متانول به بنزین) بروند؛ وزارت نفت در این زمینه آماده حمایت همه‌جانبه از سرمایه‌گذاران است. حمایت از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی برای تولید فرآورده‌های نفتی از متانول باید در دستور کار شرکت ملی صنایع پتروشیمی قرار گیرد.

 بدهی دولت ایران کم شد: صندوق بین‌المللی پول:
بدهی دولت ایران در سال ۲۰۲۲ معادل ۳۴.۱ درصد تولید ناخالص داخلی بوده که نسبت به سال قبل از آن، کاهش ۲۰ درصدی داشته و طی دو سال فعالیت دولت سیزدهم، بدهی دولت ایران، ۳۰ درصد کاهش داشته است. دولت ایران در رده‌بندی ۱۶۲ دولت جهان از نظر نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی طی سال ۲۰۲۲، در رتبه ۱۳۳ قرار گرفته است؛ یعنی بدهی دولت ایران از ۱۳۲ دولت در جهان کمتر بوده است. رتبه ایران در رده‌بندی جهانی بدهی دولت‌ها در سال میلادی گذشته، ۹ پله بهبود داشته است.

  مقدمات انتقال ۱۰ میلیارد دلار دیگر در راه است:
رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین: پول‌های ذخیره‌شده در چین، جزء ذخیره ارزی بانک مرکزی بوده و قابل خرج مجدد نخواهد بود. همزمان با آغاز تحریم‌ها در سال ۸۸، نزدیک‌به ۲۲ میلیارد یورو از ذخائر بانک مرکزی که به‌عنوان پشتوانه پول ملی در نزد بانک‌های خارج از کشور ذخیره شده بود، به چین انتقال یافت تا از بازی‌های سیاسی کشورهای پرخطر در امان بماند. از ۲۳ میلیارد دلار ذخیره‌شده در خارج از کشور، حدود ۶ میلیارد دلار آن از کره جنوبی وصول شده و ترتیبات وصول آن در حال کامل شدن است و همچنین تا چند روز آینده، مقدمات انتقال ۱۰ میلیارد دلار دیگر هم فراهم می‌شود.

  افزایش تولید روزانه نفت ایران به ۳.۴ میلیون بشکه
 شرکت ملی نفت: اکنون رتبه ایران در اوپک در زمینه تولید نفت، به پیش از تحریم‌ها بازگشت. تا پیش از دولت سیزدهم، تولید نفت کشور ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار بشکه بود و اکنون به ۳.۳ میلیون بشکه در روز رسیده است و تا ۱۰ روز دیگر به روزانه ۳.۴ میلیون بشکه می‌رسد. تا ۸ سال آینده، تولید نفت به ۵.۷ میلیون بشکه خواهد رسید و تولید گاز نیز، به ۱.۵ میلیارد مترمکعب در روز افزایش می‌یابد.

  رشد اقتصادی سه‌ماهه اول امسال ۶.۲ درصد شد: بانک مرکزی:
رشد اقتصادی  کشور در سه ماهه اول ۱۴۰۲ معادل ۶.۲ درصد و رشد اقتصادی بدون نفت طی این دوره، معادل ۵.۲ درصد بوده است. مقایسه ارقام سال جاری با رشد اقتصادی سه ماهه نخست سال ۱۴۰۱، نشان از افزایش بیش از سه برابری رشد اقتصادی کشور دارد.

  بررسی شیوه قیمت‌گذاری فروش نان در پلتفرم‌ها:
خاندوزی، وزیر اقتصاد: قیمت‌گذاری نان به‌شکل منطقه‌ای انجام می‌شود و در استان‌ها نان براساس وزن و چونه و کیفیت متفاوت قیمت‌گذاری می‌شود. مصوبه دولت این است که تنها براساس درخواست مقامات استانی و تأیید وزارت کشور، مجوز به تغییر قیمت آن قلم از  نان خاص بدهند و نظارت بر این مورد حتما انجام می‌شود. فروش از طریق درگاه‌های اینترنتی با توجه به هزینه‌های ارسال نان و زمان آن متفاوت است که نیازمند به تنظیم‌گری است که در ستاد تنظیم بازار انجام خواهد شد.

  موافقت مجلس با اجرای آزمایشی لایحه حجاب به‌مدت ۳ سال:
در جریان نشست علنی 29 شهریور مجلس، نمایندگان با اجرای آزمایشی لایحه عفاف و حجاب برای ۳ سال موافقت کردند.

  ۳۵ هزار معلم جدید جذب آموزش و پرورش شدند:
میثم لطیفی، رئیس سازمان اداری و ‌استخدامی کشور: در سال تحصیلی جدید، ۳۵ هزار معلم جذب آموزش و پرورش شدند. سال تحصیلی جدید کشور، با حضور ۱۶ میلیون و ۷۰۰ هزار دانش‌آموز و یک میلیون معلم، از اول مهر به‌صورت رسمی آغاز شد.

  ورود نخستین متروباس به ناوگان حمل و نقل عمومی تهران از اول مهر:
علیزاده، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران: نخستین اتوبوس متروباس، در اولین روز سال تحصیلی جدید به ناوگان حمل و نقل عمومی تهران وارد شد. بعد از ۵ سال از ورود ۴ دستگاه اتوبوس ۲۵ متری متروباس، تست گرم یک دستگاه اتوبوس ۲۵ متری در خط خاوران ـ آزادی با موفقیت انجام شد.

  خروج ۱۰۰ هزار نفر از پوشش کمیته امداد امام خمینی(قد) تا پایان سال:
بختیاری، رئیس کمیته امداد امام خمینی(قد): ما به‌جز سالمندان و بیماران صعب‌العلاجی که امکان بهبود ندارند و تا پایان عمرشان در خدمتشان هستیم، سایر افراد را بیش از ۳ سال برای تحت پوشش قرار گرفتن قبول نمی‌کنیم. لازم است، مددجویان مهارت‌هایی را یاد بگیرند و وارد اشتغال شوند و برای اشتغال‌شان هم، وام قرض‌الحسنه پرداخت می‌کنیم. در برنامه امسال ما، ۱۰۰ هزار نفر به‌دلیل خودکفا شدن، از تحت پوشش نهاد خارج می‌شوند که تا ماه گذشته در رابطه با ۲۷ هزار نفر این موضوع اتفاق افتاد.

 مَسکن، گروگان قیمت‌سازی سیمان و فولاد در بورس: قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه:
​​​​​​​ با توجه به قیمت‌سازی‌های کاذب و تصنعی در بورس کالا، ورود جدی دولت به این حوزه برای مهار قیمت مواد اولیه و مصالح ساختمانی را ضروری است. برخی از کالاها همچون فولاد و سیمان که ماده اولیه آن‌ها داخلی بوده و به‌وفور در کشور ما یافت می‌شوند و ارتباطی با خارج ندارند، نباید اجازه قیمت‌سازی و غیر شفاف شدن با سوء استفاده از پلتفروم‌هایی مثل بورس کالا داشته باشند. عملاً نهضت ملی مسکن، گروگان  قیمت‌سازی سیمان و فولاد شده است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه