هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

اخبار کوتاه جهان - شماره 764

اخبار کوتاه جهان - شماره 764

  عراق

□ قاسم سلیمانی فرمانده قرن بود و دنیا را زیر و رو کرد: «ثامر الحسینی»، فرمانده نیروی واکنش سریع عراق و یکی از شجاع‌ترین و خوشنام‌ترین فرماندهان عراق در گفت‌وگو با شبکه الرابعه: امروز کسی نمی‌تواند منکر شود که قاسم سلیمانی چه کسی بود؛ او فرمانده قرن بود و دنیا را زیر و رو کرد؛ سلیمانی و ابومهدی دو روی یک سکه بودند!

  آمریکا

□ سایه جنگ هسته‌ای زمین را تهدید می‌کند: گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد: طبل جنگ هسته‌ای بار دیگر می‌کوبد و بی‌اعتمادی و تفرقه در حال افزایش است. سایه هسته‌ای که بر سر جنگ سرد وجود داشت، دوباره ظاهر شده است و برخی کشورها با بی‌احتیاطی، بار دیگر شمشیرهای هسته‌ای را به صدا در می‌آورند و تهدید به استفاده از این ابزارها می‌کنند. از بین بردن سلاح‌های هسته‌ای همچنان بالاترین اولویت خلع سلاح سازمان ملل است.

□ واکنش سناتور جمهوری‌خواه به توافق مبادله زندانی: تام کاتن، نماینده جمهوری‌خواه مجلس سنای آمریکا، در بیانیه‌ای در واکنش به توافق مبادله زندانیان میان ایران و آمریکا، آن را «رقص بایدن به‌ ساز ایران» تفسیر کرد و خواستار متوقف کردن آن شد.

□ خودکشی در آمریکا رکورد زد: تازه‌ترین آمار دولتی آمریکا نشان می‌دهد که خودکشی‌های منجر به مرگ در آمریکا در سال ۲۰۲۲ رکورد زده و با افزایشی ۲.۶ درصدی نسبت به سال قبل به ۴۹ هزار و ۴۴۹ مورد رسید. به گزارش مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها در آمریکا، بیش از نیمی از این خودکشی‌ها با استفاده از سلاح گرم بوده است؛ همچنین نرخ خودکشی آمریکایی‌ها در سال ۲۰۲۲ حدود ۱۴.۹ مرگ در هر صد هزار نفر بود که در مقایسه با آمار سال ۲۰۱۸ حدود پنج درصد بالاتر است.

  آلبانی

□ پلیس آلبانی کنترل مقر منافقین را در دست گرفت: تسنیم: در پی فشار بیشتر آلبانی به منافقین مستقر در مقر اشرف۳ در تیرانا، پلیس این کشور محدودیت‌های جدیدی را برای کنترل این مقر اعمال کرده که بر اساس آن، هیچ‌کس بدون اجازه پلیس، حق ورود و خروج در این اردوگاه را ندارد.

□ منافقین از آلبانی به کانادا می‌روند: سران گروهک تروریستی منافقین در حال تدارک برای انتقال مقر این گروهک از آلبانی به کانادا هستند. یک منبع آگاه گفت: این تصمیم درپی عزم جدی دولت و دادگاه ویژه ضد تروریسم آلبانی بر محدود کردن این گروهک، به‌دلیل مستندات کشف‌شده در مقر اشرف۳، گرفته شده و سران آن در حال فراهم کردن مقدمات خروج تدریجی اعضای خود هستند. گروهک منافقین پس از ناکام ماندن در کسب موافقت دولت فرانسه به کشور کانادا منتقل شوند.

  ارمنستان

□ رهبر دینی ارامنه هتک حرمت قرآن را محکوم کرد: رهبر دینی ارامنه، دوشنبه17 مرداد، در دیدار با سفیر ایران در ارمنستان، هتک حرمت قرآن کریم در برخی از کشورهای اروپایی را به‌شدت محکوم کرد. در این دیدار رهبران دینی ارامنه از توجه و عنایت مشفقانه رهبر انقلاب و دولت ایران نسبت به جامعه ارمنی در ایران، قدردانی کردند.

  فلسطین

□ رونمایی گردان‌های القدس از موشکی جدید: گردان‌های القدس شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی به‌تازگی از یک موشک تولید‌شده توسط رزمندگان این گردان‌ها رونمایی کرد.

□ قاهره؛ کانون رایزنی‌های تشکیل دولت آشتی ملی فلسطین با مشارکت حماس: رهبران و دبیران کل ۱۴ جریان و گروه فلسطینی، به دعوت مصر در قاهره گردهم آمدند تا ضمن بررسی آخرین اقدامات اشغال‌گرانه و تجاوزطلبانه رژیم صهیونیستی، زمینه مصالحه و وحدت میان دو جنبش فتح و حماس و تشکیل دولت آشتی ملی فلسطین در آینده نزدیک را رقم بزنند.

  ویتنام

□ برقراری خط پروازی تهران - هانوی در آینده نزدیک: مراسم امضای یادداشت تفاهم‌نامه همکاری‌های دوجانبه پارلمانی، پس از تشکیل نشست هیأت‌های دوجانبه و برگزاری کنفرانس خبری رؤسای مجالس ایران و ویتنام برگزار شد. یکی از نتایج مهم این تفاهم‌نامه، برقراری خط پروازی تهران - هانوی در آینده نزدیک است.

  اتحادیه اروپا

□ ماه گذشته میلادی گرم‌ترین ماه کره‌زمین بود: آژانس سرویس تغییرات آب و هوایی اتحادیه اروپا: ژوئیه امسال ۰.۷۲ درجه سانتی‌گراد گرم‌تر از میانگین دمای هوای این ماه از سال ۱۹۹۱ تا ۲۰۲۰ بوده است. دمای هوای کره زمین از اواخر قرن 19 تاکنون حدود ۱.۲ درجه سانتی‌گراد افزایش یافته که ناشی از سوزندان سوخت‌های فسیلی است.

  رژیم صهیونیستی

□ عصبانیت نتانیاهو به توافق ایران و آمریکا: دفتر نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی شامگاه شنبه در واکنش به مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا برای آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده ایران و تبادل زندانیان و توافق صورت‌گرفته در این زمینه مدعی شد: هر توافقی بین ایران و ایالات متحده که برنامه هسته‌ای ایران را از بین نبرد، توافقی ناکافی است!

□ جزئیات جدیدی از پرونده جاسوسی موساد علیه ایران در استانبول: تارنمای خبری «استار» ترکیه به‌نقل از سازمان اطلاعات این کشور، از تکمیل تحقیقات درباره اعضای شبکه جاسوسی اسرائیل موسوم به «موساد» در استانبول خبر داد و نوشت: سلجوق کوچوک‌کایا، عامل اصلی این شبکه تحت عنوان کارآگاه خصوصی برای موساد کار می‌کرد که طی عملیاتی توسط سازمان اطلاعات ترکیه در استانبول دستگیر شد.

  فرانسه

□ محکومیت ۱۰۵۶ نفر به زندان در جریان ناآرامی‌های فرانسه: وزیر دادگستری فرانسه، آمار قضایی ناآرامی‌های اخیر این کشور را اعلام کرد: ارجاع ۱۳۰۰ نفر به محاکم قضایی، ۱۲۷۸مورد محاکمه، محاکمه فوری ۹۰۵ نفر، محکومیت ۱۰۵۶ نفر به زندان که محکومیت ۷۴۲ نفر حبس قطعی بوده است، متوسط محکومیت‌ها ۸.۲ ماه.

​​​​​​​

برچسب ها :
ارسال دیدگاه