هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

اخبار کوتاه ایران

اخبار کوتاه ایران - شماره 757

اخبار کوتاه ایران


 
  ایران و مصر برای احیای روابط به توافق رسیدند: شبکه العربیه: تهران و قاهره بر سر تشکیل کمیته مشترک ایران و مصر که برای تجدید روابط و هماهنگی امنیتی بین کشورها تلاش خواهد کرد، به‌طور اصولی به توافق رسیده‌اند. روابط دیپلماتیک ایران و مصر از سال ۱۹۷۹ با دادن حق پناهندگی قاهره به محمدرضا پهلوی و امضای پیمان کمپ‌دیوید با رژیم اشغالگر قدس قطع شده بود.
 
  لایحه واردات خودروی کارکرده تصویب شد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی، با ماده واحده لایحه دو فوریتی واردات خودروی کارکرده با عمر حداکثر پنج سال از زمان ترخیص از گمرک، موافقت کردند.
 
  جزئیات افزایش ۷هزار مگاواتی ظرفیت تولید برق: از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تا امروز، بالغ بر حدود ۷ هزار مگاوات ظرفیت جدید تولید برق به‌مدار بهره‌برداری وارده شده که این افزایش ظرفیت، سهم مهمی در کاهش ناترازی برق کشور خواهد داشت.
 
  تاریخسازی تیم ملی بسکتبال با ویلچر ایران: دیدار رده‌بندی رقابت‌های بسکتبال با ویلچر قهرمانی جهان، 30خرداد در دبی، بین تیم‌های ایران و هلند برگزار شد که در پایان، تیم ایران با نتیجه ۷۲ بر ۵۴ مقابل این حریف به برتری رسید و به مقام سوم دست یافت تا برای نخستین‌بار در تاریخ، روی سکوی جهانی قرار بگیرد.
 
  تفکیک حسابهای شخصی از تجاری: مدیر نرم‌افزار بانک مرکزی: با الگوریتم‌هایی که داریم حساب‌های تجاری و شخصی را شناسایی می‌کنیم و آن‌هایی که تراکنش‌های بالایی دارند به عنوان حساب تجاری شناسایی می‌شوند. بر اساس اعلام بانک مرکزی تاکنون ۲۴ بانک به طرح تفکیک حساب شخصی از تجاری پیوسته‌اند و ۶ بانک دیگر به‌زودی به این طرح متصل می‌شوند.
 
  حقابه هیرمند هنوز رهاسازی نشده است: محرابیان، وزیر نیرو: تأخیر قابل‌توجهی در رهاسازی حقابه هیرمند رخ داده است. براساس معاهده ۱۳۵۱ و تمام موازین بین‌المللی، ایران صاحب حق است؛ اما این حق هنوز آزاد نشده است.
 
  نقشآفرینی سرویسهای اطلاعاتی ۲۰ کشور در اغتشاشات ۱۴۰۱: «سردار کاظمی» رئیس سازمان اطلاعات سپاه: بررسی‌های اطلاعاتی سازمان اطلاعات سپاه، بیان‌گر نقش‌آفرینی و مشارکت سرویس‌های اطلاعاتی نزدیک به ۲۰ کشور در اغتشاشات ۱۴۰۱ است. از کشورهایی که در این زمینه‌ها فعال بوده‌اند، می‌توان به آمریکا، انگلیس، امارات، عربستان، فرانسه، آلمان، کانادا، بلژیک، اتریش، آلبانی، استرالیا، ایسلند، ایتالیا، کوزوو، نروژ، بحرین، نیوزلند و رژیم صهیونیستی اشاره کرد.
 
  پرداخت جریمه رانندگی معیار جدید پرداخت وام: بانک مرکزی: پس از بررسی‌های متعدد و انجام آزمون‌های استاندارد، نسخه جدید مدل امتیازدهی اعتباری اشخاص حقیقی ارائه و به تصویب اعضا رسید. در این مدل، رفتار اشخاص در بازپرداخت تسهیلات، سابقه اشخاص در پرداخت چک، سابقه محکومیت‌های مالی اشخاص، وضعیت پرداخت مالیات و حتی مواردی مانند پرداخت یا عدم پراخت جرایم راهنمایی و رانندگی را می‌توان به‌عنوان مهمترین شاخصه‌های مورد بررسی برای تعیین امتیاز اعتباری برشمرد. نسخه جدید طی یک‌ماه آینده عملیاتی شده و برای اجرا در اختیار شبکه بانکی قرار خواهد گرفت.
 
  جزئیات ورود بیش از ۳ تن طلا به کشور: رئیس کل گمرک ایران: بیش از ۳.۲ تن طلا، در چند ماه اخیر به‌صورت رسمی از گمرکات وارد کشور شده است. این واردات در پی مصوبه دولت برای تسهیل واردات طلا و معافیت آن از هرگونه مالیات و عوارض بوده است.
 
  نصب ۱۰۰ دوربین جدید را تکذیب میکنم: رئیس سازمان انرژی اتمی: ما هیچ تعهد جدیدی خارج از پادمان با آژانس نداشتیم و تمام اقدامات ما در چارچوب قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها انجام شده است.
 
 معافیت مالیاتی برای کسب و کارهای اینترنتی: وزیر ارتباطات: تسهیل کسب و کار اینترنتی را در دولت تصویب کردیم و کسب و کارهایی که تا سال ۱۴۰۱ اظهارنامه مالیاتی امضا نکرده بودند، از معافیت مالی برخوردار می‌شوند و این مصوبه خوبی برای کسانی است که می‌خواهند، در سکوهای داخلی فعالیت داشته باشند.
 
  تعهد ساخت ۲۴۰ هزار خانه روی دست ما مانده است: رئیس‌جمهور: اگر من هم وعده ساخت یک میلیون مسکن در سال را نمی‌دادم، هم قانون و هم نیاز کشور بر ساخت یک میلیون مسکن تأکید می‌کرد. تعهد ساخت ۲۴۰ هزار خانه روی دست ما مانده است. پول‌های این خانه‌ها را قبلاً از مردم گرفته‌اند؛ اما آن را در جای دیگر هزینه کرده‌اند و الآن دولت ما با تعهد ساخت ۲۴۰ هزار خانه طرف است که بودجه آن خرج شده است.
 
  تولید نفت ایران به ۲.۹ میلیون بشکه در روز رسید: آژانس بین‌المللی انرژی: به‌رغم تحریم‌های سخت مالی، جریان صادرات نفت ایران به چین در ارقامی قابل توجه ادامه دارد و ایران از سه ماهه سوم سال میلادی گذشته، روزانه حدود یک میلیون بشکه نفت به این کشور صادر می‌کند. در نتیجه افزایش صادرات و بالا رفتن مصرف داخلی، تولید نفت ایران در می ۲۰۲۳ به ۲.۹ میلیون بشکه در روز رسیده است.
 
 قیمت مسکن در خرداد ۲.۶ درصد افزایش یافت: بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، در خرداد ماه، میانگین قیمت مسکن نسبت به ماه گذشته، حدود ۲.۶ درصد افزایش یافته است. تورم نقطه به نقطه حوزه مسکن، آب، برق و گاز نیز ۳۸.۶ درصد بوده است. تورم اجاره‌بها نیز ۲.۶ درصد اعلام شده است.
 
  کف و سقف شهریه مدارس غیردولتی اعلام شد:  رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی: شهریه مدارس غیردولتی از ۵ میلیون تا ۴۸ میلیون تومان است؛ این شهریه متناسب با هر دوره تحصیلی و برنامه آموزشی هر مدرسه است و تا ۳۸ درصد شهریه، می‌تواند شهریه فوق برنامه دریافت شود که حداکثر شهریه با فوق برنامه به ۶۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان می‌رسد. ۱۵۰ آیتم برای مدارس تعریف شده‌اند که بر اساس آن‌ها میزان شهریه تعیین می‌شود.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه