هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

همکاری حوزه خواهران و جامعة‌الزهرا‌(س) با حفظ استقلال و نگاه راهبردی

در نشست هم‌اندیشی و هم‌افزایی دو مجموعه حوزوی خواهران تأکید شد

همکاری حوزه خواهران و جامعة‌الزهرا‌(س) با حفظ استقلال و نگاه راهبردی

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران از همکاری دو مجموعه حوزوی خواهران در کشور، با حفظ استقلال خبر داد و گفت: هر دو مجموعه علمی حوزوی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران و جامعة‌الزهرا‌(س)، یک مجموعه مشترک هستند و باید در رسیدن به اهداف مشترک، همکاری لازم را داشته باشند و با نگاه راهبردی حرکت کنند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی فاضل، در نشست هم‌اندیشی و هم‌افزایی حوزه علمیه خواهران و جامعة‌الزهرا‌(س) که با حضور مدیر و معاونان مرکز آموزشی جامعة‌الزهرا(س) در سالن شهید سلیمانی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران برگزار شد، اظهار کرد: این همکاری و ارتباط علمی، می‌تواند گام مهمی در حوزه علم و فرهنگ باشد.
وی افزود: تصمیماتی برای همکاری و هم‌افزایی دو دستگاه با حفظ استقلال دو مرکز گرفته خواهد شد تا بتوانیم، در حوزه فرهنگ به‌خصوص حجاب و عفاف و همچنین فرزندآوری، در جامعه منشأ برکات باشیم.
مدیر حوزه‌های علمیه خواهران تصریح کرد: هر دو مجموعه علمی حوزوی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران و جامعة‌الزهرا‌(س)، یک مجموعه مشترک بودند و باید در رسیدن به اهداف مشترک همکاری لازم را داشته باشند و با نگاه راهبردی حرکت کنند.
وی ادامه داد: خوشبختانه این همکاری از مدت‎ها قبل آغاز شده و تنها باید این حرکت بر اساس نیازهای علمی دو مجموعه و نیازهای فرهنگی جامعه مدیریت شود.

 
 آمادگی جامعةالزهرا(س) جهت همکاری علمی و فرهنگیسیده‌زهره برقعی مدیر جامعة‌الزهرا‌(س) نیز در این نشست، ایجاد هماهنگی و تعامل بین دو دستگاه مزبور را مهم دانست و افزود: ما در جامعة‌الزهرا‌(س) هر دو مجموعه را یک مرکز می‌دانیم و امیدواریم، با تقسیم کار و برنامه‌ریزی، کارهای فرهنگی را به‌نحو احسن انجام دهیم.
خانم برقعی تأکید کرد: در طرح‌های آموزشی، مشخص شدن برنامه‌هایی مختص خواهران در نظامات، برنامه‌های ضمن خدمت، انتشار مجلات علمی مشترک و برگزاری المپیادهای مشترک، باید تقسیم کار در دستور کار قرار گیرد.
وی ادامه داد: استفاده از روش‌های نوین ارزیابی در دستور کار ما قرار گرفته و می‌توانیم در این حوزه‌ها نیز، با هم همکاری داشته و اقدام به انتشار فصلنامه‌های علمی کنیم.
مدیر جامعة‌الزهرا‌(س) در پایان تأکید کرد: این نهاد آمادگی کامل برای همکاری با مرکز مدیریت حوزه خواهران را دارد. نباید بین این دو مجموعه دوگانگی وجود داشته باشد و تقسیم کار باید اصولی انجام شود؛ زیرا نتایج این همکاری شامل حال نظام خواهد شد.

 
 تدوین نظامات آموزشی مشترک حجت‌الاسلام والمسلمین قمرزاده رئیس مرکز برنامه‌ریزی و نظارت حوزه‌های علمیه خواهران نیز در این نشست، با اشاره به فواید همکاری و تعامل، افزود: هر دو مجموعه دارای تجربیات، ظرفیت‌ها و همچنین فرصت‌های قابل توجهی هستند و باید در ارتباط و تعامل به این فرصت‌ها توجه و براساس آن، برنامه‌ریزی کنیم.
رئیس مرکز برنامه‌ریزی و نظارت حوزه‌های علمیه خواهران تأکید کرد: تنها تعامل و ارتباط بین دو مجموعه کافی نیست و باید تیم‌های مدیریتی هر دو مجموعه به این باور و نیاز برای ارتباط رسیده باشند و ضرورت این تعامل را درک کرده و برای، زمان، برنامه و تقسیم کار داشته باشند.
وی تفاوت و توانمندی‌های هر دو مجموعه را مورد توجه قرار داد و بیان کرد: ارتباط و تعامل این دو مجموعه همیشه موفقیت‌آمیز بوده و یکی از ارتباط‌های خوب این دو مجموعه، در تدوین برنامه پنج‌ساله رقم خورد و این تعامل مؤثر در جلسات کارشناسی منجر به رشد و پختگی طرح شد.
حجت‌الاسلام والمسلمین قمرزاده بیان کرد: تجربه دیگری که با توجه به تعامل مؤثر در بین دو مجموعه می‌تواند انجام پذیرد، طراحی نظامات است و با توجه به فرمایشات حضرت آقا در چندین سال گذشته مبنی بر متوقف کردن آزمون و خطا، ما باید به سمت طراحی نظامات حرکت کنیم و این دو مجموعه، با چهار دهه تجربه این ظرفیت را دارند.
وی یادآور شد: باید طراحی نظامات در تمام عرصه‌ها بر اساس تجربیات همراه باشد و امروز شاهد همراهی این دو مجموعه هستیم و در طراحی الگوی نظامات به یک طرح مشترک دست پیدا کرده و به امضای مدیران هر دو مجموعه رسیده است و در حال تدوین آیین‌نامه آموزشی هستیم.
رئیس مرکز برنامه‌ریزی و نظارت حوزه‌های علمیه خواهران در پایان با بیان اینکه امروز نیازمند یک نظام آموزشی و پژوهشی جامع هستیم تا هر دو مجموعه را در تربیت نیروی انسانی قوی یاری کند، تأکید کرد: گردش روان و مستمر با اعتبارسنجی آمار و اطلاعات دو مجموعه، یکی دیگر از خواسته‌های ما بوده و باید بدانیم، برای پیشبرد اهداف، نیازمند این تبادل اطلاعات هستیم و باید از اطلاعات جزئی هر دو مجموعه آگاه باشیم.

 
  لزوم توجه و بهرهمندی از ظرفیتهای فرهنگی و تبلیغی دو مجموعه حوزویحجت‌الاسلام رجبی معاون فرهنگی تبلیغی حوزه‌های علمیه خواهران هم در این نشست، اظهار کرد: با توجه به ساختار جامعة‌الزهرا‌(س)، ما در دو بخش تبلیغی و فرهنگی ارتباط مستقیم داریم؛ اما ظرفیت این دو مجموعه در حوزه فرهنگی بسیار زیاد بوده و تلاش می‌کنیم، این فرصت‌ها را بیش از پیش به فعلیت برسانیم.
وی به موضوع خانواده و فرزندآوری اشاره کرد و افزود: امکان انجام کارهای فاخر در دو مجموعه وجود داشته و یک کارگروه فرهنگی شکل گرفته و به‌صورت گردشی در مراکز مختلف برگزار می‌شود و موارد مربوط به مباحث تربیتی و تبلیغی به اشتراک گذاشته می‌شود. در مباحث تربیتی هم دو مجموعه می‌توانند، در قالب برنامه پنج‌ساله، گام‌های مؤثر و موفقی بردارند.

ارسال دیدگاه