هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

انقلاب اسلامی اسیر مرزهای جغرافیایی نیست

رئیس جامعة المصطفی العالمیه

انقلاب اسلامی اسیر مرزهای جغرافیایی نیست

رئیس جامعة المصطفی العالمیه گفت: انقلاب اسلامی اسیر مرزهای جغرافیایی نبوده و نیست. نفوذ و حضور این پدیده فرهنگی، به‌دلیل محتوای پیامی است که آن را نمایندگی می‌کند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی در آیین بزرگداشت چهل و چهارمین بهار آزادی در جمع طلاب، اساتید و کارکنان المصطفی، با گرامی‌داشت یاد و خاطره امام خمینی(قد) و شهدای انقلاب اسلامی، افزود: به‌لطف الهی و فداکاری و ایثار خون شهدا، اکنون شجره طیبه انقلاب اسلامی به درختی تناور تبدیل شده و با عزت در عالم می‌درخشد و این انقلاب اسلامی، مسیر تاریخ بشریت را تغییر داد؛ انقلاب اسلامی که پرچمدار ارزش‌های انسانی و الهی به‌شمار می‌آید، به دنبال تحقق یک تمدن جهانی و تحول فرهنگی، اخلاقی و معنوی برای همه بشریت است.
استاد جامعة المصطفی العالمیه ادامه داد: از آغاز، دوستان و دشمنان این حقیقت را درک کردند که انقلاب اسلامی، اسیر مرزهای جغرافیایی نبوده و نیست. نفوذ و حضور این پدیده فرهنگی، به‌دلیل محتوای پیامی است که آن را نمایندگی می‌کند و به دنبال تحقق ارزش‌های معنوی در دنیایی است که اخلاق و معنویت در آن به فراموشی سپرده شده و گم‌گشتگی برای بشریت حاصل گردیده است.
وی با اشاره به ۴۰۰ سال سلطه‌گری تمدن مادی بر سرنوشت بشر که جز ارزش‌های مادی را به رسمیت نشناخته و همه‌چیز در آن بر اساس منافع مادی اصحاب سلطه ارزیابی می‌شود، تصریح کرد: این دوران، تاریخ پرغصه‌ای است که تمدن مادی برای بشریت به‌همراه داشته است. البته در این تمدن، دستاوردهایی نیز در عرصه‌های علمی و فناوری وجود داشته؛ اما حقیقت تلخ این است که این دستاوردها نیز، در خدمت منافع صاحبان سلطه قرار داشته است.
حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی ادامه داد: هرچند کشور ما جزء معدود کشورهایی است که مستقیماً رنج استعمار را تحمل نکرد؛ اما در این سال‌ها عمده جغرافیای عالم جولانگاه استعمار بود و هر کدام از کشورهای مدعی حقوق بشر، خود را صاحب خودخوانده اختیار ملت‌ها در گوشه‌ای از عالم قرار دادند و حتی بر سر تقسیم منافع جهانی، به جان یکدیگر افتاده و خونین‌ترین جنگ‌های تاریخ را رقم زدند.
وی با اشاره به وقایعی مثل استقلال الجزایر، جنگ ویتنام، یمن و فلسطین اشغالی، دستاورد استعمار برای ملل جهان را جز خون‌ریزی، رنج و غارت برای آنان ندانست، و با اشاره به تعبیر فوکویاما از انقلاب اسلامی که آن را روح یک جهان بی‌روح خواند، اظهار کرد: انقلاب اسلامی در دنیایی محقق شد که نه‌تنها ارزش‌های انسانی و اخلاقی در آن به فراموشی سپرده شده که حتی به جنگ آن نیز رفته بود. روحیه سلطه‌جویی تمدن مادی نه فقط در سیاست، اقتصاد و غارت منابع مادی دنبال می‌شود؛ بلکه حتی در فرهنگ و ارزش‌ها نیز، در پی تسلط بر عالم است و گاه ضد ارزش‌ترین هنجارها به‌عنوان ارزش با خونسردی در آن ترویج می‌شوند و اگر کسی آن را نپذیرد، محکوم به مخالفت با حقوق بشر می‌گردد.
رئیس جامعة المصطفی، انقلاب اسلامی را ندای نجات‌بخش بشریت در برابر تمدن سلطه‌جوی مادی‌گرا خواند و گفت: طبیعی است این تمدن سلطه‌جو نمی‌تواند، حضور نسخه رهایی‌بخش و بدیل برای تمدن مادی را بپذیرد. تنها هراس و ناراحتی آنان از انقلاب اسلامی، از دست دادن منافع مادی در یک نقطه جغرافیایی نیست؛ چیزی که بیش از همه، آنان را نگران می‌کند، گفتمان و اندیشه‌ای است که انقلاب اسلامی آن را نمایندگی می‌کند؛ لذا از اساس و بنیاد با این انقلاب مشکل دارند و هرگز آن را برنمی‌تابند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه