هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

اخبار کوتاه جهان

اخبار کوتاه جهان - شماره 740

اخبار کوتاه جهان


  لبنان
پاتک حزبالله به اقدام صهیونیستها: ارتش رژیم صهیونیستی چندی پیش در مرز لبنان ساخت دیوار دفاعی بتنی با ارتفاع ۹ متر را آغاز کرده بود تا مانع دید مرزبانان لبنانی شود؛ حالا رأی‌الیوم نوشته که حزب‌الله ساخت برج دیده‌بانی ۱۸ متری را در مرز آغاز کرده است.
 
  روسیه
اتصال شبکه «شتاب» ایران و «میر» روسیه: رئیس مجلس دومای روسیه: مقرر شد ایران و روسیه با افزایش استفاده از ارزهای ملی در تسویه حساب‌ها، با استفاده از سیستم های پرداخت روسی «میر» و «شتاب» ایرانی تمرکز کنند. به دلیل موقعیت جغرافیایی ایران، این کشور به عنوان یک «پل لجستیکی» بین روسیه و غرب آسیا، آسیای جنوبی و جنوب شرقی نیز در نظر گرفته می‌شود.
 
  انگلیس
مراسم ۳ روزه تاجگذاری پادشاه انگلیس! کاخ باکینگهام جزئیات برگزاری مراسم تاجگذاری چارلز سوم را منتشر کرد که طبق آن قرار است این مراسم سه روز به طول بینجامد. این درحالیست که مراسم تاجگذاری ملکه سابق این کشور فقط سه ساعت طول کشیده بود.
رسواییِ ناپدیدشدن ۱۳۶ کودک پناهجو در انگلیس: این کودکان در هتل متعلق به وزارت کشور ناپدید شدند. روزنامه انگلیسیِ آبزرور نوشته باندهای قاچاق انسان در این ماجرا دست دارند. وزیر کشور دولت در سایه انگلیس این موضوع را هولناک و شرم‌آور توصیف کرده. وزیر مهاجرت انگلیس پارسال هم از ناپدیدشدن ۱۴۲ مهاجر خبر داده بود.
 
  ژاپن
رکورد بیسابقه مرگ و میر کرونایی در ژاپن: ژاپن با موج جدیدی از مرگ و میرهای کرونا مواجه شده است و در ماه جاری تاکنون 8 هزار و ۱۰۳ نفر جان خود را از دست دادند. این رقم بالاترین آمار ماهانه از زمان شروع همه‌گیری کرونا در ژاپن است.
 
  آمریکا
صعود یک پلهای ایران در اوپک: آژانس بین‌المللی پول، تولید نفت ایران در آخرین ماه ۲۰۲۲ را ۲.۷۲ میلیون بشکه در روز اعلام کرد و از صعود ایران به جایگاه چهارم بزرگ‌ترین تولیدکنندگان اوپک خبر داد. ایران که در پی تحریم‌های غیرقانونی آمریکا با کاهش قابل توجه تولید نفت مواجه شده و از دومین تولیدکننده بزرگ اوپک به جایگاه پنجم نزول کرده بود.
اخراج فلهای در غولهای فناوری آمریکا: گوگل، مایکروسافت، آمازون و سایر شرکت‌های فناوری آمریکا در سال گذشته بیش از ۷۰ هزار کارمند خود را به دلیل تورم و ترس از رکود اخراج کرده‌اند.
هراس و وحشت «پمپئو» از انتقام ایران: وزیر خارجه سابق آمریکا در کتاب خود نوشت: ما می‌دانیم که ایران توانایی عملیات در داخل خاک آمریکا را دارد؛ بنابراین یک سال و نیم پس از خروجم از کار در بخش دولتی، من هنوز پروتکل‌های امنیتی را حفظ می‌کنم. زندگی خودم، همسرم و فرزندم تحت تأثیر قرار گرفته و آنها بدون تدابیر شدید امنیتی نمی‌توانند کارهای عادی و روزمره خودشان را انجام دهند.
موج تازه اعتراضات گسترده علیه پلیس آمریکا: پلیس آمریکا سرانجام فیلم کامل شکنجه و قتل «تایر نیکولز» ۲۹ ساله توسط نیروهای پلیس شهر «ممفیس» را منتشر کرد. انتشار این فیلم و نحوه قتل و ضرب‌وشتمِ نیکولز بار دیگر خشم و احساسات مردم را برانگیخته و موجب تظاهرات گسترده‌ای در شهرهای مختلف آمریکا شده است. مردم در اعتراض به رفتار وحشیانه پلیس آمریکا در شهرهای نیویورک، آتلانتا، جورجیا، ممفیس، تنسی، واشنگتن دی‌سی دست به تجمع زدند و در برخی از شهرها، پلیس و معترضان درگیر شدند.
شکستن شیشه و آتش زدن مصداق تروریسم است! در حالی که ایران در مرکز اتهامات غرب به‌دلیل حفظ امنیت شهروندان خود در اغتشاشات است، رئیس پلیس آتلانتای آمریکا آشوب‌های این شهر در اعتراض به قتل یک معترض به دست پلیس را تروریسم خواند و مصادیق آن را هم مشخص کرد. او گفته که نیاز به دانشمند هوافضا یا وکیل نیست تا بگوید شکستن شیشه‌ها یا آتش‌زدن اعتراض نیست بلکه تروریسم است.
 
  هلند
اهانت به قرآن کریم اینبار در هلند: «ادوین واگنسولد» رهبر هلندی گروه راست افراطی، اروپاییان میهن‌پرست علیه اسلامی شدن غرب (PEGIDA) یک نسخه از قرآن کریم را در هلند هتک حرمت کرد. این سرکرده ضداسلام فیلمی در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد و گفت که از شهر لاهه برای تخریب قرآن مجوز دریافت کرده است.
 
 فلسطین
واکنش حماس به بمباران نوار غزه و پاسخ مقاومت: سخنگوی رسمی جنبش مقاومت فلسطین: بمباران نوار غزه توسط صهیونیست‌ها ادامه جنایت اشغالگران علیه ملت فلسطین در کرانه باختری، قدس و در درون سرزمین‌های اشغالی است. مقاومت شجاع در نوار غزه به وظیفه خود در دفاع از ملت فلسطین و مقدسات آن ادامه می‌دهد و به عنوان زره ملت فلسطین و شمشیر آن باقی خواهد ماند. مقابله با جنایت رژیم صهیونیستی حق مسلم ملت قهرمان فلسطین است.
 
  رژیم اشغالگر صهیونیستی
بحران اقتصادی بیسابقه در رژیم کودککش: «لیبرمن» وزیر دارایی سابق رژیم صهیونیستی: اسرائیل در آستانه یک بحران اقتصادی است که پیش از این هرگز ندیده است. کابینه اسرائیل در تلاش است تا این موضوع را از اسرائیلی‌ها پنهان کند. نتانیاهو و اعضای کابینه او حقیقت را می‌دانند و هیچ طرفی حاضر نیست دروغ‌های آنها را بپذیرد که این موضوع  نشان می‌دهد اسرائیل در آستانه یک بحران اقتصادی بی‌سابقه است.
 
  کانادا
کشف ۱۷۰ گور ناشناس بومیان کانادا در یک مدرسه: شبکه سی‌بی‌سی کانادا در گزارشی از کشف بیش از ۱۷۰ گور فاقد نشان خبر داد که متعلق به کودکان بومی کاناداست که در مدارس شبانه‌روزی تحت کنترل کلیسا تحصیل می‌کرده‌اند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه