هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

اخبار کوتاه جهان

اخبار کوتاه جهان - شماره 739

اخبار کوتاه جهان


  عربستان
عربستان یک شرط به حج اضافه کرد: وزارت حج و عمره عربستان: زائرانی که مایل به ادای حج امسال هستند مؤظفند تمام دُزهای واکسیناسیون کووید-۱۹ را تکمیل کنند و همچنین واکسن مننژیت و واکسن آنفلوآنزای فصلی را دریافت کنند.

 
  اروپا
عقبنشینی اروپاییها درباره سپاه: قریب به اتفاق اظهارات وزرای امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا از یک عقب‌نشینی آشکار دربرابر قطعنامه بدعت‌گونه پارلمان اروپا درخصوص افزودن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به فهرست سازمان‌های موسوم به تروریستی حکایت دارد.

 
  انگلیس
گاردین: سوناک در برابر ایران درمانده است: «سایمون تیسدال» تحلیلگر حوزه غرب آسیا در روزنامه گاردین، این هفته در مقاله‌ای با عنوان «انگلیس در پی اعدام علیرضا اکبری توسط ایران، دست و پا چلفتی و ناتوان به نظر می‌رسد»، عملا تاریخ سیاست لندن علیه ایران را در یک جلسه محاکمه فشرده، به ناکارآمدی و شکست متهم کرد. به نوشته سایمون تیسدال، دلیل توهین نخست‌وزیر و وزیر خارجه بریتانیا به ایران این است که تهران نه از نظر دیپلماتیک قابل نفوذ است، نه در مقابل تحریم‌ها ضعف نشان می‌دهد.
انگلیس غیرمستقیم از روسیه نفت میخرد: روزنامه دیلی‌تلگراف انگلیس: خریداران محصولات انرژی در انگلیس، واردات نفت از بزرگترین شرکت پالایشی هند را افزایش داده‌اند؛ این شرکت هندی نیز واردات نفت خام از روسیه را افزایش داده است. این یعنی، خریداران محصولات انرژی در انگلیس، واردات مستقیم از روسیه را با واردات از سایر شرکت‌هایی که مشتری روسیه هستند جایگزین کرده‌اند.

 
  آمریکا
صادرات نفت ایران بدون توافق هم افزایش یافت: رویترز: آمار منابع غربی نشان می‌دهد، صادرات نفت ایران در دو ماه آخر سال ۲۰۲۲، با وجود تحریم‌های آمریکا، به رکورد بالای جدیدی صعود کرد و شروع قوی در ابتدای سال ۲۰۲۳ داشته است. شرکت مشاوره انرژی «اس وی بی اینترنشنال» اعلام کرد، صادرات نفت ایران در دسامبر به ۱.۱۳۷ میلیون بشکه در روز رسید که ۴۲ هزار بشکه در روز در مقایسه با نوامبر افزایش داشت و بر مبنای برآوردهای قبلی، بالاترین آمار صادراتی بود که این شرکت در سال ۲۰۲۲  گزارش کرده بود.
قسمتی از دریایخزر یخ زد: خبرگزاری ORIENT: سرمای غیرعادی ساحل خزر را با پوششی سفید پوشانده که بیش از ۳۰ درصد از ارقام معمول برای این زمان است. دریاچه خزر، امسال کمی شبیه اقیانوس منجمدشمالی شده و در ضخامت بی‌سابقه‌ای یخ دارد‌‌.
آمریکا: نیروهای اوکراینی را آموزش میدهیم: رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا: از این هفته کار آموزش نیروهای اوکراینی آغاز خواهد شد و به حمایت از اوکراین تا زمانی که جنگ جریان دارد، ادامه خواهیم داد.

 
  کره جنوبی
اظهارات ضدایرانی رئیسجمهور کرهجنوبی در امارات: «یون‌سوک‌یول» رئیس‌جمهور کره‌جنوبی در ابوظبی در دیدار با ۱۵۰ سرباز کره جنوبی مستقر در امارات، در اظهاراتی خارج از عرف دیپلماتیک مدعی شد که ایران دشمن امارات است و دشمن ما نیز کره شمالی است. در نتیجه ما وضعیتی بسیار شبیه به امارات داریم.

 
 اوکراین
کمک نظامی ۲.۵ میلیارد دلاری آمریکا به اوکراین: وزارت دفاع آمریکا از بسته جدید کمک نظامی خود به اوکراین به مبلغ ۲.۵ میلیارد دلار خبر داد.

 
  فلسطین
اسیر فلسطینی پس از ۴۰ سال آزاد شد: «ماهر یونس» پس از گذران ۴۰ سال اسارت در زندان‌های رژیم صهیونیستی، سرانجام به جمع خانواده خود بازگشت. دو هفته پیش نیز «کریم یونس» پسر عموی ماهر یونس پس از ۴۰ سال اسارت از زندان آزاد شد.

 
  فرانسه
اختلال در عمدهفروشی بنزین و گازوئیل در فرانسه: با شروع اعتصاب سراسری در فرانسه، عمده‌فروشی بنزین و گازوئیل از سه پالایشگاه تحت مدیریت شرکت توتال مختل شد.

 
  ایتالیا
​​​​​​​
دستگیری رئیس مافیای سیسیلی بعد از ۳۰سال: پلیس ایتالیا می‌گوید «متئو مسینا دنارو» رئیس مافیای «کوزا نوسترا» سیسیل را که از سال ۱۹۹۳ تحت تعقیب بود دستگیر کرده است. دنارو بعد از ۳۰ سال فرار در حالی که در یک کلینیک خصوصی تحت عمل جراحی بود، دستگیر و به مکان نامعلومی منتقل شد.

 
  روسیه سوخو-۵۷ مجهز به پهپاد شد: به گفته منابع روس، نیروی هوایی روسیه، جنگنده‌های سوخو-۵۷ را به امکان پرتاب پهپاد از محفظه سلاح در داخل جنگنده تجهیز کرده است. پهپادهای رادارگریزِ همراه این جنگنده می‌توانند در شرایط پارازیت بالا پرواز کنند و از سامانه‌های پیشرفته پدافند هوایی بدون شناسایی توسط رادارهای دشمن دور بزنند و حملات انتحاری انجام دهند.

 
  سوئد چراغ سبز سوئد برای اهانت به قرآن کریم: راشاتودی: سخنگوی پلیس سوئد در اقدامی اسلام‌ستیزانه گفته است که به رهبر اسلام‌ستیز یکی از احزاب افراطی اجازه داده تا در راهپیمایی مقابل سفارت ترکیه، قرآن را بسوزاند.

 
  رژیم اشغالگر صهیونیستی تحلیلگر صهیونیست: اسرائیل در آستانه جنگ داخلی قرار دارد: «یوسی ملمن» تحلیل‌گر سرشناس نظامی - امنیتی رژیم صهیونیستی: ۱۲۵ هزار نفر علیه نتانیاهو به خیابان آمدند. بحران اسرائیل ممکن است به جنگ داخلی منجر شود.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه