هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

اخبار کوتاه جهان

اخبار کوتاه جهان - شماره 736

اخبار کوتاه جهان

  افغانستان
طالبان کار زنان در مؤسسات غیردولتی را ممنوع کرد: منابع خبری با انتشار نامه‌ای به نقل از وزارت اقتصاد دولت موقت طالبان اعلام کردند که این وزارت به‌صورت رسمی کار زنان در مؤسسات غیردولتی داخلی و خارجی را ممنوع اعلام کرده است.

  فرانسه
حواله خرید هیزم در فرانسه: اروپا پس از محدود کردن خرید نفت، گاز، زغال سنگ و برق روسیه برای مجازات مسکو به‌دلیل عملیات نظامی‌اش در اوکراین، در بحبوحه یک بحران انرژی بی‌سابقه و عمدتاً خودساخته است. رسانه‌های فرانسوی گزارش دادند دولت برای ساکنان خانه‌هایی که خانه خود را با هیزم گرم می‌کنند شروع به پرداخت حواله‌های ۵۰ تا ۲۰۰ یورویی برای کمک به آنها در هزینه‌ها کرده‌ است.

  آمریکا
روایت خبرنگار آمریکایی از فعالیت رباتهای سعودی علیه ایران: «الی کلیفتون» خبرنگار آمریکایی، ۳ سال پیش نوشته بود: بررسی 6 هزار حساب کاربری نزدیک به سعودی‌ها نشان می‌دهد؛ آن‌ها در عملیات‌هایی مثل سفیدسازی حقوق‌بشر در عربستان، حمایت از جنگ علیه یمن و تلاش برای تغییر حکومت در ایران شرکت داشته‌اند. این حساب‌ها که بیش از ۲۹ میلیون توییت تولید کرده‌اند، توسط یک شرکت مستقر در عربستان سعودی اداره می‌شوند.
رسانههای اجتماعی سانسورچی دولت آمریکا‌‌: مدیر عامل توییتر: تمامی رسانه‌های اجتماعی مشغول سانسور شدید بوده و دولت آمریکا در این زمینه دخالت چشمگیر داشته و گاهی به طور آشکار فرمان می‌دهد. به عنوان مثال گوگل برخی از لینک‌ها را ناپدید می‌کند.
رشد ۱۰ شاخص کلان اقتصاد ایران در سال ۲۰۲۳: صندوق بین‌المللی پول با ترسیم چشم‌انداز مثبت از اقتصاد ایران در سال ۲۰۲۳، پیش‌بینی کرد، ۱۰ شاخص کلان اقتصاد ایران در این سال با رشد و بهبود نسبت به سال قبل از آن مواجه شود.
اطلاعات ۴۰۰ میلیون کاربر توییتر در دارکوب به فروش گذاشته شد: به گزارش تک سایبر اکسپرس در یکی از بزرگ‌ترین رخنه‌های امنیتی تاریخ توییتر، اطلاعات ۴۰۰ میلیون کاربر این شبکه اجتماعی در دارک‌وب برای فروش عرضه شده است. هکرها برای نمونه اطلاعات ۱۰۰۰ اکانت سرشناس مثل بنیان‌گذار اتریوم و ترامپ را به اشتراک گذاشته‌اند.

  عربستان
افشاگری اپوزسیون علیه یکدیگر ادامه دارد: فایل صوتی دیگری در صفحات اپوزسیون منتشر شده که در آن ساناز قاضی‌زاده (شبکه منوتو و اینترنشنال) از تجاوز جنسی مدیران اینترنشنال می‌گوید: با اینکه پول خوبی می‌دهند اما فضا مسموم است. در بخش دیگری از این فایل صوتی افشا شده، قاضی‌زاده به ارتباط گروهک تروریستی الاحوازیه با اینترنشنال اشاره می‌کند.

 عراق
«الکاظمی» از بیم محاکمه به امارات گریخت: یک عضو مجلس عراق ادعا کرد، «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر سابق عراق از بیم محاکمه شدن از طریق کردستان عراق به دُبی گریخته است. این عضو ائتلاف الفتح تأکید کرد: الکاظمی متهم به فساد، اعمال نظر در دستگاه‌های امنیتی و ترور فرماندهان پیروزی است.

  رژیم اشغالگر صهیونیستی
رژیم صهیونیستی ماهواره جاسوسی به فضا فرستاد: رژیم صهیونیستی ماهواره‌ای به نام « ایروس 3-c» را برای جاسوسی از ایران و سوریه به فضا فرستاد. شرکت اسرائیلی «Imagist Intenational»، تصاویر و خدمات ماهواره‌ای ارائه می‌کند و معمولاً تصاویری از تأسیسات هسته‌ای ایران یا آثار خسارات به سایت‌هایی که در حملات هوایی رژیم صهیونیستی در سوریه مورد هدف قرار گرفته‌اند، منتشر می‌کند.

  انگلیس
بدهی دولت انگلیس رکورد زد: داده‌های اداره ملی آمار انگلیس (ONS) نشان می‌دهد که استقراض دولت این کشور در ماه نوامبر به میزان بی‌سابقه ۲۲ میلیارد پوند (۲۷ میلیارد دلار) رسیده که بالاترین رقم ماهانه از زمان شروع رکوردها در سال ۱۹۹۳ بوده است.

  اوکراین
ایران یک موشک هم به روسیه نداده است: رئیس اطلاعات نظامی اوکراین به‌رغم موج رسانه‌ای غرب مبنی بر اینکه ایران به روسیه موشک تحویل داده و قصد دارد مجدد این کار را انجام دهد، گفت: ایران هرگز یک موشک هم تحویل نداده است.

  روسیه
آمریکا مستقیما پوتین را تهدید به قتل میکند: لاوروف: وزیر خارجه روسیه: واشنگتن پا را فراتر از همه گذاشته، برخی مسئولان پنتاگون تهدید به وارد کردن ضربه‌ای برای قطع سر کرملین می‌کنند، در واقع ما درباره تهدید به حذف فیزیکی رئیس‌جمهوری روسیه صحبت می‌کنیم. فردی که چنین افکار و ایده‌هایی دارد، باید قدری درباره عواقب احتمالی چنین طرح‌هایی فکر کند. احتمال درگیری مسلحانه میان قدرت‌های هسته‌ای وجود دارد.
جدیت پوتین برای انتقام: رئیس‌جمهور روسیه فرمان اقدامات تلافی‌جویانه برای تعیین سقف قیمت نفت روسیه را امضا کرد. پوتین به‌طور خاص عرضه نفت و فرآورده‌های نفتی از روسیه را برای کسانی که سقف قراردادها را تعیین می‌کنند، ممنوع کرد.

  یمن
بیش از ۱۱هزار کودک یمنی قربانی شدهاند: گزارش آماری صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) نشان می‌دهد که تعداد کودکان یمنیِ قربانیِ تجاوزگری ائتلاف سعودی به یمن از مرز 11 هزار نفر فراتر رفته است.

  عمان
​​​​​​​
عزم عمان برای مقابله با رژیم کودک‌کش: خبرگزاری عمانی واف: مجلس شورای عمان با اصلاح قانون تحریم رژیم صهیونیستی قصد دارد، گستره تحریم علیه این رژیم را بیشتر کند تا هرگونه تعامل با صهیونیست‌ها توسط اشخاص حقیقی و حقوقی عمانی جرم شناخته شود. طبق این اصلاحیه قطع رابطه با رژیم صهیونیستی شامل روابط اقتصادی، ورزشی و فرهنگی می‌شود؛ چه این روابط در دنیای واقعی باشد و چه در فضای مجازی.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه