هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

اخبار کوتاه ایران

اخبار کوتاه ایران - شماره 736

اخبار کوتاه ایران

  داروی ایرانی کاهش عوارض کرونا ثبت جهانی شد: با تلاش‌های صورت گرفته توسط محققان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان اعضای پارک فناوری پردیس، داروی کاهش عوارض کرونای سالیراویرا که خردادماه سال ۱۴۰۰ تولید و رونمایی شده بود، گواهی ثبت اختراع جهانی دریافت کرد.
 
  برتری ایران در عرصه پهپاد: رئیس ستادکل نیروهای مسلح: ایران یکی از پنج قدرت پهپادی جهان محسوب می‌شود. توان پهپادی نیرو‌های مسلح در بیش از ۱۵ رشته عملیاتی تثبیت شده است. فرمانده سابق سنتکام بیان کرد که «برای نخستین‌بار در دوران بعد از جنگ جهانی دوم برتری هوایی آمریکا به‌هم خورده است و دیگر ما نمی‌توانیم در صحنه‌ای که ایرانی‌ها حضور پهپادی دارند، برتری هوایی داشته باشیم.»
 
  تعمیر شناورهای روسیه توسط متخصصان ایرانی: برای اولین بار شناوری از کشور روسیه برای تعمیر و به روزرسانی وارد مجتمع کاسپین شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) شد. متخصصان و کارکنان شرکت صدرا هم اکنون در تلاش برای رفع برخی آسیب های وارد شده به این کشتی فله‌بر هستند.
 
  ساخت دارو از مشتقات آبسنگین: رئیس سازمان انرژی اتمی: سالانه ۱ میلیون بیمار از ظرفیت رادیو دارویی استفاده می‌کنند. تولید داروهای جدید بر پایه آب سنگین در دستور کار سازمان انرژی اتمی قرار دارد.
 
  حمله سایبری به پیامرسانهای ایرانی خنثی شد: مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت: در ساعت اوج استفاده مردم از پیام‌رسان‌‌های داخلی، حملات شدید منع خدمت توزیع‌شده (DDoS) از خارج کشور جهت جلوگیری از سرویس‌دهی مناسب پیام‌رسان‌ها آغاز شد و با سرویس DDoS mitigation که ساخته‌ جوانان ایرانی است، جلوی حمله گرفته شد. چتر مقابله با این حملات شامل تمام سرویس‌های داخلی خواهد شد.
 
  آغاز ثبتنام مشمولان حج ۱۴۰۲: معاون امور حج و عمره سازمان حج و زیارت: ثبت‌نام مشمولان حج ۱۴۰۲ از ۳۰ دی‌ماه آغاز می‌شود.
 
  «زنانخانهدار» میتوانند حق بیمه داشته باشند: زنان خانه‌دار نیز همانند سایر اقشار می‌توانند با پرداخت حق بیمه به سازمان تامین اجتماعی از خدمات بازنشستگی و ... استفاده کنند و این در حالی است که زنان مجرد هم می‌توانند پدر و مادر خود را تحت پوشش این بیمه قرار بدهند.
 
  مرسوله پستی دیر به دستتان رسید غرامت بگیرید: وزیر ارتباطات: بر اساس مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی، سرویس‌های پستی ویژه که موعد دارند، اگر تحویلشان دیرتر شود شرکت پست باید غرامت پرداخت کند. اگر افراد با چنین مشکلی مواجه شدند، می‌توانند از طریق تماس تلفنی با ۱۹۵ که سامانه پاسخگویی ماست پیگیری کنند. همچنین از طریق سایت شرکت ملی پست نیز می‌توانند درخواست غرامت خود را ثبت کنند.
 
  دستگیری سرشاخههای قیمتگذاری جعلی ارز: روابط عمومی وزارت اطلاعات با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد: تعدادی از گردانندگان و سرشاخه‌های قیمت‌گذاری جعلی ارز‌های خارجی در کشور شناسایی و دستگیر شدند.
 
 از بورس کالا خودرو بخرید: سخنگوی وزارت صمت: قیمت خودرو در بازار آزاد قیمت‌سازی است. قیمت خودرو چیزی است که در بورس عرضه می‌شود. کسانی که می‌خواهند خودرو بخرند از طریق بورس کالا اقدام کنند. از این به بعد هم عرضه‌ها در بورس کالا تقویت می‌شود.
 
  مسافر میتواند پرواز با تأخیر ۲ ساعت را لغو و بهای بلیت را دریافت کند: طبق آخرین اصلاحیه آیین حقوق مسافر، در صورتیکه تأخیر بیش از دو ساعت به‌طول بینجامد مسافرین می‌توانند نسبت به انصراف از پرواز و دریافت بهای کامل بلیت خود اقدام کند.
 
 پنجشنبه و جمعهها روی لینک ناشناس کلیک نکنید: رئیس پلیس فتا: اکثر لینک‌های آلوده در پنجشنبه و جمعه‌ها برای مخاطبان ارسال می‌شود، مخاطبان در ایام آخر هفته بر روی لینکی که نمی‌شناسند، اصلا کلیک نکنند. کلاهبرداری به اسم «سامانه ثنا» هنوز در صدر کلاهبرداری از طریق لینک‌های آلوده است.
 
 حج ۱۴۰۲ دو نرخی شد: رئیس سازمان حج و زیارت: حج سال آینده دو نرخی خواهد بود، زیرا افرادی که سال ۱۳۹۹ ثبت‌نام و پول واریز کردند، برای آنها ارز ۹ هزار تومانی تخصیص داده شده است چون قیمت ارز پایین‌تر از الان بود. افرادی که در اولویت دوم قرار دارند و می‌خواهند جدید ثبت‌نام کنند با ارزی که توسط دولت اعلام خواهد شد اعزام می‌شوند.
 
  تولید کارت ملی بومی شد: مدیرکل ثبت احوال تهران: در تهران ۲ میلیون کارت هوشمند ملی معوقه داشتیم و الان ۱.۵ میلیون کارت تحویل شده و تا ماه آینده همه کارت‌ها تحویل داده می‌شود. الان خودمان تولیدکننده کارت ملی هوشمند هستیم و از این پس بعد از انجام مراحل ثبت‌نام، کارت هوشمند ملی فوری صادر می‌شود.
 
  وام ۱۵۰ میلیونی برای مشاغل خرد و خانگی: بسیج سازندگی برای حمایت از مشاغل خرد و خانگی و صنایع تبدیلی تا ۱۵۰ میلیون تومان وام می‌دهد. این تسهیلات با ۴ درصد سود قرض‌الحسنه بوده و زمان بازپرداخت آن ۷ ساله است.
 
  بومیسازی دانش شناسایی ژنتیکی: متخصصان ایرانی در سال‌های گذشته با وجود تحریم‌ها، موفق به بومی‌سازی دانش شناسایی ژنتیکی در داخل کشور شدند. با استفاده از این دانش، تاکنون هویت بیش از هزار شهید گمنام شناسایی شده است.
 
  ۲۷۰۰ نخبه به کشور بازگشتند: باقری‌مقدم، قائم‌مقام بنیاد ملی نخبگان: بیش از ۲۷۰۰ نفر از نخبگان ایرانی مقیم خارج که در ۱۰۰ تا ۲۰۰ دانشگاه برتر دنیا مشغول به فعالیت‌های علمی بوده‌اند، به ایران برگشته‌اند. بنیاد ملی نخبگان در حال راه‌اندازی و اجرای طرحی تحت عنوان بازگشت هزار نخبه به کشور است که این کار باید با حمایت دولت، سازمان برنامه و بودجه و معاونت علمی و فناوری انجام شود.
 
  صنعت فولاد ایران، رتبه هفتم جهان شد: سعیدی، تولیدکننده فولاد: ایران طی سال‌های اخیر در میان ١٠ کشور برتر تولیدکننده فولاد قرار داشته و در ماه نوامبر با تولید ٢.٩ میلیون تن به رده هفتم صعود کرد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه