هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

دومین سالگرد ارتحال آیت‌الله مصباح یزدی(ره) برگزار شد

با حضور آیت‌الله‌العظمی نوری همدانی

دومین سالگرد ارتحال آیت‌الله مصباح یزدی(ره) برگزار شد

دومین سالگرد ارتحال آیت‌الله مصباح یزدی(ره) با حضور حضرت آیت‌الله نوری همدانی، آیات‌ حسینی بوشهری رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، شب‌زنده‌دار عضو شورای‌عالی حوزه‌های علمیه، سیدمحمد غروی عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه، حجت‌الاسلام والمسلمین واعظی رئیس دفتر تبلیغات اسلامی، علما و شخصیت‌های حوزوی، 8 دی در شبستان امام خمینی(قد) حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) برگزار شد.


  آیتالله مصباح(ره) چراغی فرا راه مردم و طلاب بود
​​​​​​​
آیت‌الله محمدرضا مدرسی یزدی در این مراسم، ضمن اشاره به روایت «من تعلم لله‏ وعمل لله‏ وعلم لله‏ دعی فی ملکوت السماوات عظیماً»، با تأکید بر اینکه تاریخ امامیه از زمان ائمه(ع) تا به امروز متصلا مشحون از علمای بزرگ و تأثیرگذار بوده است، اظهار کرد: در میان علما، برجستگی‌های خاص برخی از ایشان در مقام بروز، آشکارتر و روشن‌تر است.
عضو فقهای شورای نگهبان در ادامه، ضمن اشاره به تفاوت ظهور و بروز ویژگی‌های شخصیتی و قابلیت‌های علما، توجه به متغییرهای زمانی را، یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین عوامل بروز تجلیات توصیف کرد و گفت: زمان‌های متعدد، اقتضائات گوناگونی دارد. یکی از متغیرهایی که تأثیر بسزایی در بروز استعدادها و شخصیت‌های علما دارد، متغیرهایی است که همراه زمان، آشکار و پدیدار می‌شود.
این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه وقتی به روایات و بیانات معصومین(ع) رجوع می‌کنیم، می‌بینیم نسبت به اقتضای زمان عنایت ویژه‌ای دارند، اظهار کرد: از پیامبر اعظم(ص) نقل شده که می‌فرمایند؛ «علی‌‌العاقل أن‌یکون بصیراً بزمانه»؛ شایسته است که مؤمن عاقل بصیر به زمانش باشد.
این استاد حوزه علمیه، به برخی از اسناد روایی در رابطه با اهمیت توجه به اقتضائات زمانه اشاره و ابراز کرد: مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی، عالم به زمانش بودند؛ عالم زمان، هیچ‌گاه گرفتار شبهه‌ها و فتنه نمی‌شود و در عین اینکه خود، راه را پیدا می‌کند، می‌تواند راهبر دیگران هم باشد.
وی افزود: آیت‌الله مصباح یزدی(ره) علاوه بر ویژگی‌های متعددی که داشتند، زمان‌شناس و فرصت‌شناس قهاری بودند و فرصت‌هایی را که خداوند متعال و جامعه در اختیار ایشان قرار می‌داد، می‌شناخت و از آنها استفاده می‌کرد؛ با بازشناسی و تشخیص عمیق نیازها و ریشه‌یابی آنها، وارد میدان پاسخ به نیازها می‌شد.
عضو فقهای شورای نگهبان، به تلاش‌های فاخر و علمی آیت‌الله مصباح یزدی(ره) در مقابله با امواج لیبرالیسم، امپریالیسم و کمونیسم اشاره و اذعان کرد: ایشان تلاش علمی فاخری را در پاسداری از سنگرهای ایدئولوژی اسلام رقم زده و در دفاع از جبهه حق و اسلام مقالات ارزشمندی را در مقابل نظریات نوی دین‌ستیزانه نگاشتند.
وی ضمن اشاره به رویکرد لیبرالیسم و سکولاریسم در دین‌زدایی از مسائل اجتماعی، افزود: آیت‌الله مصباح یزدی(ره) با تشخیص درست زمان و نیازها، با تمام قوا در میدان عمل وارد شدند و تا اندازه‌ای که قدرت داشتند، اندیشمندان را با خود همراه ساخته و وارد صحنه پاسخ به نیازهای معرفتی جوامع شدند.
آیت‌الله مدرسی یزدی، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(قد) را از خدمات ارزشمند و باقیات‌الصالحات علامه مصباح یزدی(ره) توصیف کرد و با بیان اینکه راه خدا و در‌های رحمت الهی همیشه باز است، ابراز کرد: آیت‌الله مصباح یزدی(ره)، دربردارنده معیارها و میزان‌های استاد فاخری‌ است که در بیان امیرالمؤمنین علی(ع) بدان اشاره شده است. آن حضرت می‌فرمایند: «وما برح لله عزت آلاؤه فی‌البرهة بعدالبرهة و فی أزمان الفترات عباد ناجاهم فی فکرهم وکلمهم فی ذات عقولهم، فاستصبحوا بنور یقظة فی [الأسماع و‌‌الأبصار] الأبصار و‌‌الأسماع و‌‌الأفئدة …»؛ خداوند که نعمت‌های او گران‌قدر است، در دوره‌های مختلف روزگار و در دوران جدایی از رسالت، بندگانی داشته که با آنان در گوش جانشان زمزمه می‌کرد و در درون عقلشان با آنان سخن می‌گفت: آنان چراغ هدایت را با نور بیداری در گوش‌ها و دیده‌ها و دل‌ها برمی‌افروختند. کسانی که خداوند متعال در گوش جانشان با آنها زمزمه می‌کند، مصباح تاریکی‌ها و راهبر بیابان‌های حیرت و سرگردانی هستند.
آیت‌الله مدرسی یزدی در ادامه، با اشاره به فتنه‌های اخیر کشور، اظهار کرد: همواره باید به یاد داشته باشیم که گوهر گران‌بهای جمهوری اسلامی، این کشور و ملت را از حلقوم استعمارگران بیرون کشیده است و دست‌های ناپاک و پنجه‌های خون‌آلود استکبار را کوتاه نمود. دشمن کینه‌توزی که لقمه ایران از چنگ آن خارج شده، آرام نخواهد گرفت.
وی یادآور شد: هر عاقلی باید عارف به زمان بوده، دوست و دشمن را به‌درستی تشخیص داده و روش‌هایی را که در برابر دشمن به‌کار می‌گیرد، خوب بشناسد و با فرصت‌شناسی و زمان‌شناسی درست، دشمنان را منکوب کند.
عضو فقهای شورای نگهبان، قدرت ایمان، بصیرت و زمان‌شناسی ملت و هدایت‌های داهیانه رهبر معظم انقلاب اسلامی را مهم‌ترین عامل شکست و خنثی شدن توطئه فراگیر و سهمگین دشمن توصیف و اظهار کرد: آیت‌الله مصباح یزدی(ره) چراغی فرا راه مردم و طلاب بود که همه وجودش همچون شمع می‌سوخت تا حوزه و فضلا و طلاب آگاه بوده، دانایی خود را به تمام جامعه سرازیر و نورافشانی نمایند.
گزارش: سیدامیر سجادی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه