هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

اخبار کوتاه جهان

اخبار کوتاه جهان - شماره 733

اخبار کوتاه جهان


  آمریکا□ آمریکا راکت‌اندازهای دستکاری شده به اوکراین داد: وال‌استریت ژورنال به نقل از مقامات آمریکایی نوشت که واشنگتن مخفیانه تغییراتی در راکت‌انداز هایمارس که به اوکراین داده بود ایجاد کرده تا نتوان از آن‌ها برای شلیک موشک‌های دوربرد به روسیه استفاده کرد.
□ اذعان دستگاه‌های جاسوسی دشمن به مصون بودن ایران در برابر اغتشاشات: آوریل هاینس، مدیر اطلاعات ملی آمریکا درباره اغتشاشات گفت که جمهوری اسلامی ایران این موضوع را تهدیدی علیه ثبات خود نمی‌بیند. آمیت ساعار، تحلیلگر ارشد اطلاعات ارتش رژیم صهیونیستی نیز اذعان کرده که این اغتشاشات قادر به تهدید موجودیت نظام حاکم بر ایران نیست.
□ اعتصاب در ۱۵ فرودگاه بزرگ آمریکا: کارکنان ۱۵ فرودگاه در سراسر آمریکا از جمله در نیویورک، دالاس، واشینگتن دی‌سی، لس‌آنجلس، در اعتراض به حقوق خود اعتصاب کردند.
□ قاضی آمریکایی حکم به مصونیت بن‌سلمان در قتل خاشقچی داد: جان بِیتس قاضی فدرال واشنگتن در حکمی با پذیرفتن موضع دولت آمریکا، گفت: بن‌سلمان در پرونده قتل خاشقچی، به‌عنوان رئیس یک دولت خارجی از مصونیت حاکمیتی برخوردار است و این دادخواست را رد کرد. بیتس اما تصریح کرد که شکایت مدنی نامزد خاشقچی، استدلالی «قوی» و «شایسته» مبنی بر اینکه ولی‌عهد سعودی در این قتل دست داشته، ارائه می‌کند.
□ ماهواره یوتل‌ست، پرس تی‌وی را از فهرست خود خارج کرد: ماهواره یوتل‌ست، شبکه خبری انگلیسی‌زبان ایران (پرس تی‌وی) را به‌دلیل تحریم‌های اتحادیه اروپا از فهرست این ماهواره حذف و پخش برنامه‌های آن را قطع کرد. این اقدام شرکت یوتل‌ست بر خلاف مقررات بین‌المللی و آزادی رسانه‌هاست.

 
  عراق□ نیروهای مرزبانی عراق در مرزهای ایران و ترکیه مستقر شدند: سخنگوی فرماندهی نیروهای مسلح عراق: نخست‌وزیر دستور داده نیروهای مرزبانی کنترل خط مرزی با ایران و ترکیه را به دست گیرند و پس از این دستور، فرماندهی نیروهای مرزبانی مأموریت خود را آغاز کرده‌ است. عراق نمی‌پذیرد از خاکش برای تجاوز به هیچ کشور همسایه‌ای استفاده شود.

 
  روسیه□ خطر جنگ هسته‌ای درحال افزایش است: رئیس‎جمهور روسیه: مسکو تسلیحات هسته‌ای را در واکنش به هر حمله‌ای در نظر دارد و روسیه با تمام ابزار موجود از متحدانش دفاع می‌کند. روسیه تسلیحات هسته‌ای به کسی نداده و نمی‎دهد و مسکو برخلاف ایالات‎متحده سلاح هسته‎ای تاکتیکی در سایر کشورها ندارد.

 
 رژیم اشغالگر صهیونیستی□ قطعنامه سازمان ملل برای نابودی بمب‌های اتمی رژیم صهیونیستی: مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه‌ای را که از رژیم موقت صهیونیستی می‌خواهد تسلیحات اتمی خود را نابود کند، با ۱۴۹ رأی موافق و ۶ رأی مخالف تصویب کرد. رژیم صهیونیستی یکی از ۹ دولت دارنده بمب اتمی در جهان و تنها دارنده تسلیحات هسته‌ای در منطقه غرب آسیاست که در زرادخانه خود حدود ۴۰۰ کلاهک اتمی دارد.
□ جام‌جهانی قطر رویای رژیم صهیونیستی را بر باد داد: راز شیشینک خبرنگار رژیم صهیونیستی اعتراف تلخی را از تجربه حضورش در مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ قطر داشت و گفت: تجربه‌ام از حضور در جام‌جهانی قطر هرگونه امید برای عادی‌سازی روابط با کشورها و ملت‌های عربی را به باد داد.
□ اختلاف در رژیم صهیونیستی بالا گرفت: مخالفت رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی با اعطای اختیارات به بن گویر برای اداره امور کرانه باختری، شرایط تشکیل کابینه را در رژیم صهیونیستی وارد بحران جدیدی کرده است.

 
 انگلیس□ رشد شمار دانش‌آموزان گرسنه در انگلیس: موسسه خیریه آموزشی «ساتون تراست» انگلیس: نصف معلمان انگلیس می‌گویند، تعداد دانش‌آموزانی که در این کشور واجد شرایط دریافت ناهار رایگان مدرسه هستند و قادر به تهیه یک وعده غذایی نیستند، در حال افزایش است. همچنین ۵۴ درصد از معلمان مدارس دولتی انگلیس گفتند، نسبت به گذشته، تعداد بیشتری از کودکان، بدون لباس کافی به مدرسه می‌آیند.
□ اعتصاب‌های گسترده در انگلیس تا تعطیلات کریسمس: صدها هزار کارگر در انگلیس از بخش حمل و نقل ریلی گرفته تا آتشنشانی و پرستاری در حال برنامه‌ریزی اعتصاب در دسامبر و ژانویه هستند و قرار است این اعتصاب‌ها تا کریسمس ادامه داشته باشد. احتمالاً بیش‌ از ۳۳ هزار آتش‌نشان و کارکنان اتاق کنترل در این اعتصاب‌ مشارکت کنند.

 
  آلبانی□ اذعان مریم رجوی به سازماندهی آشوب در ایران: مریم رجوی طی اظهاراتی(که بعد دقایقی آن‌ را از سایت حذف کردند)، در پارلمان اذعان کرد که آشوب‌های اخیر ایران را سازماندهی کرده بودند.

 
  آلمان□ مصرف گاز در آلمان، یک گام تا مرحله اضطرار: آلمان در حال حاضر در مرحله ۲ هشدار برای مصرف گاز قرار دارد و اگر سطح ذخایر از ۴۰ درصد پایین‌تر برود، وارد مرحله‌ اضطراری ۳ می‌شود.  آژانس شبکه‌ فدرال آلمان ماه‌هاست از خانواده‌ها و کسب‌وکارهای آلمانی می‌خواهد ۲۰ درصد از مصرف خود را کاهش دهند تا گاز کافی ذخیره شود و اختلال‌های به‌وجودآمده از قطع جریان گاز روسیه به حداقل برسد.
□ حمله پلیس آلمان به براندازان: در حمله پلیس آلمان به مقرهای گروه راست‌ افراطی که ظاهراً قصد سرنگونی دولت این کشور اروپایی را داشتند، دست‌کم ۲۵ نفر بازداشت شدند. افراد باز‌داشت‌شده، بخشی از جریان «شهروندان رایش» هستند که مشروعیت حکومت فعلی آلمان را قبول نداشته و به حکومتی باور دارند که بین سال‌های ۱۸۷۱ تا ۱۹۱۸ بر این کشور حاکم بود.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه