هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

بصیرت‌افزایی از ابعاد مهم جهاد تبیین است

آیت‌الله کعبی

بصیرت‌افزایی از ابعاد مهم جهاد تبیین است

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، یکی از ابعاد مهم جهاد تبیین را بصیرت‌افزایی برشمرد و گفت: بصیرت زمینه‌ساز اصلاح و پیشرفت، بن‌بست‌شکن، روشن‌کننده ذهن‌ها و همراه‌کننده عاطفه‌هاست.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اهواز، نشست هم‌اندیشی جامعه وعاظ ولایی استان خوزستان، با سخنرانی آیت‌الله عباس کعبی عضو خبرگان رهبری، 10 آذر در دفتر نماینده ولی‌فقیه در خوزستان برگزار شد.
آیت‌الله کعبی، با بیان اینکه در زمینه موعظه و خطابه سه گروه وجود دارد، اظهار کرد: نخست ذاکر است که مجلس را پرشور برگزار می‌کند ‌و بالاتر از مداحی است.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، به واعظ به‌عنوان گروه دوم اشاره کرد و افزود: واعظ مقید است، علاوه بر ذکر اهل‌بیت(ع)، یک آیه و حدیث را با رویکرد وعظ و ساخت جامعه بر مدار ایمان و عمل صالح بیان کند؛ به‌نحوی که به علم پامنبری‌ها افزوده شود.
آیت‌الله عباس کعبی با بیان اینکه «خطیب» مرحله بالاتر از دو سطح قبلی است، ادامه داد: خطیب علاوه بر رسالت ذاکر و واعظ، وظیفه ارتقای بینش و معرفت حاضران را بر عهده دارد و لازم است تا از لحاظ شناخت معارف و آموزه‌های اسلام ناب محمدی، آنها را از غفلت نجات بدهد.
عضو مجلس خبرگان رهبری، با تأکید بر اینکه تسلط بر علوم و معارف از الزامات خطیب است، بیان کرد: خطیب باید مهارت داشته باشد و بتواند، از تولیدات صاحب‌نظران استفاده و آنها را به زبان ساده برای مخاطبان مطرح کند. منبرها علاوه بر ایمان، تقوا، عمل صالح و ایجاد انگیزه در دوران کنونی، باید بصیرت مخاطبان را هم بالا ببرند و عمق بصیرتی به مخاطبان بدهند.
استاد حوزه علمیه عنوان کرد: در برخی از منبرها شایع است که نباید سیاسی صحبت کنیم؛ درصورتی‌که اشتباه است. قرآن کریم و آموزه‌های اهل‌بیت(ع)، آموزه‌های زندگی است؛ اما نسبت به این مسائل چگونه باید موضع بگیریم؟
وی با اشاره به اینکه دسته‌ای از وعاظ نسبت به مسائل سیاسی سکوت اختیار می‌کنند و می‌گویند، به ما ربطی ندارد؛ در صورتی که این، فرار از مسئولیت است، خاطرنشان کرد: عده‌ای برای جذب مخاطبان، رویکرد نقادی پیدا می‌کنند؛ اما هیچ مقدار بر بصیرت مخاطب افزوده نمی‌شود و حتی او را تحریک هم می‌کند؛ بنابراین اقدام و اعلام باید متفاوت باشد.
آیت‌الله کعبی با بیان اینکه عده‌ای رویدادهای اتفاق‌افتاده را توجیه می‌کنند، عنوان کرد: راه حل درست در نقد مسائل سیاسی، بصیرت‌آفرینی همراه با شجاعت است و اگر بصیرت نباشد، ایمان، تقوا و دین بر باد می‌رود و ایمان را به بی‌راهه می‌کشاند.
عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: اگر بصیرت باشد، باعث تعمیق ایمان و عمل صالح، تحقق عدالت، بسیج ظرفیت‌های مردمی و ملی، امر به معروف و نهی از منکر و جهاد فی سبیل‌الله می‌شود.
وی یکی از ابعاد مهم جهاد تبیین را بصیرت‌افزایی برشمرد و یادآور شد: بصیرت زمینه‌ساز اصلاح و پیشرفت، بن‌بست‌شکن، روشن‌کننده ذهن‌ها و همراه‌کننده عاطفه‌هاست. خیلی‌ها از مسائل اطلاع ندارند و در سایه بصیرت‌افزایی آگاه می‌شوند.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با بیان اینکه بصیرت باعث صلابت در ایمان، موفقیت در میدان‌های امتحان و شهید‌پروری می‌شود، افزود: همه باید دست به دست هم داده و بصیرت را در جامعه افزایش دهند؛ چراکه بصیرت تنها بیان مسائل سیاسی نیست؛ بلکه تبیین آیات و روایات با رویکرد بصیرت‌آفرینی نیز می‌تواند اثرگذار باشد.
آیت‌الله کعبی با بیان اینکه یکی‌ از عوامل بصیرت‌آفرینی، ولایت‌مداری است، گفت: ولایت‌مداری یعنی اینکه مرجع خبری ولایت باشد. خطبا هفته‌ای یک نوبت، سایت رهبرمعظم انقلاب و تحلیل‌های موجود را مطالعه و با منظومه رهبری بیشتر آشنا شوند.
وی با اشاره به اینکه بعد بعدی بصیرت‌آفرینی، «صبر و تحمل» است، خاطرنشان کرد: یکی از وظایف مبلغان، افزایش تحمل مردم و ظرفیت‌سازی است. مراسم‌های مربوط به ایام‌الله، تبیین هشت سال دفاع مقدس، اغتشاشات اخیر، فتنه ۸۸، قصه‌های شهدا و وصایای آنها بصیرت‌آفرین است.
این استاد حوزه با اشاره به در پیش بودن شهادت حضرت فاطمه زهرا(س)، اظهار کرد: حضرت زهرا(س) نماد بصیرت و ولایت‌مداری بود و منبر آن حضرت نیز، باید به منبر بصیرت‌آفرینی تبدیل شود. خطبه فدکیه، یکی از ابعاد آن بصیرت‌آفرینی است.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با بیان اینکه مردم سیر و سلوک واعظ و خطیب را با سخنرانی او تطبیق می‌دهند، گفت: به مسئله تهذیب نفس نیز، باید پرداخته شود و آن را فراموش نکنیم. یکی از ویژگی‌های امام راحل(قد) و رهبرمعظم انقلاب، اهتمام به تهذیب نفس است.
در ابتدای این نشست، جمعی از وعاظ و سخنرانان برجسته اهواز، به بیان دغدغه‌ها، راهکارهای اثرگذاری بیشتر سخنران در جامعه به‌ویژه نسل جوان و تهیه محتوای غنی در مقطع کنونی پرداختند.

ارسال دیدگاه