هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

استفاده از امکانات روز برای انتقال جهانی پیام اسلام

در دومین پیش‌همایش کنگره بین‌المللی علامه کاشف‌الغطاء(ره) تأکید شد

استفاده از امکانات روز برای انتقال جهانی پیام اسلام

دومین پیش‌همایش کنگره بین‌المللی علامه شیخ محمدحسین آل کاشف‌الغطاء(ره) با محوریت بررسی اندیشه‌های فقهی و رونمایی از مجموعه فقهی موسوعه ایشان، با سخنرانی آیت‌الله حسینی بوشهری رئیس شورای‌عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، حجج‌اسلام محمدهادی یوسفی غروی استاد حوزه علمیه قم و نجف لک‌زایی معاون پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، 5آبان از سوی این دفتر برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری شفقنا، آیت‌الله حسینی بوشهری در دومین پیش‌همایش کنگره بین‌المللی علامه شیخ محمدحسین آل کاشف‌الغطاء(ره) که به بررسی اندیشه‌های فقهی و رونمایی از مجموعه فقهی موسوعه ایشان اختصاص داشت، با تسلیت حادثه تروریستی حرم مطهر شاهچراغ(ع)، اظهار کرد: این حادثه نشان داد که اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) نه‌تنها در زمان حیات خود بلکه پس از آن هم تا به امروز، مورد بغض دشمنان قرار داشته و دارند.
رئیس شورای‌عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، معرفی علمای معاصر به جامعه را اقدام در خور تحسین دفتر تبلیغات اسلامی دانست و گفت: افرادی که در زمانه خود، از ویژگی‌ها و برجستگی‌های خاصی برخوردار بودند؛ از جمله آنکه نقش‌آفرین بودند، نوآوری داشتند، مجاهدت داشتند، زمان‌شناس بودند، متتبع بودند و مرجعیت را با خطابه درهم آمیختند، باید به جامعه معرفی شوند که از جمله آنها علامه شیخ محمدحسین کاشف‌الغطاء(ره) است.
وی به ویژگی‌های علامه کاشف‌الغطاء اشاره کرد و افزود: شیخ محمدحسین کاشف‌الغطاء شاگرد مرحوم آیت‌الله سید محمدکاظم یزدی صاحب عروةالوثقی و نیز شاگرد مرحوم آخوند و حاج‌آقا رضا همدانی است؛ اما می‌بینیم خود ایشان تنها در آن قالب نمی‌گنجد و متضلع و متواضع نسبت به استاد است؛ اما در عین حال به این بسنده نمی‌کند و به سفر می‌رود تا با زوایای دیگر جهان اسلام آشنا شود؛ لذا به ایران آمده، به فلسطین رفته، در مسجدالاقصی نماز خوانده، خطیب و ادیب است و در شعر گفتن با شعرای عرب رقابت می‌کند. در کرسی مرجعیت و تدریس می‌نشیند و شاگرد تربیت می‌کند؛ لذا جا دارد که ما خواب را از چشممان بگیریم و تک‌تک جملات ایشان را ببینیم و به مجموعه آثار ایشان آراستگی بدهیم.
دبیر شورای‌عالی حوزه‌های علمیه افزود: کتاب در جامعه ما نقش بی‌بدیلی دارد و انسان هم، یک جستجوگر است که می‌خواهد مجهولات خود را به معلومات تبدیل کند و سر سفره بزرگانی می‌نشیند که حوصله داشتند. نسل امروز ما مقداری کم‌حوصله شده است و آن حوصله لازم را برای اندیشیدن و تتبع ندارد.
وی بیان کرد: هنر ما باید این باشد که هم، سر سفره گذشتگان باشیم و هم از ابزارها و امکاناتی که امروز در اختیار داریم، دست به ابتکار و خلاقیت بزنیم و پیام اسلام را به سراسر جهان مخابره کنیم.
عضو هیئت‌رئیسه مجلس خبرگان رهبری افزود: دفتر تبلیغات اسلامی و کل حوزه علمیه باید از این برهه زمانی استفاده کند و ما حوزه علمیه قم را منحصر در مرکز مدیریت حوزه علمیه قم نمی‌دانیم؛ بلکه مؤسساتی از قبیل دفتر تبلیغات اسلامی را که با اقدامات خود، چهره حوزه را زیباتر می‌کنند، حوزه مقدسه قم می‌دانیم.
وی درباره شخصیت علامه کاشف‌الغطاء(ره) ابراز کرد: ایشان خطیب شاعر و مبارز است و در صحنه‌ای که در رابطه با فلسطین در صحنه داخلی عراق پیش آمد، پیشتاز یک حرکت بزرگ است.
آیت‌الله حسینی بوشهری خاطرنشان کرد: نباید تصور کرد که مسائل مستحدثه تنها مربوط به زمان انقلاب اسلامی است؛ بلکه در هر زمانی مسائل مستحدثه وجود داشته و بزرگانی چون علامه حلی(ره) و دیگر بزرگان در کتاب‌های خود به این مسائل پرداخته‌اند.
وی در پایان گفت: علامه کاشف‌الغطاء اولین فقیه شیعه است که عالمانه انظار شیعه را در کتاب تحریرالمجله که متعلق به اهل‌سنت است، بیان می‌کند و نشان می‌دهد که شیعه دست‌بسته نیست و از غنای بالایی به‌ویژه در حکومت‌داری و قانون برخوردار است.
 
  علامه کاشفالغطاء(ره) حیات حوزه نجف را تداوم بخشید
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدهادی یوسفی غروی استاد حوزه علمیه قم نیز در این مراسم، با اشاره به نقش‌های متعدد علامه کاشف‌الغطاء(ره) افزود: یکی از نقش‌های مهم ایشان، در کتاب «عقود حیاتی» است که اخیراً به چاپ رسیده است و منظور از «عقد» گردن‌بندی است که به‌صورت ۱۰ دانه‌ای بوده و اعراب به گردن می‌‌انداختند و مقصود از نامگذاری کتاب هم، بیان سرگذشت علامه کاشف‌الغطاء(ره) به‌صورت ده ساله ده ساله بوده است.
این استاد حوزه علمیه قم افزود: علامه کاشف ‌الغطاء(ره) طلاب را تشویق به نوشتن درباره اهل‌بیت(ع) می‌‌‌کرده است؛ از جمله وقتی یک نویسنده مصری در آثار خود، اشاره‌ای به امام حسن‌(ع) می‌‌کند و از ایشان به‌عنوان مؤسس حزب قاعدین شیعه نام می‌‌برد، مرحوم کاشف‌الغطاء، یکی از شاگردان خود به‌نام آقای قرشی را تشویق می‌‌کند، کتابی درباره امام حسن(ع) بنویسد که اولین کتاب ایشان است و بعد به‌تدریج در زمینه همه معصومین(ع) دست به تألیف می‌‌زند.
حجت‌الاسلام والمسلمین یوسفی غروی تصریح کرد: علامه کاشف‌الغطاء(ره) از جمله عالمان شاعر است که دیوان شعری هم دارد که اگر تاکنون به چاپ نرسیده، جا دارد که احیا شود.
وی گفت: یکی دیگر از اقداماتی که علامه کاشف‌الغطاء(ره) به‌منظور تداوم حیات حوزوی نجف انجام داد، این بود که از همه عشایر شیعه عراق خواست، هنگام مرگ وصیت کنند که ثلث اموال خود را به مرجعیت نجف بدهند که هنوز آثار این اقدام در میان عشایر شیعه دیده می‌‌شود.
 
  مجموعه سیاسی و اجتماعی مرحوم کاشف الغطاء(ره) در حال تدوین است
حجت‌الاسلام والمسلمین نجف لک‌زایی هم در این مراسم، اظهار کرد: علت توجه به برخی علما در مرکز احیای آثار و شاخص انتخاب آنها این است که علاوه بر توجه به مسائل خرد جامعه اسلامی، به مسائل کلان جامعه نیز توجه داشتند.
وی درباره علامه محمدحسین کاشف‌الغطاء(ره) گفت: این عالم شیعه، مورد تأیید استاد خود آیت‌الله سید محمدکاظم یزدی(ره) بوده و به کلام، تاریخ و فقه پرداخته است؛ ضمن آنکه به نظام قانونی و مناسبات  حاکم بر جهان اسلام هم توجه داشته است؛ از جمله در مسئله فلسطین پرچمدار بوده و به سوریه، مصر و لبنان سفر کرده و مباحث قیام‌های جهانی در عراق را پیگیری کرده است.
رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی افزود: علامه کاشف‌الغطاء(ره) حتی به مسئله قانون‌گذاری هم ورود کرده و بیان کرده است که اگر دولتی اسلامی تشکیل شود، چگونه ‌باید قانون بنویسد.
وی بیان کرد: این علمای راهبردی و جامع را باید هرچه بتوانیم، به جهان اسلام و حوزه‌های علمیه معرفی کنیم، به امید آنکه الگویی برای طلاب ما باشند و این جامعیت را سرلوحه کارهای خود قرار دهند.
حجت‌الاسلام والمسلمین لک‌زایی، با اشاره به انتشار موسوعه‌های شهید اول و ثانی، علامه شرف‌الدین، علامه بلاغی و...، بیان کرد: اکنون موسوعه شیخ بهایی در دست انتشار است و تا پایان امسال در دسترس علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.
وی گفت: موسوعه کلامی علامه کاشف‌الغطاء در ۱۶ جلد منتشر شده است و امروز هم، موسوعه فقهی این عالم جامع در ۲۷ جلد رونمایی می‌شود.
معاون پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی تصریح کرد: بخش سوم آثار ایشان که مباحث سیاسی و اجتماعی را در برمی‌گیرد، در دست پژوهش و تدوین قرار دارد که پیش‌بینی می‌‌شود، بالغ بر ۲۰ جلد شود.
 
  علامه کاشفالغطاء(ره) نظریات بدیعی در فقه از خود برجای گذاشته است
همچنین رئیس مرکز احیای آثار اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی هم در این مراسم، اظهار کرد: موسوعه فقهی علامه کاشف‌الغطاء ۲۷ عنوان اثر در ۲۷ مجلد است که شامل ۷ عنوان رساله‌های اصولی این عالم دینی در دو جلد و ۲۰ عنوان مباحث فقهی ایشان است.
حجت‌الاسلام والمسلمین اکبر اسدعلیزاده افزود: از این ۲۷ مجلد، ۲۵ جلد جمع‌آوری آثار است، یک جلد به‌عنوان مدخل و یک جلد فهارس تالیف است.
وی گفت: مرحوم کاشف‌الغطاء از تبار شیخ جعفر کاشفالغطاء از علمای اثرگذار شیعه است که ۷۹ سال از عمر خود را در تبلیغ دین و پیشبرد اهداف تشیع قرار داد. بنا بر گفته آقابزرگ تهرانی، ایشان از شخصیت‌های بزرگ معاصر اسلام و از بزرگترین اندیشمندان شیعی بود. در حقیقت، او از آن‌دسته از مجتهدان شیعی بود که در دریای علوم اهل‌بیت(ع) فرو رفته و مرواریدهای سخن را استخراج کرده و میان مردم نشر داد.
رئیس مرکز احیای آثار اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به دیدار خود با حضرت آیت‌الله فیاض در نجف اشرف، گفت: این مرجع تقلید در لابه‌لای سخنان خود گفتند، خودم از آیت‌الله خویی(ره) شنیدم که گفتند: من از آیت‌الله کاشف‌الغطاء(ره) درخواست کردم که برنامه‌های درس تفسیر برگزار کنند که خودم هم شرکت کنم. آیت‌الله کاشف‌الغطاء(ره) قبول نکرد. بعد ادامه می‌‌دهند که آیت‌الله خویی خیلی به آیت‌الله کاشف‌الغطاء ارادت داشتند و در همه روضه‌های ایشان شرکت می‌‌کردند.
حجت‌الاسلام والمسلمین اسدعلیزاده، بعد فقهی را مهمترین بعد علمی علامه کاشف‌الغطاء(ره) دانست و گفت: اگر مروری بر آثار علامه کاشف‌الغطاء(ره) داشته باشیم و به کتاب‌هایی که ایشان در مورد فقه نوشته‌اند، مراجعه کنیم، به این نکات دست می‌‌یابیم که چه عالم بزرگی در زمینه احکام شرعی بوده است.
وی افزود: یکی از ویژگی‌های فقهی علامه کاشف‌الغطاء(ره) استفاده گسترده از قواعد فقهی و اصولی است که در استنباط احکام شرعی و استظهار آن از آیات و روایات به‌وسیله مفهوم، دلالت، تعارضات، اقوال و… توانسته با این روش، پاسخ بسیاری از پرسش‌های نوپیدا را با استدلال بدهد.
وی ادامه داد: بکارگیری اصول و قواعد عقلی و تحلیل‌های آن در استفاده از احکام فقهی، یکی از مهمترین و حساس‌ترین جریان‌های فقهی در طول تاریخ فقه امامیه است که به‌جهت همین حساسیت و ظرافت، همواره بحث‌ها و اختلافات بسیاری را هم برانگیخته است؛ لذا ضوابط و شرایط و چگونگی استفاده از این قواعد استدلالی در تحکیم مبانی و بکارگیری صحیح و شایسته استفاده از آن در فروعات احکام، فقیه نکته‌سنجی همچون آیت‌الله کاشف‌الغطاء(ره) را می‌‌طلبد.
رئیس مرکز احیای آثار اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، تسلط بارز وی بر مبانی فقه عامه و روایات آنان و قدرت استنباط قوی و مستدل بر اساس قواعد محکم فقهی را از دیگر ویژگی‌های مرحوم کاشف‌الغطاء(ره) دانست و ادامه داد: ایشان یک فقیه نواندیش و نوآوری بود که نظریه‌های بدیعی را در فقه از خود برجای گذاشته است.
وی، جرأت و جسارت مرحوم کاشف‌الغطاء بر ابراز رأی فقهی را، ویژگی دیگر این عالم برجسته عنوان کرد و گفت: نگاه و اندیشه روشن علامه کاشف‌الغطاء، او را در کشورهای مختلف پرآوازه کرد و نام‌ها و استفتائات فراوانی از گوشه و کنار جهان برای پاسخ شبهاتشان سرازیر شد.
گفتنی است، مجموعه فقهی موسوعه آیت‌الله کاشف‌الغطاء، 5آبان با حضور آیت‌الله حسینی بوشهری رئیس شورای‌عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، استاد یوسفی غروی، حجج‌اسلام واعظی رئیس دفتر تبلیغات اسلامی و نجف لک‌زایی رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی رونمایی شد.
گزارش: جلال خسروی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه