هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

نظام فکری اداره حوزه، بر اساس سنت‌های اصیل و ناظر به نیازهای دنیای معاصر شکل گرفته است

آیت‌الله اعرافی عنوان کرد

نظام فکری اداره حوزه، بر اساس سنت‌های اصیل و ناظر به نیازهای دنیای معاصر شکل گرفته است

مدیر حوزه‌های علمیه گفت: نظام فکری اداره حوزه، بر اساس پایه‌ها و سنت‌های اصیل و ناظر به نیازهای دنیای معاصر و معطوف به پاسخگویی به نیازهای ایران، نظام اسلامی و جهان شکل گرفته است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت‌الله اعرافی، ۲ آبان در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه و مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(قد) که با حضور جمعی از اساتید و مدیران مراکز حوزوی در این مؤسسه برگزار شد، ضمن تقدیر از فعالیت‌ها و تعاملات ارزشمند این مؤسسه، اظهار کرد: در عصر کنونی با هدایت‌های مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی، راه و مسیری جدید پیش‌روی مباحث حوزوی گشوده شد؛ همواره قدردان صفای باطن، روح جهادی و انقلابی و تلاش و مجاهدت تمام مدیران و معاونان این مؤسسه هستیم.
مدیر حوزه‌های علمیه در ادامه، نقش تأسیسی و ابداعی آیت‌الله مصباح یزدی(ره) در عرصه‌های نظری و عملی حوزه‌های علمیه و نظام اسلامی را مهم ارزیابی نمود و یادآور شد: اگر در یکصد سال اخیر حوزه‌های علمیه، بخواهیم برخی از نقاط عطف و تحولی را نام ببریم، قطعاً وجود شریف آیت‌الله مصباح یزدی(ره) نقطه عطفی پیش‌روی فعالیت‌های نوین حوزه‌های علمیه بوده است.
وی به نقش‌آفرینی علما و فرهیختگان حوزوی در گشودن دروازه‌های دانش‌های نوین و بازگشایی آفاق جدید و توسعه مرزهای علوم اسلامی و توجه به قلمروهای جدید علوم انسانی و اجتماعی تأکید کرد و افزود: آیت‌الله مصباح یزدی(ره) ویژگی خاص و نقش ویژه‌ای در تأسیس نظام‌مند دانش‌های جدید اسلامی با عنوان علوم انسانی- اسلامی داشتند؛ مؤسسه امام خمینی(قد) و بسیاری از مراکز علوم انسانی اسلامی کشور، در شعاع فکری ایشان گام‌های مهمی را برداشتند.
امام جمعه قم به نقش پیشگامی آیت‌الله مصباح یزدی(ره) و مؤسسه امام خمینی(قد) در پایه‌ریزی و رشد و بالندگی علوم انسانی اسلامی و توجه به نظامات اسلام اشاره کرد و یادآور شد: قلمروی علوم عقلی و فلسفی و تضلع فوق‌العاده آیت‌الله مصباح یزدی، فصل جدیدی را در تعمیق مباحث فلسفی و رویکردهای نوین با نگاه به فلسفه‌های غربی شکل داد.
عضو شورای‌عالی حوزه‌های علمیه، روحیه نقادی با تمرکز بر تفسیر و معارف قرآنی را، از نوآوری‌های آیت‌الله مصباح یزدی(ره) توصیف و اذعان کرد: ایشان در قلمروهای بنیادین و محوری حوزه جدید، مبدع، مبتکر و صاحب‌نظر بودند.
آیت‌الله اعرافی با اشاره به اینکه آیت‌الله مصباح یزدی، اهل مدیریت و جریان‌سازی فکری و معرفتی بودند، خاطرنشان ساخت: روح مدیریتی، سامان‌دهی و طراحی و نیز اندیشه جریان‌ساز و تربیت نیروی ایشان در بکارگیری و شکوفاسازی استعدادها، زمینه‌سازی توسعه بوده، تأثیرات این رویکرد، شعاع وسیعی را پوشش داده است.
مدیر حوزه‌های علمیه به ابعاد اخلاقی و معنوی آیت‌الله مصباح یزدی(ره) و درایت‌ها و بصیرت‌های اجتماعی و سیاسی ایشان اشاره نمود و تأکید کرد: باید در مقام عمل و در برنامه‌ریزی‌های حوزوی، قدردان زحمات ایشان باشیم.
وی با تأکید بر اینکه امیدواریم، این تفاهم‌نامه همکاری بتواند، در مسیر اهداف متعالی نقش‌آفرینی حوزه‌های علمیه اثربخش باشد، اظهار کرد: نظام فکری اداره حوزه، بر اساس پایه‌ها و سنت‌های اصیل و ناظر به نیازهای دنیای معاصر و معطوف به پاسخگویی به نیازهای ایران، نظام اسلامی و جهان شکل گرفته است.
آیت‌الله اعرافی به انسجام اسنادی حوزه در مقام نظر و ناظر به ابعاد مختلف رسالتی اشاره و تصریح کرد: منظومه فکری حوزه، از اسناد و چشم‌انداز تا برنامه ۵ ساله، طرح‌ها و اسناد راهبردی، رویکردهای نوینی را برای اثربخشی در مقام عمل ایجاد نموده است.
مدیر حوزه‌های علمیه، آمایش و کارویژه‌های روحانیت و مجموعه‌ای از تفاهم‌نامه‌ها و برنامه‌های مشترک با نهادها و مراکز را از طرح‌ها و ایده‌های بنیادین حوزه‌های علمیه در شکل‌گیری زنجیره‌ای از رویکردهای راهبردی توصیف کرد.
عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه به عقد ۵۰ تفاهم‌نامه همکاری حوزه‌های علمیه با مراکز و نهادها اشاره کرد و اذعان کرد: عقد تفاهم‌نامه همکاری حوزه‌های علمیه و وزارت آموزش و پرورش و نیز، تقویت طرح هجرت طلاب، از جمله طرح‌های مهم و مورد تأکید است.
آیت‌الله اعرافی در بخش پایانی سخنان خود، عملیاتی‌سازی تفاهم‌نامه همکاری و شکل‌گیری هسته مشترک و تدوین برنامه ۵ ساله را، از پایه‌های مهم تفاهم‌نامه‌های همکاری دانست و اظهار کرد: شکل‌گیری دبیرخانه همکاری و تدوین برنامه عملیاتی مشترک ۵ ساله، زمینه‌ساز ترسیم رویکردهای هدفمند موفق است.
پشتیبانی علمی از نظام اسلامی و تقویت همیاری با حوزه علمیه، از مهمترین رسالت‌های مؤسسه امام خمینی(قد) است
آیت‌الله رجبی نیز در این مراسم، با ارائه گزارشی از فعالیت‌ها، رویکردهای و ظرفیت‌های مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(قد)، بر اهمیت ارتباط این مؤسسه و مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه تأکید کرد و یادآور شد: ناظر به حکم رهبر معظم انقلاب اسلامی، پشتیبانی علمی از نظام اسلامی و تقویت همیاری با حوزه‌های علمیه، از مهمترین رسالت‌های مؤسسه امام خمینی(قد) است.
رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) در بخش پایانی سخنان خود، دانش‌آموختگان این مؤسسه را ظرفیتی ارزشمند برای جهت‌دهی به شکل‌گیری رویکردهای آموزشی و پژوهشی مورد نیاز نظام اسلامی و حوزه‌های علمیه دانست.
گزارش: رحیم کریمی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه