هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

مطالبی که در وحی آمده در هیچ جای عالم نیست

آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی

مطالبی که در وحی آمده در هیچ جای عالم نیست

خدای سبحان سلسله چیزهایی به بشر یاد می‌دهد که برای بشر مقدور نیست که بفهمد و جز وحی راهی برای دست یافتن به آن ندارد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد علوم وحیانی اسراء، حضرت آیت‌الله جوادی آملی، 20مهر در جلسه درس علوم قرآن خود ابراز کردند: علوم قرآن اقسامی دارد: اولاً خود تفسیر قرآن خواه تفسیر ترتیبی خواه تفسیر موضوعی، جزء علوم قرآن است. قسمت دیگر که معروف است، قرآن‌شناسی است که قرآن چه زمانی نازل شده است؟ چند تا سوره دارد؟ مکی‌اش چیست؟ مدنی‌اش چیست؟ چه کسی قرآن را کتابت کرده؟ تدوین قرآن؟ جمع قرآن؟ و اینها مربوط به قرآن‌شناسی است. قسمت دیگر که بخش مهم علوم قرآن است، این است که قرآن ادعا دارد که ما یک سلسله مطالبی را گفتیم که هیچ‌کس نگفت، یک، و هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید، دو؛ حتی توی پیامبر(ص) هم‌، نه‌تنها نمی‌دانستی، نمی‌توانستی بعداً هم فرا بگیری!
ایشان افزودند: قرآن خطاب به خود پیامبر(ص) فرمود: ]و علمک ما لم‌تکن تعلم[ خدا چیزهایی را به تو یاد داد که اصلاً تو نمی‌توانستی یاد بگیری؛ نه‌تنها الآن نمی‌دانستی، بعداً هم نمی‌توانستی یاد بگیری! کجا می‌خواستی یاد بگیری؟! این که می‌فرماید: خدای سبحان یک سلسله چیزهایی به بشر یاد میدهد که برای بشر مقدور نیست که بفهمد، معلوم می‌شود که خیلی مهم است.
این مفسر برجسته قرآن کریم در تفسیر آیات سوره نساء بیان کرد: در آیه 113 سوره مبارکه «نساء» فرمود: ]ولو لا فضل‌الله علیک و‌رحمته لهمت طائفة منهم أن‌یضلوک و ما‌یضلون إلا أنفسهم و ما یضرونک من شی‏ء و أنزل‌الله علیک الکتاب و‌الحکمة و علمک ما لم‌تکن تعلم و کان فضل‌الله علیک عظیماً[؛ این را درباره پیغمبر(ص) فرمود. مشابه این تعبیر را درباره مردم هم فرمود: ]و یعلمکم ما لم‌تکونوا تعلمون[؛ پس جامعه بشری یک سلسله مطالب را از وحی یاد می‌گیرد که در هیچ جای عالم نیست و وجود مبارک پیغمبر(ص) هم یک سلسله مطالب را از وحی یاد می‌گیرد که در هیچ جای عالم نیست. این ادعای قرآن کریم است.
این مرجع تقلید به اشاره به نیاز بشر به وحی، تصریح کردند: یک وقت است که سخن از درخت است که این را ممکن است، تجربه بشری حل بکند یا سخن از نطفه و علقه و مضغه و اینهایی است که در سوره مبارکه «مؤمنون» آمد و قرآن شرح می‌دهد، ممکن است بگوییم: تجارب بشری اینها را می‌تواند حل کند؛ اما مطالبی از قبیل اینکه آسمان و زمین در شش دوره خلق شدند، این در هیچ جای عالم نوشته شده‌ نیست و بشر برای اطلاع یافتن از آن، نیاز به وحی دارد.
حضرت آیت‌الله‌ جوادی آملی، مرگ را انتقال توصیف و اذعان کردند: اکثر مردم مرگ را پایان کار می‌دانند و می‌گویند: مرگ ناگزیر است؛ اما اصرار کتاب و سنت این است که مرگ حیات است، مرگ انتقال است، مرگ از پوست به‌در‌آمدن است، مرگ پوسیدن نیست. الآن شما این هشت میلیارد نفری که هستند، به‌استثنای کسانی که به علوم الهی آشنا هستند، غالباً مرگ را فنا می‌دانند، می‌گویند: مرگ نابودی است؛ اما حرف قرآن این است که مرگ مخلوق خداست، مرگ هجرت است، مرگ از جایی به جایی رفتن است!

برچسب ها :
ارسال دیدگاه