هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

ترسیم پیوست حوزوی مدیریت بحران ناظر به رسالت‌های حوزه‌های علمیه

در دیدار رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با آیات اعرافی و سعیدی تأکید شد

ترسیم پیوست حوزوی مدیریت بحران ناظر به رسالت‌های حوزه‌های علمیه

محمدحسن نامی رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، 5 آبان با آیات سعیدی نماینده ولی‌فقیه در استان قم و اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه کشور به صورت جداگانه دیدار کرد و از رهنمودهای ایشان درباره بحران‌های جاری کشور و مدیریت درست آنها بهره‌مند شد.

  اطلاعرسانی درست در مدیریت بحران از آسیبهای فراوان جلوگیری میکند
آیت‌الله سعیدی نماینده ولی فقیه در قم در این دیدار، که در سالن محراب حرم مطهر بانوی کرامت(س) انجام شد، با بیان اینکه برخی حوادث امتحان خداست، گفت: خدا از ما خواسته است که در برابر امتحان الهی صبر پیشه کنیم، اما صبر به‌معنای ایستادن و انفعالی برخورد کردن نیست؛ بلکه باید در امتحان الهی آنچه را که وظیفه ماست، انجام دهیم و در این صورت، اگر به اعتقادات و بنیانهای فکری ما لطمه‌ای وارد نشود، از صابران خواهیم بود.
تولیت حرم مطهر بانوی کرامت(س) با تأکید بر اینکه اطلاع‌رسانی ما در سوانح و بحران‌ها، از نظر ارزش و اعتبار، کمتر از مقابله با بحران نیست، افزود: گاهی اطلاع‌رسانی حساب‌شده، می‌تواند از آسیب‌های فراوان یک حادثه جلوگیری و جان و مال مردم را حفظ کند.
وی با بیان اینکه ما باید از تجارب کشورهای دیگر در زمینه مدیریت بحران استفاده کنیم، گفت: در برخی حوادث مشابهی که اتفاق می‌افتد، تلفات کشورهای دیگر از ما کمتر است و این به‌خاطر این است که تدبیرهایی اندیشیده و پیشگیری‌هایی انجام داده‌اند.
تولیت حرم مطهر حضرت فاطمه‌ معصومه(س) ادامه داد: برخی شیوه‌های مدیریت بحران عقلایی است و فرقی بین کشور اسلامی و غیر‌اسلامی ندارد؛ ولی برخی از شیوه‌های مقابله با بحران‌ها در قواعد فقهی ماست و ما باید این موارد را شناسایی و به آن عمل کنیم.
 
  ترسیم پیوست حوزوی مدیریت بحران ناظر به رسالتهای حوزه علمیه
آیت‌الله اعرافی نیز در این دیدار ضمن تقدیر از تلاش و مجاهدت خدمت‌رسانان به مردم و نقش‌آفرینی گروه‌های جهادی و مردمی، نقش سازمان مدیریت بحران کشور و ادارات تابعه در ایجاد هماهنگی، جریان‌سازی و پیشگیری و مدیریت بحران را بسیار برجسته و درخور تحسین و تقدیر دانست.
مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به گذرا بودن این دنیا و مناسبات مادی آن، در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت دانش مدیریت و شاخه‌ها و گرایش‌های متنوع آن اشاره و مدیریت بحران را از مهم‌ترین آن‎ها برشمرد و اذعان کرد: هدایت، انسجام‌بخشی و ساماندهی مدیریت‌های بحرانی که در سطوح مختلف اجتماعی شکل می‌گیرد، نیازمند توجه جدی است.
عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، عاشورا را از بی‌نظیرترین و زیباترین جلوه‌ها و دربردارنده نظریات عمیق مدیریت بحران دانست و تصریح کرد: قدرت و عظمت روحی و ایستادگی حضرت زینب(س) در سخت‌ترین شرایط، ایشان را پرچمدار تبدیل تهدیدهای بی‌مانند تاریخی، به فرصت‌های عظیم نموده است.
وی به نظریه تاب‌آوری در مدیریت بحران اشاره کرد و اذعان کرد: نظریه تاب‌آوری در منطق اسلام، مبتنی بر افزایش توان تحمل و حضور نقش‌آفرین جامعه و افراد در صحنه‌های بحرانی معنا پیدا می‌کند؛ دو بال فکری، معرفتی و روحی به‌عنوان جنبه نرم‌افزاری و بال علمی، فنی، مهارتی و برنامه‌ای، از مهم‌ترین پایه‌های ارتقای تاب‌آوری و بازسازی جامعه در مواجهه با سختی‌هاست.
آیت‌الله اعرافی در ادامه رویکردهای علمی و مطالعاتی را نخستین رکن شکل‌گیری مدیریت موفق برشمرد و یادآور شد: باید علم و دانش به‌معنای دقیق و درست آن مبنای فعالیت‌ها و اقدامات قرار گیرد و نظام علمی کشور نیز در خدمت پیشگیری و مقابله با بحران‌ها، نظام فناوری مناسب را تولید نماید.
وی خاطرنشان کرد: بارها ثابت کرده‌ایم که باهمت و تلاش، در سخت‌ترین تحریم‌ها موفق شدیم تا قله‌های دانش را درنوردیدیم؛ عظمت علمی، دانشی و اراده‌ای ملت ایران، مهم‌ترین عنصر فائق آمدن بر بحران‌هاست؛ این مهم‌ترین نکته‌ای است که تمدن غربی، آن را برنمی‌تابد و همواره نگران فعال‌سازی ظرفیت‌های عظیم ایران هستند.
مدیر حوزه‌های علمیه، بر اهمیت ترسیم و تقویت پیوست مواجهه با بحران در تمام نهادها و مجموعه‌های حاکمیتی تأکید و اذعان کرد: ترسیم نقشه جامع مدیریت بحران کشور و فعال‌سازی ظرفیت‌های همگانی امر بسیار مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
وی برخورداری از نگاه کلان راهبردی، توجه به رویکرد اقناع همگانی و آگاهی‌بخشی عمومی را مهم ارزیابی نمود و یادآور شد: حوزه‌های علمیه، همواره در خدمت مجموعه‌های فعال در عرصه‌های مختلف خدمت‌رسانی، فرهنگ‌سازی و آگاهی‌بخشی است.
آیت‌الله اعرافی در بخش پایانی سخنان خود، بر لزوم ترسیم پیوست حوزوی مدیریت بحران ناظر به رسالت‌های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و تبلیغی حوزه‌های علمیه تأکید و خاطرنشان کرد: جهت‌گیری برنامه‌ریزی‌های اخیر حوزه‌های علمیه، به سمت تقویت کنشگری‌های فرهنگی، اجتماعی و نقش‌آفرینی رسالتی طلاب و حوزویان است.
 
  رسانههای استکباری مشکلات ایران را بزرگنمایی میکنند
محمدحسن نامی نیز در این دیدارها، با بیان اینکه رویکرد سازمان مدیریت بحران بر پیشگیری است، اظهار کرد: ما ۵۶ مورد بحران داریم که در کشور ما رخ داده که مهمترین آنها سیل، زلزله، آتش‌سوزی، ریزگرد، سرمازدگی و خشک‌سالی است.
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، با اشاره به بحران آب در کشور، ابراز کرد: در مورد کم‌آبی که امسال داریم، ما از اردیبهشت‌ماه نامه زدیم که باید در مدارس و خانواده‌ها فرهنگ‌سازی شود؛ زیرا منابع آبی محدود است و ظرفیت سدهای ما نیز کاهش یافته است و نیاز به لایروبی دارد.
وی با بیان اینکه کینه دشمن به ما باعث می‌شود، از بحران‌ها سوء استفاده کند تا به ما ضربه بزند، افزود: با اینکه ما در سیل دو سال قبل نسبت به برخی کشورهای غربی که سیل مشابهی داشتند، کشته و مفقودی کمتری دادیم؛ ولی رسانه‌های وابسته به غرب، اخبار کشور ما را ضریب می‌دادند و از کنار اخبار سایر کشورها گذر می‌کردند که نشان‌دهنده رویکرد دوگانه غرب در بحران‌ها و بزرگ‌نمایی مشکلات ایران است.
گفتی است، نشست فصلی دو روزه مدیران کل مدیریت بحران کشور، چهارم تا پنجم آبان‌ماه در قم برگزار شد.
گزارش: سیدامیر سجادی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه