هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

پاسخگویی به شبهات از اهداف ارسال رسول‌خدا(ص) بوده است

آیت‌الله کریمی جهرمی در رونمایی از هفت‌ عنوان کتاب مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه

پاسخگویی به شبهات از اهداف ارسال رسول‌خدا(ص) بوده است

آیت‌الله کریمی جهرمی، با تأکید بر لزوم استفاده از افراد دارای استعداد برای پاسخگویی به شبهات، عنوان کرد: از وظایف اولیه حوزه‌های علمیه، شناسایی و جذب افراد دارای استعداد برای رشد و پرورش در زمینه پاسخگویی به شبهات است.
طی آیینی، از هفت عنوان کتاب تألیف‌شده از سوی مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه‌های علمیه با حضور آیت‌الله علی کریمی جهرمی، رونمایی شد.
به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت‌الله کریمی جهرمی در این مراسم، به تشریح اهمیت پاسخگویی به شبهات پرداخت و گفت: امیرالمؤمنین(ع) می‌فرمایند: «إنما سمیت الشبهة شبهةً لأنها تشبه الحق»؛ شبهه را به‌خاطر اینکه ظاهری شبیه حق به آن داده می‌شود و انسان که طبیعتاً دنبال حقیقت است، در لحظه اول که آن را می‌شنود، دوست دارد آن را باور کند؛ به‌همین جهت ممکن است، دل‌هایی را مجذوب خود نماید.
وی افزود: ما باید بتوانیم حق را در جامعه تبیین و زنده کنیم که این راه بسیار موفقیت‌آمیزی برای جلوگیری از شبهات دیگران و از بین بردن زمینه فعالیت آنان است.
استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: هدف از بیان شبهه‌ها و جواب آنها، هدفی بسیار مقدس است. این وظیفه علما، بزرگان، فضلا و جوانان پاک حوزه است که در این زمینه فعالیت کنند. اهمیت این امر در کلام مبارک حضرت امیرالمؤمنین(ع) پیداست. ایشان در خطبه‌ای می‌فرمایند: أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ أَرْسَلَهُ بِالدِّينِ الْمَشْهُورِ وَ الْعَلَمِ الْمَأْثُورِ وَ الْكِتَابِ الْمَسْطُورِ وَ النُّورِ السَّاطِعِ وَ الضِّيَاءِ اللَّامِعِ وَ الْأَمْرِ الصَّادِعِ، إِزَاحَةً لِلشُّبُهَاتِ وَ احْتِجَاجاً بِالْبَيِّنَاتِ وَ تَحْذِيراً بِالْآيَاتِ وَ تَخْوِيفاً بِالْمَثُلَاتِ. خدا پیامبرش را با یک دین مشهور فرستاد. نکته‌ای که ایشان در این خطبه بر آن تأکید دارند، این است که خداوند به پیامبر(ص) علم مأثور، کتاب مسطور و ... را اعطا کرده برای نابود ساختن شبهات و .... »؛ مفهوم این کلام نورانی این است که از اهداف ارسال رسول‌الله(ص) به رسالت، مرتفع و نابود ساختن شبهات می‌باشد.
آیت‌الله کریمی جهرمی شبهات را دارای سابقه طولانی در طول تاریخ برشمرد و تصریح کرد: بنا به فرموده امیرالمؤمنین‌(ع) پیامبر(ص) برای برطرف کردن و ازاحه شبهات مبعوث شدند.
وی با اشاره به اهمیت فعالیت فعالان عرصه پاسخگویی به شبهات افزود: کار شما و هدف شما، همان کار و هدف پیامبر خدا(ص) است. برای موفقیت در این مسیر باید متوجه باشیم که شبهات امروز از سنخ شبهات اعصار ائمه(ع) به‌طور کامل نیست. بیشتر شبهاتی که امروز مطرح می‌شود، نیازمند آمادگی و استعداد بالاست.
این استاد حوزه علمیه قم بیان کرد: نباید از شبهات غافل شد و باید آن‌ها را پاسخ داد؛ زیرا در عصر امروز سرعت نفوذ شبهه‌ها در جای‌جای عالم قابل مقایسه با اعصار گذشته نیست.
وی گفت: همه شبهات از یک‌سو نبوده و از نواحی مختلفی مطرح می‌شود؛ گاهی شبهه از سوی دشمنان مطرح می‌گردد که البته از آن‌ها هیچ بعید نیست؛ اما گاهی اوقات از ناحیه دوستان مطرح می‌شود و میزان ضربه آن چه‌بسا بیشتر از ضربه شبهات دشمنان باشد. پس باید علاوه بر رصد فعالیت‌های دشمنان، دوستان را هم مورد توجه قرار داد؛ زیرا ممکن است در اثر ضعف علمی یا به‌دلایل دیگری دچار خطا و بیان سخنان نسنجیده‌ای شوند.
آیت‌الله کریمی جهرمی با تأکید بر لزوم استفاده از افراد دارای استعداد برای پاسخگویی به شبهات، عنوان کرد: از وظایف اولیه حوزه‌های علمیه، شناسایی و جذب افراد دارای استعداد برای رشد و پرورش در زمینه پاسخگویی به شبهات است.
استاد درس خارج حوزه علمیه قم گفت: اخلاق کریمه، از عوامل مهم در ازاله شبهات و رفع اثرات آنهاست. نباید با تکبر در مقابل فرد دارای شبهه ایستاد.
آیت‌الله کریمی جهرمی کسب مهارت در زمینه پاسخگویی به شبهات را امری لازم برای طلاب برشمرد و خاطرنشان کرد: فردی که به این امر می‌پردازد، باید به‌خوبی با قرآن کریم، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه به‌نحوی که مهارت پاسخگویی را برای او به ارمغان آورد، آشنایی داشته باشد.
 
  تولید ۲۵ جلد عنوان کتاب بر اساس شبهات روز
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدباقر پورامینی نیز در ابتدای این مراسم، ضمن ارائه گزارشی از عملکرد این مرکز گفت: در دو سال اخیر یک نگاه تحولی در این مرکز به وجود آمده و چند کار جدید صورت گرفته که یکی از آن‌ها، توسعه دادن و تخصصی شدن رصد شبهات روز و پاسخ‌دهی به آنها با بهره‌مندی از ظرفیت‌های جاری حوزه می‌باشد؛ تولید متنی با عنوان «امواج آلوده» با هدف رصد و تحلیل موضوعی شبهات منتشر می‌شود که شماره ۵ آن به شبهات پیرامون پیاده‌روی اربعین و زیارت اختصاص دارد.
مدیر مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم عنوان کرد: محصولات این مرکز با موضوعات متنوع و برای اقشار مختلفی از جامعه به تولید رسیده است.
حجت‌الاسلام والمسلمین پورامینی بیان کرد: این مرکز علاوه بر تولیدات مکتوب از تولیدات چندرسانه‌ای نیز بهره می‌برد و با راه‌اندازی تلویزیون اینترنتی پاسخ که تاکنون بیش از ۷۰ برنامه داشته است، به پاسخگویی به شبهات روز می‌پردازد.
وی در پایان با اشاره به تولید ۲۵ جلد عنوان کتاب بر اساس شبهات روز از سوی مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات، گفت: توسعه و تنوع در آموزش، یکی دیگر از دستاوردهای این مرکز می‌باشد که برگزاری ۱۳ مدرسه شبهه‌پژوهی با موضوعات مختلفی همچون اربعین و زیارت که اخیراً برگزار شد، یکی از این برنامه‌ها در طول دو سال اخیر بوده است.
شایان ذکر است، «بانوی مهر»، «کرونا و جامعه»، «کرونا و دین»، «رفتار معصومان(ع) با حاکمان زمان»، «خمس، چیستی و چرایی»، «تاریخ تشیع در ایران» و «اسلام و رفتار سیاسی» هفت عنوان کتابی بودند که رونمایی شدند. این کتب توسط مؤسسه انتشارات حوزه‌های به چاپ رسیده و علاقه‌مندان جهت خرید آن‌ها می‌توانند، به سایت این انتشارات به آدرس nashrehowzeh.ir مراجعه نمایند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه