هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

عمق فلسفی قم و قدمت فقهی نجف قابلیت ایجاد تحول علمی در جهان را دارند

در کنگره «امناء‌الرسل» در عراق عنوان شد

عمق فلسفی قم و قدمت فقهی نجف قابلیت ایجاد تحول علمی در جهان را دارند

کنگره‌ امناء‌الرسل به‌منظور پاسداشت مقام علمی آیت‌الله سید‌مهدی موسوی‌الخرسان، با همکاری حوزهای علمیه نجف و قم و به‌همت عتبه علوی و حسینی، با حضور دانشگاهیان و حوزویان عراق، 27مهر به‌میزبانی عتبه علوی در صحن حضرت فاطمه زهرا(ع) حرم مطهر حضرت امیرالمؤمنین(ع) برگزار شد. در این کنگره، همچنین موسوعه ۴۶ جلدی آثار آیت‌الله موسوی‌الخرسان با حضور مسئولان و اساتید و مسئولان ایرانی  و عراقی رونمایی شد. گفتنی است، اعضای شرکت کننده در این کنگره در عراق، به صورت جداگانه با آیات عظام بشیر نجفی، فیاض و آیت‌الله موسوی‌الخرسان دیدار کردند.


  ایجاد تحول علمی در جهان در سایه عمق فلسفی قم و قدمت فقهی نجف
به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مبلغی، در این کنگره‌ گفت: جهان امروز تشنه معرفت است و شایسته است،‌ اندیشه‌های والای معرفتی تشیع را به جهانیان ارائه دهیم.
وی تصریح کرد: اندیشمندان مسلمان در جهان پیچیده امروز که مردم به‌دنبال دینی که پیشرفت مادی همراه با تقرب معنوی به خداوند متعال را داشته‌ باشد، هستند. متولیان امر دین باید تمهیداتی بیندیشند که تعالیم دین را به‌گونه‌ای اجرا کنند تا مردم و جوانان، مشتاق دینداری شوند.
عضو خبرگان رهبری افزود: رسالت اصلی امروز حوزه علمیه قم و نجف، تبیین ویژگی‌های دین مبین اسلام به‌عنوان تأمین‌کننده نیاز‌های مادی و معنوی بشریت است.
حجت‌الاسلام والمسلمین مبلغی گفت: حوزه‌ علمیه قم و نجف می‌توانند، با همکاری و هم‌افزایی یکدیگر، جنبش علمی پویایی را در سطح جهان پدید آورند.
وی با بیان ویژگی‌های هر دو حوزه، یاد آورشد: عمق فلسفی حوزه‌ علمیه قم و قدمت فقهی حوزه‌ کهن نجف، اگر در کنار هم قرار گیرند قابلیت ایجاد تحول علمی در جهان را دارند.
حجت‌الاسلام والمسلمین مبلغی افزود: مرجعیت نجف تاکنون چالش‌ها و فتنه‌‌های سنگینی علیه عراق را کنترل‌ و دفع کرده‌ است و در حقیقت، مرجعیت همان ساحل امنی است که ره‌آورد آن آرامش و آسایش مردم‌ است‌.
سخنران کنگره، با اشاره به اینکه اگر اصالت نجف و نوآوری قم، با یکدیگر عجین شوند، فقه نیاز‌های نسل تحول‌‌خواه را تأمین خواهد کرد، افزود: آیت‌الله‌ الخرسان در حوزه‌ نقد صاحب‌نظر و مطالبه‌گر است‌؛ امیدواریم مکتب نقدگرای این عالم پارسا مورد توجه‌ و اهتمام حوزه‌‌های علمیه قرار گیرد.

  تقدیر آستانهای مقدس علوی و حسینی از آیتالله اعرافی
کنگره امناءالرسل که به‌صورت مشترک توسط حوزه علمیه قم و حوزه علمیه نجف برگزار شد، شامگاه چهارشنبه ۲۷ مهر در سالن همایش‌های مالک اشتر عتبه علوی با تجلیل از برگزیدگان به کار خود پایان داد.
در این مراسم، مدیران آستان مقدس علوی و حسینی، با اهدای لوح تقدیر و سپاس، از حمایت‌ها و پشتیبانی‌های آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه کشور در راستای برگزاری این همایش علمی تجلیل کردند.
تجلیل از مقالات برگزیده فضلای حوزه علمیه قم و نیز، مسئولان نهادهای حوزوی و دست‌اندرکاران مراکز علمی قم، از دیگر برنامه‌های مراسم اختتامیه این کنگره بود.
آستان مقدس علوی و حسینی، همچنین از رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجج‌اسلام و‌المسلمین یوسفی غروی، رضا اسکندری، رضا مختاری، عباس اسکندری، فتح‌الله نجارزادگان، سیدحسن طیب‌حسینی، محمدتقی ربانی، حسن مولایی، سیدمنذر حکیم، محمد‌الحسون، علیرضا فراهانی، مریم قوجانی‌خامنه و دیگر فعالان این کنگره برای تلاش‌های مجدانه علمی، اجرایی و نظارتی در طول برگزاری و نیز، تدوین موسوعه ماندگار ۴۶جلدی آیت‌الله موسوی‌الخرسان، تقدیر به‌عمل آوردند.
گفتنی است، آستان مقدس علوی، با استقبال از طرح نوآورانه گفتمان علمی حوزه‌های علمیه ایران و عراق، آمادگی خود را برای استمرار این کنگره‌ها و سفرهای علمی دو طرف اعلام کرد.

  دعوت از عتبات عالیات به احیای محصولات محققان و دانشمندان و تکریم ویژه علمای زنده
​​​​​​​
به گزارش خبرگزاری ابنا، بخش نجف اشرف اولین کنگره امناء‌الرسل؛ تجلیل از آیت‌الله سید محمدمهدی الموسوی الخرسان، پس از برگزاری نشست‌های پژوهشی، در بارگاه مطهر حضرت امیرالمؤمنین علی(ع) به کار خود پایان داد. در پایان مراسم اختتامیه بیانیه‌ای صادر شد که دعوت از عتبات عالیات به احیای محصولات محققان و دانشمندان و تکریم ویژه علمای زنده از تأکیدات این بیانیه بود.
در مراسم اختتامیه بخش نجف اشرف که در سالن همایش‌های صحن حضرت فاطمه زهراء(س) برگزار شد، همچنین از صاحبان مقالات برگزیده و تعدادی از دست‌اندرکاران همایش قدردانی گردید.
در ابتدای این مراسم، دکتر سلیم‌الجصانی رئیس بخش نجف کنگره، گزارشی از آن ارائه داد و گفت: علامه الخرسان از بزرگان نجف و از اساتید حوزه علمیه آن است. ایشان در زمینه‌های مختلف علمی - از جمله در فقه، اصول، عقاید، تفسیر، رجال، حدیث، تاریخ، عقاید و ادب عربی - پژوهش دارد. این همایش به‌منظور تجلیل از این عالم بزرگوار برگزار شده است.
عضو هیئت‌مدیره آستان مقدس علوی افزود: نشست‌های پژوهشی کنگره در سالن‌های متعدد برگزار شد و محققان، تحقیقات خود را ارائه دادند. هر جلسه مدیریت مجزایی داشت و گروهی از اساتید متخصص حوزوی و دانشگاهی، بحث در مورد تحقیقات شرکت‌کنندگان در کنفرانس را بر عهده داشتند.
الجصانی در پایان ابراز امیدواری کرد که تجلیل از آیت‌الله الخرسان، تجلیل از همه علمایی باشد که کار آنان، امتداد رسالت آسمانی رسول اکرم(ص) و تلاش‌های ائمه اطهار(ع) است.
سپس مدیر «مجتمع علمی امام حسین(ع) برای تحقیق در میراث اهل‌بیت(ع)» که مسئولیت کمیته مقدماتی این همایش را بر عهده داشت، در سخنانی گفت: این اولین همایش علمی است که به‌شکل مشترک زیر نظر دو عتبه علوی و حسینی برگزار می‌شود.
مشتاق صالح‌المظفر با بیان اینکه پیام این کنفرانس، تشویق نویسندگان و محققین به پیروی از شخصیت بزرگ آیت‌الله الخرسان است، تصریح کرد: بخش دومی هم برای این همایش وجود دارد که ان‌شاء‌الله یک ماه دیگر در قم مقدسه برگزار خواهد گردید.
حسین الحکیم یکی دیگر از مسئولین این همایش نیز در این مراسم گفت: آیت‌الله سید محمدمهدی الموسوی الخرسان شخصیت بزرگی است که ناشناخته مانده است و فقط کسانی که در درس و بحث با ایشان در ارتباط بودند، او را می‌شناختند. از جمله فواید این کنگره، شناساندن این شخصیت علمی به همگان است.
در پایان جلسه اختتامیه، بیانیه‌ای صادر شد که «دعوت از عتبات عالیات به احیای محصولات محققان و دانشمندان» و «تکریم ویژه علمای زنده»، از مهمترین توصیه‌های آن بود.
گفتنی است، دبیرخانه «اولین کنگره علمی أمناء‌الرسل» که به تجلیل از آیت‌الله علامه الموسوی الخرسان اختصاص دارد، در قم و نجف دایر شده است و هر دو با هماهنگی هم، اقدامات مربوط به این کنگره را انجام دادند.
دو آستان مقدس علوی و حسینی و حدود ۳۰ نهاد علمی و فرهنگی - از جمله مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) - در برگزاری این کنگره مشارکت نموده‌اند که «بخش نجف» آن برگزار گردید و «بخش قم» نیز در آبان‌ 1401 برپا خواهد شد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه