هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

قوام حوزه علمیه در گروی آن است که در خدمت مردم باشد

آیت‌الله اعرافی عنوان کرد

قوام حوزه علمیه در گروی آن است که در خدمت مردم باشد

آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه کشور، در جریان سفر دو روزه به استان چهارمحال‌وبختیاری، 17شهریور در دومین روز این سفر، با حضور در جلسه شورای اداری استان، به بیان نکاتی به مسئولان و راهبران استان پرداخت.

به گزارش خبرگزاری حوزه از شهرکرد، آیت‌الله اعرافی‌، ۱۷‌شهریور در جلسه شورای اداری چهارمحال‌وبختیاری که با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین نکونام نماینده ولی‌فقیه در این استان، در سالن جلسات مصلای شهرکرد برگزار شد، ضمن گرامی‌داشت نام و یاد شهدا به‌ویژه شهدای استان چهارمحال‌وبختیاری، خطاب به مسئولان استان بیان کرد: مسئولان که راهبران استان و فعالان پیشبرد اهداف و آرمان‌های انقلاب و نیز پیشرفت اجتماعی و اقتصادی استان هستند، باید نکاتی را مورد توجه قرار دهند، از جمله اینکه از فردیت و نگاه محدود به خود بیرون بیایند.
عضو فقهای شورای نگهبان با تأکید بر اینکه لازم است هر انسانی به خود بازگردد و ببیند برای دیگران هم به‌اندازه فرزندان خود دلسوزی می‌کند، بیان کرد: باید ببینیم تا چه اندازه به دیگران فکر می‌کنیم و شعاع شخصیت و پهنه عواطف انسانی ما تا چه اندازه گسترده است؟ اسلام به ما کمک می‌کند که دیگران را در سایه‌سار خود ببینیم، از درد دیگری بسوزیم و سرور و شادمانی را در گشودن گره از کار دیگری احساس کنیم.
وی با تأکید بر اینکه نظام اداری قطعاً باید مشکلات روزمره را ببیند، ادامه داد: ادارات باید از نگاه بلند و افق وسیع برخوردار باشند. امام علی(ع) نیز در توصیه به مالک‌اشتر می‌فرمایند: هم آینده را ببین، هم بلند نگاه کن و هم نگرش راهبردی و مطابق با روز داشته باش و در عین حال از پیش پایت غافل نباش.
مدیر حوزه‌های علمیه کشور تأکید کرد: مسئولی که طبق شرایط کشور و اوضاع و امکانات برنامه نداشته باشد، محکوم به شکست است. نگاه بلند و جامع و داشتن طرح درست، نیازمند رویکرد کلان‌، آینده‌نگر و راهبردی اندیشیدن، مطالعه، ارزیابی، نظارت و سنجش است؛ ضمن اینکه عزم همگانی نسبت به پیشرفت و موفقیت نیز لازمه کار است.
آیت‌الله اعرافی با اشاره به اینکه اگر نظام اداری سالم باشد، همه‌چیز درست می‌شود، بیان کرد: متأسفانه شاهد نابسامانی‌هایی هستیم؛ اما تلاش قوای سه‌گانه و دستگاه نظارت بر این است که به سمت نظام سالم‌تری گام برداریم؛ البته تبلیغات دشمنان زخم‌خورده نظام اسلامی و حجم بزرگ سرمایه‌گذاری آنان برای ربودن امید از مردم و مخدوش کردن دستاوردهای انقلاب نیز، در جای خود قابل تأمل و تأثیرگذار است.
عضو فقهای شورای نگهبان اظهار کرد: در کنار رویکرد راهبردی و داشتن نگاه صحیح، سلامت منابع انسانی نیز حائز اهمیت است. قوانین و مقررات و فناوری‌ها نیز باید درست باشند که از اضلاع اساسی سلامت اداری هستند.
وی ارتباطات مردمی را از قواعد اساسی نظام اداری دانست و توضیح داد: مصداقی از این ارتباطات مربوط به حضور میدانی مسئولان است؛ ایجاد شور کار و خارج کردن اداره از روزمرگی، از وظایف مسئول اداره است که باید افق جدیدی باز کند و حرکتی نو و بدیع را ایجاد کند.
مدیر حوزه‌های علمیه کشور با تأکید بر اینکه، فرهنگ جدا از مقوله‌های مختلف زندگی نیست، گفت: لازمه و پایه کار، ایجاد زیرساخت‌های راه، آب، برق، گاز و... است که اگر این‌ها درست شود، بقیه امور به‌خوبی پیش می‌رود. در این خصوص در روستاهای محروم استان اگر بتوانیم، مساعدت خواهد شد.
عضو شورای‌عالی حوزه‌های علمیه با تأکید بر اینکه تمامی طرح‌ها و اقدامات باید پیوست فرهنگی داشته باشند، ادامه داد: چندین سال قبل، قواعد و قوانین این موضوع مهم، در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی مورد بحث قرار گرفت و نوشته شد؛ اما تاکنون اجرایی نشده است؛ این قانون می‌گوید: هر اقدام توسعه‌ای که انجام می‌گیرد، مسئولان ذی‌ربط در حوزه فرهنگی و حوزوی، باید یک پیوست فرهنگی برای آن کار تهیه و لحاظ کنند. طبیعی است که اگر در یک مجموعه مسکونی و محله، مسجد فعالی وجود داشته باشد، اوضاع آن محله با دیگر مناطق متفاوت خواهد بود. همچنین معماری و ساخت‌وساز متناسب با سنت اسلامی و ایرانی فضای فرهنگی شهر را متفاوت می‌کند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، با اشاره به اینکه پیوست‌نگاری فرهنگی برای طرح‌های توسعه‌ای، بار بر زمین‌مانده کشور است، تأکید کرد: دستگاه‌ها و مسئولان مقصرند و پیوست‌های جامع فرهنگی، اخلاقی و معنوی برای پروژه‌ها تعریف نکرده‌اند. از استاندار می‌خواهم که در این موضوع پیشران باشد و استان در داشتن نگاه فرهنگی به پروژه‌های خود، پیشران کشور شود و استان شما در پیوست‌نگاری علمی، فرهنگی، اخلاقی و تربیتی برای مثلاً ٢٠ پروژه‌ مهم خود سرآمد دیگر استان‌ها شود.
آیت‌الله اعرافی با بیان اینکه سه نهاد آموزش و پرورش، دانشگاه و حوزه باید مورد توجه باشد و پاییده شود، گفت: سعادت و شقاوت کشور، در گروی این سه نهاد است. همه وزارتخانه‌ها باید پیوست آموزش و پرورشی داشته باشند؛ در شهرها نیز، ادارات باید پیوست خدمت به این سه نهاد را برای خود تعریف کنند که این مصداق خدمت به جامعه است و برکات آن، نصیب خودمان می‌شود. بهترین فضا، معماری، خدمت و امکانات باید در اختیار آموزش و پرورش باشد و معلمان و اساتید حوزه و دانشگاه، باید بهترین خدمات را دریافت کنند.
مدیر حوزه‌های علمیه کشور تأکید کرد: نهادهای علمی، فرهنگی و حوزوی باید در کنار هم از یک نگاه جامع و کلان برخوردار باشند؛ نهادهای فرهنگی از جمله آموزش و پرورش، حوزه، دانشگاه، تبلیغات اسلامی، فرهنگ و ارشاد و...، برای خود اهداف جامع و کلان تعریف کنند.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه در برنامه پنج‌ساله باید مشخص شود که نرخ رشد طلاق تا چه اندازه متوقف شود یا اعتیاد، سرقت و آسیب‌های اجتماعی تقلیل یابد، افزود: حوزه علمیه ضمن اینکه مطالبه‌گر ارزش‌ها و تربیت اسلامی و انقلابی در جامعه است، پاسخگو نیز باید باشد، لذا گام حوزه در جهت تدوین نقشه راه ضرورت دارد که از سال قبل برنامه پنج‌ساله مبتنی بر ۲۰ سند جامع تدوین شده و برای هر استان نیز این برنامه تدوین شده است که در این سفر برای استان چهارمحال و بختیاری تکمیل و تصویب می‌شود.
وی با اشاره به ضرورت کشف و حمایت از استعدادهای نخبه جوانان در ساحت‌های مختلف، بیان کرد: یک جوان نخبه که از ایران می‌رود و مهاجرت می‌کند، برای ما یک مصیبت است؛ لذا می‌طلبد نخبگان را در مسیر پیشرفت و تعالی اخلاقی و اسلامی جامعه حفظ کنیم.
آیت‌الله اعرافی ضمن تأکید بر مردم‌داری، گفت: حوزه علمیه، تاریخی هزار و چندساله دارد و قوام حوزه در گروی آن است که در کنار مردم، برآمده از مردم و در خدمت مردم باشد؛ هرگاه حوزوی حس مردمی را از دست بدهد، از راه خود دور شده است.
 
  در برخی مناطق هیچ روحانی حضور ندارد
حجت‌الاسلام والمسلمین نکونام، نماینده ولی‌فقیه در این استان نیز در این جلسه، ضمن قدردانی از آیت‌الله اعرافی، به مشکلات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری این مناطق از قبیل راه‌های مواصلاتی اشاره کرد و گفت: شایسته است، منابع طبیعی استان برای ایجاد راه‌های مواصلاتی در این مناطق صعب‌العبور، مجوزات لازم را صادر کند. اگرچه صیانت از درختان و جنگل‌ها لازم و ضروری است؛ اما عدم صدور مجوز به‌دلیل جلوگیری از قطع درختان برای احداث راه در این مناطق، ضایعه‌های به‌مراتب سنگین‌تری را تحمیل می‌کند.
وی در پایان با بیان اینکه مردم این مناطق به‌دلیل نبود امکانات اولیه ناچارند، از همین درختانی که می‌خواهیم صیانت کنیم، برای ساخت مسکن و دیگر امورات استفاده کنند، گفت: از آیت‌الله اعرافی به‌عنوان مدیر حوزه‌های علمیه کشور و عضو فقهای شورای نگهبان می‌خواهیم که در جهت رسیدگی به محرومیت‌ها مساعدت داشته باشند؛ این رسیدگی‌ها برای کارهای فرهنگی و حوزوی لازم و ضروری است.
 
  انتقاد از ۱۰‌سال نیمه‌کاره ماندن پروژه‌های عمرانی حوزه علمیه چهارمحال‌وبختیاری
مدیر حوزه علمیه چهارمحال‌وبختیاری هم در این جلسه، ضمن خیرمقدم به آیت‌الله اعرافی و معاونان و کارشناسان ستادی حوزه، گفت: وظایف روحانیون و مبلغان از برپایی نماز جماعت، انجام مشاوره‌های تخصصی، تبلیغ چهره به چهره و تبلیغ فرهنگی کوچک و بزرگ تا جریان‌سازی فرهنگی و مذهبی برای پیشگیری و درمان آسیب‌هاست؛ البته لازمه این مهم، مساعدت دستگاه‌های فرهنگی و به میدان آوردن ظرفیت‌هاست؛ لذا بودجه‌های فرهنگی باید هدفمند شود و در اختیار متولی اصلی و مؤثر یعنی حوزه‌ علمیه و دانشگاه قرار گیرد.
حجت‌الاسلام والمسلمین اسحاق سعیدی، بیان کرد: سربازان عرصه تبلیغ و روحانیون در میدان، آن‌گونه که باید و شاید، از سوی نهادهای متولی حمایت نمی‌شوند. مسئله دیگر آنکه اگر زیرساخت‌ها و پروژه‌های این نهاد اثرگذار فرهنگی‌، اجتماعی و سیاسی به نتایج مطلوب نرسد با مشکلات جدی مواجه خواهیم بود.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه