هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

آماده اعزام استاد صحیفه سجادیه برای مساجد و هیئت‌ها هستیم

آماده اعزام استاد صحیفه سجادیه برای مساجد و هیئت‌ها هستیم

گفت‌و‌گو با حجت‌الاسلام صادق صالحی، مدیر مرکز فرهنگی تبلیغی نشر معارف صحیفه سجادیه

صحیفه سجادیه، مجموعه‎‌ای از ادعیه امام سجاد(ع) است که بعد از قرآن کریم و نهج‌البلاغه حاوی والاترین معارف الهی است و به‌حق أخت‌القرآن و انجیل اهل‌بیت(ع) و زبور آل‌محمد(ص) لقب یافته است.

مرکز فرهنگی تبلیغی نشر معارف صحیفه سجادیه، از مجموعه‌های حوزوی است که در عرصه نشر معارف این کتاب ارزشمند گام برداشته است. خبرگزاری حوزه برای آشنایی هرچه بیشتر با فعالیت‌های آن، گفت‌و‌گویی با حجت‌الاسلام صادق صالحی مدیر این مرکز فرهنگی تبلیغی انجام داده است که تقدیم خوانندگان می‌شود:

ضمن تشکر از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید، در ابتدا قبل از اینکه وارد بحث تشریح عملکرد این مرکز شویم، بفرمایید چه شد که ضرورت تشکیل این مرکز احساس شد و برای فعالیت و راهاندازی آن چه کارهایی انجام دادید؟
   صحیفه سجادیه یکی از گنجینه‌های معنوی و معارفی شیعه است و معارف ناب اهل‌بیت(ع) در باب دعا از زبان آن حضرت مطرح شده است و امام خمینی(ق) دعا را قرآن صاعد معرفی کرده است. از سوی دیگر مقام معظم رهبری، با توجه به بیانیه گام دوم انقلاب که صادر کرده‌اند، یکی از سرفصل‌های این بیانیه، ترویج اخلاق و معنویت در جامعه است؛ چیزی که در جامعه مؤثر است و می‌تواند، اخلاق و معنویت را ترویج دهد، صحیفه سجادیه و دعاست . مقام معظم رهبری در جاهای دیگر هم فرموده‌اند که صحیفه برای اصلاح یک جامعه کافی است. با توجه به اینکه دعا با فطرت انسانی همخوانی دارد، به انسان، انگیزه و جهت می‌دهد و از این جهت، توجه فعالان فرهنگی و مبلغان دینی به آن اهمیت زیادی دارد. در این راستا ما در مسجد امام حسن عسکری(ع) پردیسان قم، بحث‌هایی پیرامون صحیفه سجادیه را در جمع طلاب داشتیم. طرح این مباحث بر اساس نیازی بود که احساس می‌شد. مدتی از فعالیت‌های ما در این عرصه می‌گذشت و دایره فعالیت‌ها روز به روز بیشتر می‌شد؛ در این شرایط دوستان پیشنهاد دادند که حال که کار توسعه یافته است، یک مرکز و کانون فرهنگی در راستای تبلیغ تخصصی صحیفه سجادیه تأسیس شود. لذا بعد از گذشت مدتی از فعالیت‌های ما، این مرکز دی ماه سال 1400 به‌صورت رسمی از سازمان تبلیغات اسلامی مجوز گرفت و در حال رایزنی برای اخذ مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم هستیم.

فعالیتهای این مرکز را بعد از فعالیت رسمیاش شرح دهید.
    بعد از اینکه مرکز فرهنگی تبلیغی نشر معارف صحیفه سجادیه فعالیت رسمی خود را شروع کرد، کارهایی را انجام داد و کارهایی را هم برای آینده در نظر گرفته است. یکی از کارهایی که داشتیم، جلسات صحیفه‌خوانی و انس با صحیفه سجادیه بود. هفته‌ای یک جلسه در مسجد امام حسن عسکری(ع) این جلسات با حضور یکی از اساتید از جمله حجج‌اسلام اعوانی، فؤادیان، مظفری و خود بنده و دیگر اعضای هیئت مؤسس برگزار می‌شود. شرح و تفسیر صحیفه سجادیه، هفته‌ای یک جلسه در روزهای شنبه و شب سه‌شنبه در مسجد برگزار می‌شود. کار دیگر، تشکیل جلسات صحیفه سجادیه، برای مراکز دینی و فرهنگی و مساجد و هیئاتی بود که درخواست می‌کردند، این دوره‌ها برای مخاطبان آنها نیز برگزار شود.
فعالیت دیگر، راه‌اندازی کتابخانه تخصصی صحیفه سجادیه بود. این کتاب‌ها صرفاً محدود به مسجد امام حسن عسکری(ع) نمی‌شود و به دیگر نهادهای دینی و مساجد اهدا می‌شود.
برنامه دیگری که دنبال شد، کارگاه بیان مهارت‌های صحیفه سجادیه بود. این کارگاه با همکاری مرکز تخصصی صحیفه سجادیه و مرکز جهانی شیعه‌شناسی دنبال شد که در این راستا، یک کارگاه یک‌روزه در مسجد امام حسن عسکری(ع) پردیسان تشکیل شد که از طریق هیئت آنلاین هم، به‌صورت زنده پخش شد. این کارگاه در ایام شیوع کرونا مخاطبان زیادی را به خود جذب کرد. اساتید این کارگاه‌ها نیز حجج‌اسلام رفیعی، اعوانی، غلامعلی، فؤادیان و وحیدی بودند.
پیش از ماه مبارک رمضان، کارگاه راهکارهای بیان صحیفه سجادیه تدریس می‌شد که طلاب بتوانند، از صحیفه سجادیه در فعالیت‌های تبلیغی خود استفاده کنند. استقبال خوبی از این کلاس‌ها شد و حتی علاوه بر طلاب ساکن قم، از شهرستان‌ها هم، برای شرکت در این کلاس‌ها آمدند. این کارگاه از صبح تا عصر ادامه داشت و کار خوبی بود که استقبال خوبی را هم به دنبال داشت. حضوری‌ها حدوداً بین ۱۰۰ نفر می‌شدند. مجازی هم تا ۴۵۰ نفر به‌صورت آنلاین حضور داشتند. موضوعات مطروحه در این کارگاه شامل: اهمیت تبلیغ صحیفه سجادیه و اهمیت انس و ارتباط با صحیفه سجادیه بود.

موضوعات در صحیفه سجادیه آماده ارائه است
در صحیفه سجادیه موضوعات آماده ارائه است. اگر بخواهیم درباره پدر و مادر صحبت کنیم، دعای ۲۴ در پیش روی ماست، دعای ۲۵ در رابطه با فرزندان است، دعای ۱۵ و 7 صحیفه سجادیه هم درباره بیماری‌هاست. وقتی این مباحث را برای مردم عرضه می‌داشتیم، مردم می‌گفتند: این حرف، حرف نویی است؛ در‌حالی‌که در صحیفه مبارکه سجادیه به آن پرداخته شده است. وقتی این مباحث در میان مردم مطرح می‌شود، شاهد اثرگذاری آنها هستیم.
لازم به ذکر است که با توجه به اینکه استقبال خوبی از این کارگاه شد و از سویی عرضه آن برای مردم هم لازم است، قرار است که چنین کارگاه‌هایی ادامه داشته باشد.

برگزاری مسابقهای با ۵ هزار مخاطب
کار دیگری که انجام شد، مسابقه دعای ۲۴ صحیفه سجادیه بود که این طرح هم، با استقبال ۵ هزار نفر شرکت‌کننده انجام شد و به این صورت بود که با دعوت از حجت‌الاسلام والمسلمین فؤادیان از اساتید صحیفه سجادیه، در ۵ جلسه مباحث پیرامون دعای ۲۴ که در رابطه با والدین است، مطرح شد.
این دعا هر هفته در مسجد قرائت و مباحث آن تشریح می‌شد؛ فایل‌های آن آماده‌سازی و پیاده‌سازی شد و در کانال مجازی (صحیفه زندگی) قرار گرفت. این محتوا در کانال صحیفه سجادیه که برای مرکز نشر صحیفه سجادیه هم هست، قرار داده شد.
این مسابقه با محوریت صحبت‌های استاد و متن خود دعای ۲۴ برگزار شد که با توجه به اینکه این بحث خانوادگی است، استقبال خوبی از آن شد.
این مسابقه در میان نوجوانان دختر و پسر هم، به‌صورت مجزا برگزار شد؛ به این صورت که علاوه بر شب‌هایی که این مباحث برای عموم مردم ارائه می‌شد، پنج‌شنبه‌شب‌ها هم، در هیئت‌های دانش‌آموزی مسجد، معارف دعای ۲۴ صحیفه سجادیه در ۵ جلسه توسط خود بنده، با زبانی ساده و قابل فهم برای این قشر از جامعه مطرح شد. در این بخش ۱۵۰ نفر دختر و پسر شرکت کردند.
جوایز ارزنده‌ای هم از سوی مرکز تهیه و در شب ولادت پرخیر و برکت حضرت فاطمه معصومه(س) به برگزیدگان اهدا شد.
این طرح، طرح خوبی بود؛ چراکه این دروه‌ها و طرح‌ها جرقه ارتباط با صحیفه را برای مردم و مخاطبان ایجاد می‌کند. برخی با شرکت در این دوره‌ها یا مسابقات، برای اولین‌بار بود که دعای صحیفه سجادیه را می‌خواندند؛ همچنین طلبه‌ها هم بیشتر به این کتاب ارزشمند اهتمام می‌یابند و این ادعیه را با هم مباحثه می‌کنند.

مسابقه دوم بعد از استقبال گسترده از مسابقه اول
وقتی این استقبال دیده شد، مسابقه دوم به‌مناسبت عید غدیر در دستور کار قرار گرفت. این مسابقه بزرگ هم با دعوت از حجت‌الاسلام والمسلمین اعوانی اجرا شد. دعای ۱۵ صحیفه سجادیه که در زمینه بیماری است، به‌عنوان موضوع مسابقه قرار گرفت. این دعا معارف زیادی برای بیمار دارد و او را متوجه خداوند می‌کند تا جایی که خیلی‌ها که با این معارف بلند آشنا شدند، اذعان داشتند که با بیماری‌مان بهتر توانستیم کنار بیاییم.
چندی پیش یکی از سلبریتی‌ها می‌گفت که بیماری‌ای داشتم که خیلی مرا اذیت می‌کرد و وقتی با دعای ۱۵ صحیفه سجادیه آشنا شدم، این دعا من را بسیار آرام کرد و نگرش من را تغییر داد. این مسابقه نیز، در سه سطح برای بزرگسالان، دختران و پسران نوجوان اجرا می‌شود.

آمادگی اعزام استاد صحیفه سجادیه برای مساجد و هیئتها
همچنین در مساجد پردیسان اعلام کردیم که هر مسجدی که بخواهد، استاد اعزام می‌کنیم. تاکنون برخی مساجد این درخواست را داشتند که اساتید را اعزام کردیم و صوت‌ها و فایل‌های پیاده‌شده آن نیز، در اختیارشان قرار می‌گیرد.
یک طرح دیگر که داریم، برپایی نمایشگاه صحیفه سجادیه است. این نمایشگاه در دو بخش است؛ یکی دعای ۱۵ است که با همکاری مرکز تخصصی صحیفه سجادیه در بیمارستان‌ها دنبال می‌کنیم. با توجه به معارف این دعا، در قالب تابلوهایی با طرح‌هایی در این موضوع در معرض دید بیماران و همراهانشان و همچنین کادر درمان قرار گیرد.
از اجرای این طرح به این نتیجه رسیدیم که مبلغانی برای حضور در بیمارستان‌ها و آرامش‌دهی به بیماران بر اساس این دعای صحیفه سجادیه فعال شوند.
همچنین دنبال این هستیم که نمایشگاه‌هایی در اماکن مقدسه و.. که بتواند نکات ناب صحیفه سجادیه را در قالب یک نمایشگاه در معرض دید اقشار مختلف مردم قرار دهد، برپا کنیم.

اهتمام طلاب به صحیفه سجادیه در طرح حدیثخوانی حوزه
کار دیگری که داشتیم، در راستای حدیث‌خوانی حوزه است؛ حوزه چند سالی است که بحث حدیث‌خوانی را دنبال می‌کند که بر اساس آن، طلاب سطوح عالی، هفته‌ای یک روز حدیث‌خوانی را دارند. یکی از این کتاب‌های حدیثی، صحیفه سجادیه است که در مساجد دنبال می‌شود. حدیث‌خوانی با محوریت صحیفه سجادیه، زمینه‌ساز انس و ارتباط طلبه و آشنایی با معارف صحیفه سجادیه و در ادامه انتشار آن می‌شود.
در طی سال بر اساس تجربه‌ای که داشتیم، چهل تا ۶۰ نفر در این بحث حدیث‌خوانی شرکت کردند. در این مسیر، باید توجه داشت که در ابتدا باید بدانیم، صحیفه سجادیه را چطور بخوانیم. بعد از این مرحله، شروع به تبیین دعای هفتم کردیم و در ادامه، دعای ۲۹ و دیگر دعاها را در ۲۴ جلسه برای طلاب ارائه کردیم. این هم، طرح بابرکتی است که معاونت تهذیب و تربیت و انجمن حدیث حوزه آن را راه انداختند و پیگیر هستند.

درباره امام سجاد(ع) و اینکه چرا این امام همام به دعا روی آوردند، بگویید.  
  درباره فعالیت امام سجاد(ع) باید بگوییم که در دوران امامت آن حضرت، یکی از روش‌های تبلیغ و ترویج معارف توسط آن امام همام، دعا بوده است. برخی گفتند که چون دوران این امام همام(ع) دوران خفقان بود، امام نیز غیر از دعا ابزاری نداشت؛ ولی این سخن کاملی نیست؛ بلکه در کنار آن، موضوعیت دعا هم بوده است. شهید صدر درباره صحیفه سجادیه مقدمه‌ای دارد که بیان می‌کند، در زمان امام سجاد(ع)، دو خطر عالم اسلام را تهدید می‌کرد؛ یکی فتوحات گسترده اسلام بود که از آن طرف، فرهنگ‌های وارداتی به اسلام راه یافته بودند و این مسئله موجب انحرافاتی می‌شد که نیاز به مقابله داشت. دوم اینکه فتوحات گسترده، ثروت‌های سرشاری را موجب شد که جامعه داشت، به سمت رفاه‌طلبی و دوری از تعالیم دینی می‌رفت. امام سجاد(ع) با تولید و نشر معارف ناب و اصیل اسلامی، موجب حفظ جامعه از این خطر شدند. امام با تربیت شاگردان فراوان هم، اقدامات ارزشمندی در این مسیر انجام دادند.
راه دوم هم این بود که امام در قالب دعا، معارف ناب اسلامی را مطرح می‌کردند که جامعه در سیلاب هوی و هوس غرق نشود. ایشان نظام ارزشی را با صحیفه سجادیه برای مردم تبیین کردند.
صحیفه سجادیه زمینه بندگی را فراهم می‌کند. امام سجاد(ع) در تبیین معارف دینی در حد اعلی عمل کردند.
امروز عرفان‌های کاذب زیادی در جامعه وجود دارد که برای جامعه‌ای بر اساس فطرت نیازمند معنویت است. اگر مسیر درست را برای آنها معرفی نکنیم، گرفتار انحراف می‌شوند. صحیفه سجادیه راهی مستقیم در این مسیر است.
صحیفه سجادیه یک دوره تفسیر قرآن کریم است و انسان باید از این فرصت استفاده کند. نباید در این عرصه غفلت کرد. مرکز فرهنگی تبلیغی نشر معارف صحیفه سجادیه، در این عرصه تلاش می‌کند تا از غفلت جلوگیری شود.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه