هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

رونمایی از کتاب زیارت عاشورا از آغاز تا امروز

در دومین همایش واکاوی اصالت میراث حدیث شیعه انجام شد

رونمایی از کتاب زیارت عاشورا از آغاز تا امروز

دومین همایش «واکاوی اصالت میراث حدیث شیعه»، دوم مردادماه در سالن همایش‌های مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران قم همراه با رونمایی از کتاب «زیارت عاشورا از آغاز تا امروز» برگزار شد.

در این همایش که با حضور جمع کثیری از اساتید و پژهشگران در سالن همایش‌های مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه برگزار شد، در ابتدا، حجت‌الاسلام والمسلمین میرلوحی، رئیس هیئت‌مدیره موسسه امام هادی (ع) گزارشی از برگزاری دو همایش «واکاوی اصالت‌های میراث حدیثی شیعه» در سال 1397 و امسال ارائه کرد.
سپس آیت‌الله علیدوست با موضوع «جایگاه تقیّه در میراث حدیثی شیعه» سخنرانی کرد و پس از آن، پنل تخصصی با حضور حجج‌اسلام والمسلمین رضا مختاری  مدیر مؤسسه کتاب‌شناسی شیعه، سید محمدکاظم طباطبایی‌نژاد پژوهشگر حوزوی، سیدمهدی محمودی نویسنده کتاب «زیارت عاشورا از آغاز تا امروز» تشکیل شد
و در پایان هم کتاب مذکور، با تقریظ آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی(ق) رونمایی شد.
متن کامل تقریظ این مرجع فقید به شرح ذیل است.
بسم‌الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی ابی‌الاحرار و سیدالشهداء
الذی استنقذ عبادالله ببذل مهجته فیه عن‌الجهاله و حیرة الضلاله ابی‌عبدالله الحسین و علی اهل‌بیته و انصاره انصارالله و انصار رسوله صلی‌الله علیه و آله
زیارت شریفه عاشورا از عمومی‌ترین و رایج‌ترین متون حدیثی و دعایی شیعی است که مانند شناسنامه و نشان شناخت، بر تارک فرقه ناجیه می‌درخشد و عام و خاص، مرد و زن، کوچک و بزرگ، عارف و عامی و هر که از دلدادگان حضرت اباعبدالله (ع) و راه پرنور ایشان است، با خواندن آن، اعتقاد خویش را مستحکم و به خداوند متعال عرض حاجت می‌کند و در تلاش است که در درگاه الهی خود را «وجیه بالحسین علیه السلام فی الدنیا و الآخره نماید».
فضیلت زیارت حضرت سیدالشهداء (ع) در شب و روز عاشورا که افضل زیارات آن حضرت در حایر مقدس است و قرائت این زیارت مخصوص و ویژه در آن شب و روز و در تمام روزها و ایام سال که به دستور حضرات ائمه اطهار (ع) انجام می‌شود، از آفتاب عیان‌تر است و بر کسی مستور و پوشیده نیست. شاید بتوان گفت، شیعه‌ای نیست که با این زیارت آشنا نباشد یا با قرائت آن به درگاه خداوند متعال تقرب نجسته باشد.
مضامین برجسته و والای این زیارت، خطوط چهارچوب اعتقادی شیعه را به روشنی ذکر می‌کند و تولی و تبری، این دو رکن رکین اعتقادی را در فقرات مختلف به عبارات متفاوت بیان می‌دارد. ادعیه زاکیه‌ای که در این زیارت مقدسه به چشم می‌خورد نیز، اوج اظهار نیاز و درخواست مقام‌های دنیایی و عقبایی و همراهی ابدی با معصومین(ع) است.
در عبارات مختلف این زیارت شریفه، به فراخور فاجعه کربلا و جنایات عظیم واقعه عاشورا و ریشه‌های آن، به رکن «تبری»، این واجب اعتقادی و اصل مهم مکتب شیعه پرداخته شده، که اهمیت آن در حفظ حدود و ثغور اعتقادی ورای بیان و شرح است.
بیش از ۱۳ قرن است که طایفه ناجیه به این زیارت توجه دارند و آن را می‌خوانند و عالمان شیعه در شداید و سختی‌ها، در اوج فشارها و خفقان‌ها که همیشه بر شیعیان روا داشته شده، توانسته‌اند با درایت و حفظ آرامش و عدم ایجاد حساسیت، این تراث عظیم و ناب اعتقادی را دست به دست و سینه به سینه، به نسل حاضر برسانند و إنشاء‌الله نسل‌های آینده نیز در طول قرون و اعصار از برکات و آثار آن بهره‌مند خواهند شد.
یکی از نکات مهم قابل توجه این است که سلف صالح، نسبت به بعضی از روش‌ها و برخوردها، مانند کتمان سر برای حفظ جان شیعیان و تقیه، ناگزیر بوده‌اند. موضوعی که برای حل بعضی از معاریض مهم در طول قرون متمادی به کار می‌آید و مشکل می‌گشاید.
در چند دهه اخیر، بعضی از نویسندگان و به تبع آنان، برخی از دانشوران در سند و در بحث نسخه‌شناسی زیارت عاشورا اشکالاتی را بیان داشته‌اند که علما و دانشمندان بدان‌ها پاسخ داده‌اند. از جمله آنها، کتاب حاضر است که در نوع خود کم‌نظیر است و به پژوهش و تحقیق فوق‌العاده جناب حجة‌الاسلام آقای حاج سید مهدی محمودی گلپایگانی زاد‌الله فی‌توفیقاته تألیف شده. در این اثر به زوایای گوناگون بحث پرداخته و بررسی‌ها و تتبعات جدیدی مخصوصا در مقایسه و کشف نسخه‌ها انجام شده است. در نتیجه، با اطمینانی بیش از پیش می‌توان قاطعانه از متن مشهور این زیارت دفاع کرد. لله دژه و علی صاحب القبه السامیه أجره.
شایسته است علما و دانشوران و همچنین سخنوران و خطبای محترم منابر حسینی (ع) برای دفع شک و شبهه به صورت علمی و محکم‌تر شدن قلوب مؤمنین و اهل مجالس و شیفتگان حضرت اباعبدالله مولانا الحسین علیه آلاف الصلوة والسلام، مخصوص نسل جوان عزیز، به محتوای این کتاب ارزشمند بپردازند و ادله و شواهد آن را بازگو نمایند.
توفیقات روزافزون مولف گرامی را در ظل عنایات حضرت بقیة‌الله ارواح العالمین لتراب مقدمه الفداء از خداوند متعال خواستارم.
۷ جمادی الثانیه ۱۴۴۳

برچسب ها :
ارسال دیدگاه