هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

بدون آشنایی با نهج‌البلاغه نمی‌توان خطیب شد

آیت‌الله‌العظمی نوری همدانی

بدون آشنایی با نهج‌البلاغه نمی‌توان خطیب شد

این مرجع تقلید گفتند: دشمنان اسلام در طول تاریخ با آمیخته کردن حق و باطل و ایجاد شبهه، سعی در انحراف جامعه خصوصاً نسل جوان داشته‌اند؛ از این‌رو یکی از مسئولیت‌های مهم، پاسخگویی به شبهات و روشنگری نسبت به فتنه‌های آخر‌‌الزمان و انحرافات اخلاقی و مذهبی جامعه است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حضرت آیت‌الله نوری همدانی، در دیدار جمعی از اساتید و مبلغان نخبه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، تبلیغ را از مصادیق بارز احیای امر اهل‌بیت(ع) دانستند و خاطر‌نشان کردند: قرآن کریم می‌فرماید: باید از میان هر امتی گروهی برای هدایت مردم برانگیخته شوند تا با نشر معارف الهی، مقدمات رشد و تعالی جامعه فراهم گردد.
معظم‌له به اهمیت تبلیغ اشاره نموده و افزودند: کار تبلیغ، کاری اساسی و بسیار بزرگ است؛ تبلیغ احیای امر اهل‌بیت(ع) می‌باشد که در اخلاق و رفتار آحاد جامعه به‌ویژه نسل جوان تأثیرگذار است؛ از این‌رو برای تبلیغ و ترویج معارف اسلام و فرهنگ اهل‌بیت(ع)، باید افرادی با توانایی‌های متناسب با این امر تربیت شوند تا به این کار بپردازند.
این مرجع تقلید، تربیت خطبا را کار بسیار بزرگی دانستند و گفتند: در طول تاریخ، خطبای توانایی که بتوانند، مردم را به جوش و خروش وادارند، بسیار کم بوده‌اند و این امر، ناشی از این است که تربیت یک خطیب نیازمند ویژگی‌های ذاتی خاصی می‌باشد؛ از این‌رو مبلغان دینی باید خداوند را شاکر باشند که معارف اسلام و فرهنگ اهل‌بیت(ع) را به مردم ابلاغ می‌کنند.
حضرت آیت‌الله نوری همدانی، آشنایی با تفاسیر قرآن و نهج‌البلاغه را، یکی از مهم‌ترین نیازهای مبلغان برشمردند و تصریح کردند: باید مبلغان دینی با نهج‌البلاغه ارتباط بسیار تنگاتنگی داشته باشند. بنده معتقدم هیچ شخصی بدون آشنایی با نهج‌البلاغه نمی‌تواند خطیب شود.  ایشان فرا رسیدن ماه محرم و ایام عزاداری سید و سالار شهیدان(ع) را فرصت مناسبی برای پاسخگویی به شبهات و ارتباط با نسل جوان دانسته و خاطرنشان کردند: رسول گرامی اسلام(ص) به مسلمانان نسبت به فتنه‌های آخر‌‌الزمان و حوادث آن هشدار داده و فرمودند: در آن زمان که دشمنان بر شما هجوم می‌آوردند، اگرچه شما از جهت تعداد زیاد هستید؛ اما اگر گروه گروه شده باشید؛ همچون خس و خاشاک از بین می‌روید. باید این حوادث و انحرافات را برای مردم بیان نمود تا از اوضاع و شرایط زمان آگاه و نسبت به حوادث آن بصیرت داشته باشند.
معظم‌له در ادامه خاطرنشان کردند: دشمنان اسلام در طول تاریخ با آمیخته کردن حق و باطل و ایجاد شبهه، سعی در انحراف جامعه خصوصاً نسل جوان داشته‌اند و ما امروز شاهدیم، بیشتر سرمایه‌گذاری دشمن بر روی نسل جوان ما می‌باشد؛ از این‌رو یکی از مسئولیت‌های مهم، پاسخگویی به شبهات و روشنگری نسبت به فتنه‌های آخر‌‌الزمان و انحرافات اخلاقی و مذهبی جامعه است.

​​​​​​​   اصلیترین راه تبلیغ، شیوه چهره به چهره استرئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه‌ علمیه قم نیز در این دیدار، اظهار کرد: همه ما می‌دانیم که بارزترین و مؤثرترین راه‌ها، تبلیغ چهره به چهره است و در این موضوع اهتمام جدی داریم؛ سخنرانی حضوری، اصلی‌ترین راه تبلیغ چهره به چهره است.
حجت‌الاسلام والمسلمین واعظی تصریح کرد: متأسفانه در دو سال گذشته به‌دلیل گسترش ویروس کرونا، اعزام مبلغان ما ۴ هزار الی ۴ هزار و ۵۰۰ نفر بود و این کاهش آمار، به امر تبلیغ لطمه زد. خوشبختانه در ماه مبارک رمضان سال ۱۴۰۱ به‌دلیل اینکه وضعیت کرونایی کشور آرام شده بود، توانستیم، ۹ هزار مبلغ را به مناطق مختلف اعزام کنیم.
وی اضافه کرد: مبلغان تخصصی در ۳۳ شاخه تخصصی از جمله ناشنوایان، کودک و نوجوان، دانشگاه‌ها، محیط‌های ورزشی و آسیب‌های اجتماعی، کار تخصصی می‌کنند.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه ‌علمیه قم گفت: بخش دیگری که در معاونت فرهنگی دفتر تبلیغات اسلامی دنبال می‌شود، آموزش‌های کاربردی است؛ چراکه وقتی افراد می‌خواهند در جامعه ایفای نقش کنند، احتیاج به مهارت‌افزایی دارند.
حجت‌الاسلام والمسلمین واعظی افزود: در سال ۱۴۰۰ در بخش تماس‌های تلفنی، ۱ میلیون و ۵۴۳ هزار تماس دریافتی با سؤالات مختلف داشتیم که توانستیم، به حدود ۸۶ درصد آنها پاسخ دهیم. آن ۱۴ درصدی که نتوانستیم پاسخ دهیم، پشت خط بودند. در بخش پیامکی نیز، ۲۲۶ هزار پیامک به ما ارسال شد که به تمام آنها پاسخ دادیم و عملکرد ۱۰۰ درصدی در این بخش داریم.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه