هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

حوزه موظف است که پیام خودش را به جهان برساند

آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی تأکید کردند

حوزه موظف است که پیام خودش را به جهان برساند

این مرجع تقلید ابراز کردند: ما در سه حوزه رسالت داریم؛ یکی همین حوزه محلی است که بین ما مسلمانهاست. یکی هم منطقه‌ای است که بین موحدان عالم است و یکی هم، بین‌المللی است که شامل تمام انسان‌ها اعم از دیندار و بی‌دین می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء، حضرت آیت‌الله جوادی آملی، 9‌خرداد در دیدار جمعی از اساتید مجمع عالی حکمت که در بیت معظم‌له برگزار شد، اظهار کردند: قبل از انقلاب توقعات ما در زمینه امور دینی محدود بود؛ اما امروزه به‌برکت انقلاب توقع بیش از این‌هاست؛ چون خون شهدا برای ما مسئولیت به‌همراه دارد.
ایشان تأکید کردند: امروزه از کشورهای مختلف درخواست‌هایی برای مؤسسات دینی ما می‌آید؛ بنابراین ما نباید مسئولیت‌مان را فقط در قبال حوزه قم یا دانشگاه‌های ایران یا خود ایران بدانیم؛ الآن تا آنجا که صدای جمهوری اسلامی رفته، حوزه موظف است که پیام خودش را برساند.
معظم‌له افزودند: در زمان صفویه یک مقداری حکومت با روحانیت و مذهب ارتباط داشت که از برکات آن، میردامادها و شیخ بهایی‌ها و ملاصدرا بود. الآن که به‌لطف الهی، خود حکومت دینی هست، پس هیچ عذر و بهانه‌ای پذیرفتنی نیست؛ بنابراین اگر کوتاهی و کم‌کاری شود، این برخلاف تقواست؛ ما باید خیلی وسیع‌تر از آن زمان فعالیت کنیم.
این مرجع تقلید با اشاره به رسالت‌های سه‌گانه حوزه علمیه، اذعان کردند: ما در سه حوزه رسالت داریم؛ یکی همین حوزه محلی است که بین ما مسلمان‌هاست. یکی هم منطقه‌ای است که بین موحدان عالم است؛ اعم از کلیمی‌ها و مسیحیان و یکی هم بین‌المللی است که حوزه انسانیت است، حالا هر کسی هر دینی دارد. آنکه گفت: معاذالله خدا مرده است، با او هم ما کار داریم!
حضرت آیت‌الله جوادی آملی، جدال احسن را شیوه صحیح تبلیغ دانستند و اظهار کردند: قرآن فرموده: قسمت مهم کارتان، متوجه جدال باشد و آموخت که این جدال، جدال احسن باشد. دو تا کار را قرآن کرد، فرمود: [ادع إلی سبیل ربک بالحکمة و‌الموعظة الحسنة و جادلهم بالتی هی أحسن]؛ مردم یک بخشی به خطابات و مواعظ و نصایح تربیت می‌شوند و یک بخشی هم، با برهان تربیت می‌شوند؛ شما کلمه برهان را در قرآن خیلی کم می‌بینید: [قل‌هاتوا برهانکم إن کنتم صادقین]؛ اما جدال را مکرر می‌بینید.
معظم‌له افزودند: این جدال معاذالله مرار باطل نیست. جدال دو رکن اساسی دارد که قرآن روی آن خیلی تکیه می‌کند. یک وقت است که از جهل طرف، کسی سوء استفاده می‌کند و از مقبولات او، او را به زمین می‌زند. این کار شریعت نیست که از جهل طرف، آدم سوء استفاده بکند و همان‌ها را جمع‌بندی بکند و او را به زمین بزند. این نشد؛ اما [و جادلهم بالتی هی أحسن]، فرمود که بسیاری از این مقبولات، یک معقولاتی پشتش هست. کاری به معقولاتش نداشته باش، برای اینکه آنها درک معقولاتی ندارند؛ اما مقبولاتشان مقبولات صحیحی است. روی این مقبولات صحیح جدال کن [و جادلهم بالتی هی أحسن]؛ لذا مرحوم طبرسی در احتجاجاتش نقل می‌کند که از وجود مبارک حضرت سؤال کردند که آیا پیغمبر(ص) جدال کرد؟ فرمود: بله، برای اینکه خدا وقتی فرمود: [و جادلهم بالتی هی أحسن]، چگونه می‌شود جدال نکرده باشد. عرض کرد: کجا جدال کرد؟ فرمود: در همین پایان سوره «یس». [قال من یحیی العظام و هی رمیم ٭ قل یحییها الذی أنشأها أول مرةٍ]، شما که قبول دارید که خدا اول خلق کرد، دومی که آسان‌تر از اولی است.
این مرجع تقلید تشیع، جدال احسن را وظیفه روحانیت عنوان کردند و افزودند: جدال احسن وظیفه رایج ماست؛ به‌عنوان مثال جریان جنگ صلیبی را در نظر داشته باشید. مستحضرید که گلوله همین‌قدر قدرت دارد که دین را از زبان و دست مردم بگیرد؛ اما آن‌قدرت را ندارد که از عقل مردم بگیرد. این قلم کانت‌ها و امثال این‌هاست که قلم را از عقل مردم می‌گیرد. مگر گلوله تا چه اندازه می‌تواند، انسان را کافر کند؟ آنکه غرب را به خاک سیاه نشاند، این نبود.
 

برچسب ها :
ارسال دیدگاه