هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

نتایج هشتمین مسابقه پژوهش گروهی رشد حوزه‌های علمیه خواهران اعلام شد

نتایج هشتمین مسابقه پژوهش گروهی رشد حوزه‌های علمیه خواهران اعلام شد

مدیرکل پژوهش‌های عمومی حوزه‌های علمیه خواهران گفت: نتایج هشتمین مسابقه پژوهش گروهی رشد، توسط معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه خواهران اعلام شد.

با اعلام نتایج هشتمین مسابقه پژوهش گروهی رشد حوزه‌های علمیه خواهران از سوی معاونت پژوهش این نهاد حوزی، جهت آشنایی بیشتر با سابقه و کم و کیف فراخوان‌های پژوهشی رشد و همچنین شاخصه‌های دوره هشتم، خبرگزاری حوزه گفت‌و‌گویی با خانم سکینه منظری‌مجید، مدیرکل پژوهش‌های عمومی حوزه‌های علمیه خواهران داشته است که تقدیم علاقه‌مندان نشریه افق حوزه می‌شود.

مهمترین شاخصههای مسابقه علمی رشد که آن را از سایر مسابقات و جشنوارههای حوزه متمایز میسازد بیان کنید؟
    از وجوه متمایز این رقابت علمی، می‌توان به بخش پژوهش‌های پیمایشی یا همان میدانی اشاره کرد که پژوهشگران، بیشتر به تحقیق و ارائه خروجی در خصوص موضوعات کاربردی سطح شهر و استان خویش می‌پردازند. البته در ادوار ابتدایی، با عنایت به این‌که طلاب گرامی، تجربه‌ای از فعالیت‌های گروهی نداشتند و همچنین سابقه‌ای از انجام پژوهش پیمایشی در کارنامه فعالیت‌های پژوهشی آنان وجود نداشت، با اشتیاق و زحمت فراوان وارد این عرصه شدند؛ اما رفته‌رفته با استقبال و درخواست طلاب و پژوهشگران، کارگاه‌های پژوهش‌های پیمایشی در استان‌های مختلف برگزار شد و رونق این مسابقه، سال به سال فزونی یافت؛ به‌طوری‌که طی ۸ دوره سپری‌شده، حدود ۴۶ هزار طلبه در قالب گروه‌های پژوهشی، موفق به ثبت بیش از ۹۳۰۰ طرح پژوهشی شدند. این مسابقه علمی بحمدالله توانسته، زمینه رشد و شکوفایی استعدادهای پژوهشی طلاب و شناخت ظرفیت‌های علمی آنان را از طریق تشکیل گروه‌های پژوهشی بیش از پیش فراهم آورد.

یکی از محورهای فراخوانهای سالانه رشد، موضوعات «بخش ویژه» است. لطفاً در ارتباط با این بخش توضیحات تکمیلی را ارائه بفرمایید.
   در دوره‌های مختلف تلاش‌شده، موضوعات و مسائل علمی و کاربردی در بخش ویژه فراخوان گنجانده شود. «اثربخشی حوزه‌های علمیه خواهران به‌ویژه در نهاد خانواده» و «راهکارهای ترویج الگوهای معنوی در جامعه» دو موضوع بخش ویژه در هشتمین دوره بود که مورد استقبال قرار گرفت؛ به‌طوری‌که ۳۷۵ موضوع در این بخش به ثبت رسیده است؛ علاوه بر اینکه ۵۲۸ اثر هم در موضوعات مرتبط با زن و خانواده به نگارش درآمده است. البته این موضوعات، علاوه بر مسائلی است که در هر استان، به‌عنوان آسیب‌های بومی استانی مورد پژوهش و مداقه قرار می‌گیرند.

مشارکت و نتایج این دوره از مسابقه رشد، به چه شکل بوده است. لطفاً آمار و اطلاعاتی ارائه نمایید.
    به‌لطف خداوند سبحان، در هشتمین دوره فراخوان «مسابقه پژوهش گروهی رشد»، آثار مقبول و مؤثری از سوی گروه‌های فعال پژوهشی سراسر کشور، به «اداره فعالیت‌ها، مجامع و همایش‌های پژوهشی» واصل شد که آمار کمی و سطح کیفی آثار، نشان از دغدغه‌مندی و انگیزه قوی طلاب برای شناسایی و رصد آسیب‌ها و ارائه راهکار جهت حل مسائل پژوهشی، با اولویت مسائل بومی و منطقه‌ای است. علی‌رغم آنکه به‌علت مصادف شدن زمان اعلام فراخوان این دوره، با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی‌های گسترده کشور در بازه زمان‌بندی، موفق به اجرای مراحل مختلف مسابقه نشدیم؛ اما خوشبختانه شاهد ثبت ۱۴۲۰ طرح پژوهشی توسط ۶۶۱۹ نفر از اعضای گروه‌های رشد بودیم که در نهایت ۱۲۳۲ اثر نگارش و ثبت گردید. هیئت داوران در پایان ۱۰۲ نفر از طلاب و اساتید را در قالب ۲۰ گروه به‌عنوان منتخبان این دوره معرفی کرد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه